Splošno sodišče EU je potrdilo, da mora Poljska zaradi neuskladitve nacionalne zakonodaje z evropsko na področju pravosodnega sistema plačati več kot 320 milijonov evrov kazni.
Evropska komisija je 1. aprila 2021 vložila tožbo zaradi neizpolnjevanja obveznosti pred Sodiščem proti Poljski, saj je menila, da z zakonodajnimi spremembami zakonov o organizaciji splošnih sodišč, o vrhovnem sodišču in nekaterih drugih zakonov ni izpolnila svojih obveznosti na podlagi prava EU. Komisija je istočasno vložila predlog za izdajo začasne odredbe na podlagi 279. člena Pogodbe o delovanju EU (PDEU), in sicer je zahtevala, da Poljska zadrži uporabo nekaterih nacionalnih določb, uvedenih s temi zakonodajnimi spremembami. Takšnemu predlogu je Sodišče EU sledilo. Ker Poljska ni izvršila tega začasnega ukrepa, ji je sodišče s sklepom naložilo plačilo 1 milijona dnevne kazni, ki teče od dneva vročitve sklepa do izpolnitve obveznosti.
Republika Poljska je Komisijo 15. julija 2022 obvestila, da je sprejela zakon, ki omogoča izvajanje naloženih ukrepov, ter opozorila, da od datuma začetka veljavnosti navedenega zakona, to je od 15. julija 2022, ni več dolžna plačevati dnevnih denarnih kazni. Komisija je zavzela stališče, da Poljska ni v celoti izpolnila obveznosti. Sodišče je 21. aprila 2023 odločilo, da je poljska zakonodajna sprememba v veliki meri omogočila izvajanje tega začasnega ukrepa, zato je znesek denarne kazni znižalo na 500.000 evrov.
Glede na to, da Poljska ni plačala dnevnih denarnih kazni, je Komisija periodično izterjala njihove zneske s pobotom z različnimi terjatvami te države članice do Evropske unije.
Poljska je pri Splošnem sodišču Evropske unije vložila tožbo, s katero je zahtevala razglasitev ničnosti šestih sklepov o pobotu, izdanih v tem času, ki skupaj znašajo približno 320 milijonov evrov. S tožbo Poljska Komisiji očita, da je izterjala vse zneske, dolgovane iz naslova dnevnih denarnih kazni, čeprav je sodišče kasneje ugotovilo, da je z novimi zakonodajnimi spremembami Poljska izpolnila svoje obveznosti.
Splošno sodišče je s sodbo T-830/22 in T-156/23 tožbo Poljske zavrnilo. Najprej je poudarilo, da se znižanje denarne kazni nanaša le na obdobje od 21. aprila 2023 in ne velja za nazaj. Sodišče je še opozorilo, da PDEU ne določa podrobnih pravil za plačilo denarnih kazni, naloženih na podlagi 279. člena pogodbe, da pa je Komisija pristojna, da zneske, ki jih je treba plačati v proračun Unije na podlagi sklepa sodišča, s katerim je naloženo plačilo te denarne kazni, izterja v skladu z določbami uredb, sprejetih na podlagi 322. člena PDEU.
Ker je bil s sklepom z dne 27. oktobra 2021 določen znesek dnevne denarne kazni, ki je ostal nespremenjen do 21. aprila 2023, konec plačevanja pa je bil določen z dnem, ko bo Poljska v celoti izpolnila obveznosti, sodišče ni ugotovilo kršitve 279. člena PDEU ali 101. in 102. člena Finančne uredbe ter je tako potrdilo, da je bila Poljska dolžna plačati denarno kazen v višini 320.200.000 evrov.
Splošno sodišče je tudi zavrnilo trditev Republike Poljske, da je bila izvršitev celotne denarne kazni v nasprotju z načeloma sorazmernosti in enakosti pred zakonom. Taka utemeljitev naj bi namreč pomenila, da bi bila Komisija pooblaščena, da preveri sorazmernost v zvezi z začasno odredbo, ki jo je izdal podpredsednik Sodišča, in prilagodi znesek naložene denarne kazni, s čimer bi se poseglo v veljavnost take odredbe. Kot je opozorilo sodišče, niti PDEU niti sekundarne zakonodaje ni mogoče razlagati tako, da Komisiji podeljuje tako pooblastilo.
Pripravila: mag. Jasmina Potrč
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.