Znižanje cene, objavljeno v oglasu, mora biti izračunano na podlagi najnižje cene v zadnjih 30 dneh.
Nemška družba Aldi vsak teden pripravlja oglaševalske prospekte s ponudbami, v katerih med drugim oglašuje tudi »super znižanje« ter »sveže proizvode po znižanih cenah«. V danem primeru je Aldi oglaševal banane in ananas, pri čemer je bilo v kvadratku s ceno ob fotografiji proizvoda poleg akcijske cene navedeno tudi besedilo »Zadnja prodajna cena. Najnižja cena v zadnjih 30 dneh«, ki mu je sledila še tretja navedba cene, ki naj bi bila najnižja cena tega proizvoda v zadnjem mesecu dni, ter višina znižanja glede na to ceno v odstotkih.
Združenje nemških potrošnikov je za ta dva konkretna proizvoda ugotovilo, da se je njuna cena v zadnjih petih tednih pred začetkom zadnje ponudbe gibala na način, da je bila takoj pred začetkom ponudbe višja kot v obdobju pred tem. Združenje je zato menilo, da takšno oglaševanje škodi interesom potrošnikov in da je nepošteno, zato je pri deželnem sodišču v Düsseldorfu vložilo tožbo, s katero je predlagalo, naj družbi Aldi naloži, da opusti oglaševanje prodaje živil z navajanjem znižanih cen v obliki odstotkov, če znižanje ni določeno na podlagi najnižje cene, ki je v trgovinah skupine Aldi veljala v 30 dneh pred uporabo takega znižanja. Združenje je prav tako predlagalo, naj se družbi Aldi naloži, naj ne oglašuje znižanja cene živila kot »vrhunska cena« z navajanjem višje cene od tiste, ki je veljala v trgovinah skupine Aldi v zadnjih 30 dneh.
Ker nemško sodišče ni bilo prepričano o razlagi »prejšnje cene« skladno z Direktivo 98/6 o varstvu potrošnikov (Direktiva 98/6) pri označevanju cen potrošnikom ponujenih proizvodov, kot jo je zavzelo Združenje potrošnikov, oziroma katere informacije naj bi oglaševalec nudil potrošnikom, se je obrnilo na Sodišče EU. Predložitveno sodišče je tako zanimalo, ali je treba prvi in drugi odstavek 6.a člena Direktive 98/6 razlagati tako, da zahteva, da se znižanje cene proizvoda, ki ga trgovec oglašuje bodisi v odstotkih bodisi v obliki oglasne navedbe, kot je »vrhunska cena«, s katero se želi poudariti cenovna ugodnost oglaševane cene, določi na podlagi »prejšnje cene« v smislu drugega odstavka tega člena.
S sodbo C-330/23 je Sodišče EU najprej poudarilo, da 6.a člen Direktive 98/6 določa, da se pri vsaki objavi znižane cene navede tudi prejšnja cena, ki jo je trgovec uporabljal v določenem obdobju pred uporabo znižane cene, to obdobje pa ne sme biti krajše od 30 dni pred uporabo znižane cene. Pritrdilo je predložitvenemu sodišču, da na podlagi samega besedila 6.a člena Direktive 98/6 res ni mogoče ugotoviti, ali je treba znižanje cene iz oglasa izračunati na podlagi »prejšnje cene«, kot je opredeljena v drugem odstavku tega člena. Zato je za določitev pomena in obsega te določbe treba upoštevati ne samo njeno besedilo, temveč tudi posebne cilje te določbe in cilje, ki se uresničujejo z ureditvijo, katere del je navedena določba.
Sodišče je poudarilo, da je v skladu s 1. členom Direktive 98/6 v povezavi s šesto uvodno izjavo cilj direktive izboljšati obveščanje potrošnikov in olajšati primerjavo prodajnih cen proizvodov, ki jih trgovci ponujajo potrošnikom, tako da se tem potrošnikom omogoči informirana odločitev. Potrebno je tudi, da je prodajna cena nedvoumna, lahko prepoznavna in čitljiva, da bi bila ta informacija natančna, pregledna in nedvoumna (4. člen Direktive 98/6).
Če bi 6.a člen razlagali na način, da se pri izračunu znižanja navede »prejšnja cena«, ki pa ni dejanska podlaga za izračun takega znižanja, bi bil cilj, ki ga zasleduje direktiva, in sicer izboljšati obveščanje potrošnikov glede informacij o cenah in metodah izračuna, ogrožen. Prav tako bi na tak način lahko trgovci, ki pred oglaševanjem znižanja zvišajo ceno, ki jo zaračunavajo, prikazovali lažna zniževanja cen.
Sodišče EU je na tej podlagi zavzelo stališče, da je treba za spoštovanje posebnega cilja 6.a člena Direktive 98/6 in ciljev, ki se na splošno uresničujejo s to direktivo, prvi in drugi odstavek 6.a člena razlagati tako, da se v oglasu, ki se nanaša na znižanje prodajne cene proizvoda, to znižanje določi glede na »prejšnjo ceno« tega proizvoda v smislu drugega odstavka tega člena. Iz tega izhaja, da prodajna cena izdelka, ki je v oglasu predstavljena kot znižana cena, v resnici ne more biti ista kot ta »prejšnja cena« ali biti celo višja od nje. Kadar torej trgovci oglašujejo znižanje cene proizvoda, bodisi v odstotkih bodisi v obliki oglasne navedbe, s katero se želi poudariti ugodnost oglaševane cene, je treba znižanje cene prozivoda določiti na podlagi »prejšnje cene« v smislu drugega odstavka 6.a člena.
Pripravila: mag. Jasmina Potrč
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.