Sodišče EU je Hrvaški naložilo finančne sankcije, ker kljub sodbi iz leta 2019 ni izpolnila obveznosti iz prava Unije in ni ustrezno ukrepala glede odloženih odpadkov, ki ogrožajo zdravje ljudi ter okolje.
Sodišče EU je leta 2019 s sodbo C-250/18 ugotovilo, da Republika Hrvaška s tem, ko ni ugotovila, da je kameni agregat, odložen v Biljanah Donjih, odpadek, ne pa stranski proizvod, ter ni sprejela vseh potrebnih ukrepov za ravnanje z njim ter tudi ni sprejela potrebnih ukrepov za obdelavo teh odpadkov, ni izpolnila svojih obveznosti iz 5., 11. in 15. člena Direktive 2008/98 o odpadkih. Evropska komisija je Hrvaško večkrat pozvala k ukrepanju, vendar hrvaški organi do leta 2021 niso predložili jasnega načrta za izvršitev sodbe. Ker ukrepi niso bili sprejeti, je Komisija maja 2023 vložila novo tožbo zaradi neizpolnitve obveznosti.
Sodišče EU je v sodbi C-315/23 najprej opozorilo, da lahko na podlagi 260. člena Pogodbe o delovanju EU (PDEU) Komisija vloži tožbo proti državi članici, če ta ne izvrši sodbe Sodišča EU, potem ko ji omogoči predložitev pripomb in določi ustrezno denarno kazen. Neizpolnitev obveznosti se presoja po izteku roka, določenega v uradnem opominu – v tej zadevi je bil ta rok 23. november 2021. Izrek sodbe, ki opredeljuje kršitev, je ključen za določitev ukrepov, ki jih mora država članica sprejeti za popolno izvršitev sodbe.
Nato je na podlagi 5. člena Direktive 2008/98 razložilo, da se snov ali predmet, ki nastane v proizvodnem procesu, katerega glavni namen ni proizvodnja te snovi ali predmeta, ne šteje za »odpadek«, temveč za »stranski proizvod« samo, če so izpolnjeni kumulativni pogoji iz točk od a do d tega člena. Ker žlindre ne gre šteti za stranski proizvod, temveč za odpadek (tega pa Republika Hrvaška ni ugotovila), je sodišče s sodbo leta 2019 ugotovilo, da ni izpolnila svojih obveznosti iz tega člena direktive.
Hrvaška na referenčni datum, po katerem se presoja trajanje neizpolnitve obveznosti (23. november 2021), še vedno ni ugotovila, da je zadevna žlindra »odpadek« in da bi bilo treba z njo ravnati kot z odpadkom, temveč je še naprej načrtovala možnost nadaljnje uporabe te žlindre, pri čemer pa ni mogla dokazati zagotovljene uporabe. Sodišče je še dodalo, da je pristop Hrvaške glede ponovno uporabe žlindre glede na hierarhijo ravnanja z odpadki nesprejemljiv ter da bi se na tak način obšla obveznost, ki jo imajo države članice na podlagi 260. člena PDEU, da sprejmejo ukrepe, potrebne za izvršitev sodbe Sodišča, s katero je bila ugotovljena neizpolnitev obveznosti.
Sodišče je tudi ugotovilo, da je razvidno, da pristojni hrvaški organi že »precej časa« niso sprejeli ukrepov, ki so potrebni, da se ti odpadki odstranijo brez ogrožanja zdravja ljudi in brez škodovanja okolju. Hkrati daljša prisotnost odpadkov na odlagališču ne glede na njihovo naravo pomeni tudi znatno poslabšanje okolja, navedeno pa pomeni kršitev obveznosti iz direktive.
Glede na ugotovljene kršitve je sodišče s sodbo C-315/23 Hrvaški naložilo plačilo pavšalnega zneska 1.000.000 evrov ter denarno kazen 6500 evrov za vsak dan zamude od razglasitve te sodbe do izvršitve sodbe iz leta 2019.
V skladu s sodno prakso je Sodišče naložilo plačilo pavšalnega zneska in določilo višino tega zneska z upoštevanjem vseh bistvenih elementov, ki se nanašajo na značilnosti ugotovljene neizpolnitve obveznosti in na ravnanje države članice, zoper katero poteka postopek, ki se je začel na podlagi 260. člena PDEU. Sodišče je konkretno upoštevalo resnost ugotovljene neizpolnitve obveznosti, trajanje kršitve od razglasitve sodbe naprej ter plačilno zmožnost države. Ugotovilo je, da Hrvaška v skoraj šestih letih ni zagotovila bistvenega napredka pri izvrševanju sodbe iz leta 2019, pri čemer je odločitev o sanaciji odlagališča sprejela šele po drugi tožbi Komisije. Poleg tega popolno odstranjevanje odpadkov ne bo končano pred avgustom 2025, kar pomeni, da bo onesnaženje trajalo približno petnajst let po prvotnem odlaganju.
Pripravila: mag. Jasmina Potrč
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.