c S

Zakon o obnovi, razvoju in zagotavljanju finančnih sredstev (ZORZFS)

27.12.2023

Dne 23. decembra 2023 se je uveljavil Zakon o obnovi, razvoju in zagotavljanju finančnih sredstev (ZORZFS). Po navedbah vlade je njegov glavni namen zagotoviti mehanizme za kakovostno in hitrejšo obnovo po poplavah 4. avgusta 2023, zaščito pred prihodnjimi naravnimi nesrečami ter trajno ureditev in razvoj.

Vsebina ZORZFS

ZORZFS je sestavljen iz osmih delov. Prvi del zajema splošne določbe. Drugi del posega v Zakon o dohodnini (ZDoh-2) in Zakon o davčnem postopku (ZDavP-2). Tretji del ureja odstopanja od ureditev v posameznih zakonih. To so ureditve v: Zakonu o urejanju prostora (ZUreP-3), Gradbenem zakonu (GZ-1), Zakonu o upravnem sporu (ZUS-1), Zakonu o katastru nepremičnin (ZKN), Zakonu o določanju območij ter o imenovanju in označevanju naselij, ulic in stavb (ZDOIONUS), Zakonu o dajatvah za motorna vozila (ZDajMV), Zakonu o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2), Zakonu o cestah (ZCes-2), Zakonu o javnem naročanju (ZJN-3), Zakonu o pravnem varstvu v postopkih javnega naročanja (ZPVPJN), Zakonu o varstvu kulturne dediščine (ZVKD-1), Zakonu o zagotavljanju sredstev za investicije v Slovenski vojski v letih 2021 do 2026 (ZZSISV26), Zakonu o interventnih ukrepih za odpravo posledic poplav in zemeljskih plazov iz avgusta 2023 (ZIUOPZP), Zakonu o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (ZUPJS), Zakonu o množičnem vrednotenju nepremičnin (ZMVN-1), Zakonu o kmetijskih zemljiščih (ZKZ), Zakonu o rudarstvu (ZRud-1), Zakonu o varnosti v železniškem prometu (ZVZelP-1), Zakonu o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije (ZSROVE), Zakonu o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2), Zakonu o Slovenskem odškodninskem skladu (ZSOS), Zakonu o spodbujanju investicij (ZSInv), Zakonu o stvarnem premoženju države in samoupravnih lokalnih skupnosti (ZSPDSLS-1), Stanovanjskem zakonu (SZ-1), Zakonu o varstvu okolja (ZVO-2), Zakonu o vodah (ZV-1) in Zakonu o ohranjanju narave (ZON). Četrti del določa začasne ukrepe na področjih (1) izvajanja programov duševnega zdravja in nudenja psihosocialne pomoči, (2) izvajanja projekta 3. razvojne osi, (3) izvajanja projektov vodne infrastrukture, (4) kulturne infrastrukture in dediščine, (5) socialne varnosti, (6) davkov, (7) onesnaženih zemljin in degradacije okolja, (8) sofinanciranja infrastrukture, (9) pravosodja in davčne izvršbe, (10) kmetijstva in gozdarstva, (11) koordinacije gradbenih investicij, (12) urejanja prostora, (13) stroškov izvedbe priključkov nadomestitvenih objektov na gospodarsko javno infrastrukturo, (14) obnove vodne infrastrukture, (15) odstranjevanja naplavin in plavja, (16) vodnega povračila, (17) izdaje vodnega soglasja ali mnenja, (18) plazov, (19) spodbujanja regionalnega razvoja, (20) poroštev države za kredite in subvencije pogodbene obrestne mere ter (21) javnega naročanja. Peti del uzakonja zagotavljanje finančnih sredstev ter poročanje o izvajanju projektov in ukrepov. Šesti del sestavljajo posebne določbe. V sedmem delu so kazenske določbe, v osmem delu pa prehodne in končne določbe.

Ukrepi na gradbenem področju

Posebej velja omeniti odstopanja od ureditve v GZ-1. Po 26. členu ZORZFS tako za odstranitev visoko ogroženega objekta zaradi poplav, erozije, zemeljskega ali hribinskega plazu kot posledice poplav in plazov ter s tem povezano visoko nevarnostjo porušitve ali znatnega poškodovanja objekta, s čimer bi lahko nastale škodljive posledice za življenje in zdravje ljudi, gradbenega dovoljenja ni treba pridobiti oziroma prijave začetka gradnje ni treba izvesti. Po 27. členu ZORZFS se pri rekonstrukciji, ki je nujna za zmanjšanje ali odpravo posledic poplav in plazov in s katero se vzpostavi prejšnje stanje prizadetega objekta, lahko lega, gabariti in zunanjost objekta spremenijo v obsegu manjših dopustnih odstopanj iz 79. člena GZ-1, če se prijavi začetka gradnje priložita projektna dokumentacija za izvedbo gradnje in vodno soglasje, če je to predpisano, ter se dela začnejo najpozneje do 31. julija 2026. ZORZFS določa, da mora mnenjedajalec izdati projektne pogoje za izdelavo projektne dokumentacije za pridobitev mnenj in gradbenega dovoljenja za gradnjo objektov zaradi odprave posledic poplav in plazov v 15 dneh od prejema zahteve za njihovo izdajo (28. ZORZFS). Mnenjedajalec pa mora predložiti mnenje k zahtevi za izdajo gradbenega dovoljenja za gradnjo objektov zaradi odprave posledic poplav in plazov v 30 dneh od prejema popolne zahteve za izdajo mnenja, ne glede na to, ali je v posebnem zakonu predpisan drugačen rok (29. člen ZORZFS). Če mnenje ni izdano v določenem roku, velja domneva izdanega mnenja, razen za mnenja, ki se nanašajo na presojo sprejemljivosti vplivov na območje Natura 2000 (30. člen ZORZFS). Po 32. členu ZORZFS je rok za izdajo integralnega gradbenega dovoljenja za gradnjo razvojnega in prednostnega cestnega infrastrukturnega projekta tri mesece od vložitve popolne zahteve za njegovo izdajo. Rok za vložitev tožbe zoper integralno gradbeno dovoljenje, izdano za gradnjo objektov zaradi odprave posledic poplav in plazov, ter zoper soglasja po drugih predpisih za gradnjo, za katero ni potrebno gradbeno dovoljenje, pa je za stranskega udeleženca 15 dni od vročitve dovoljenja, za nevladne organizacije in za civilno iniciativo iz drugega odstavka 71. člena GZ-1 pa 15 dni od objave integralnega gradbenega dovoljenja v skladu z osmim odstavkom 70. člena GZ-1 (33. člen ZORZFS). Poleg tega ZORZFS podaljšuje veljavnost gradbenih dovoljenj za gradnjo objektov na prizadetem območju in vseh objektov, ki se financirajo iz državnega proračuna, ki bi jim veljavnost do 31. decembra 2025 prenehala, za dve leti.

Pripravil: Patricij Maček


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.