Državni zbor je 30. januarja 2025 sprejel novelo C Zakona o nalogah in pooblastilih policije (ZNPPol). Ta naj bi ZNPPol usklajevala s pravom Evropske unije (EU), sodno prakso Sodišča EU in odločbo Ustavnega sodišča v zadevi Up-26/19, U-I-227/19 glede ukrepa prepovedi približevanja določeni osebi, kraju ali območju ter zagotavljala učinkovitejše delovanje policije pri opravljanju njenih temeljnih nalog. Novela bo začela veljati 15. dan po objavi v Uradnem listu RS.
Po noveli C ZNPPol bo mogoče tolmačenje izvajati tudi s tehničnimi sredstvi za prenos (slike in) glasu, če bo zagotovljen varen prenos podatkov, če ne bo mogoče pravočasno zagotoviti neposrednega tolmačenja in če bo to nujno potrebno za izvedbo policijske naloge (drugi odstavek spremenjenega 19. člena ZNPPol).
Za potrebe identifikacijskega postopka ne bo več nujno potrebna privedba osebe na policijsko postajo, saj je po noveli določeno, da če policisti ne morejo ugotoviti identitete osebe na način, določen v 41. členu ZNPPol, smejo izvesti identifikacijski postopek in da če tega na kraju ni mogoče izvesti, smejo zaradi njegove izvedbe osebo privesti v policijske prostore (četrti odstavek spremenjenega 41. člena ZNPPol). Identifikacijski postopek bo obsegal preverjanje podatkov v evidencah policije, uradnih evidencah in drugih zbirkah podatkov, za pridobitev katerih je policist pooblaščen z zakonom, pravnimi akti EU, ki so neposredno uporabljivi, ali z mednarodnimi pogodbami, ki zavezujejo Slovenijo, zajem ali odvzem in primerjavo prstnih odtisov ter odtisov dlani, zabeleženje in primerjavo opisa osebe, fotografiranje osebe in primerjavo fotografije s fotografijami drugih oseb, odvzem brisa ustne sluznice, in kadar tega ni mogoče odvzeti, odvzem drugega biološkega materiala in primerjavo profilov DNK ter druga povezana operativna in pomožna kriminalističnotehnična opravila. Fotografijo in osebni opis osebe, kot velja že zdaj, bodo smeli policisti tudi objaviti (prvi odstavek spremenjenega 42. člena ZNPPol).
Z novelo C se spreminja ureditev prikrite kontrole. Po novem je določeno, da se ta izvaja pri mejni in policijski kontroli v notranjosti države na podlagi ukrepov za osebe, motorna vozila ne glede na pogon, priklopna vozila z največjo dovoljeno maso nad 750 kg, bivalne priklopnike, plovila, zabojnike, zrakoplove, strelno orožje, prazne uradne dokumente, ki so bili ukradeni, odtujeni ali izgubljeni oziroma ki naj bi bili taki dokumenti, vendar so lažni, izdane identifikacijske dokumente, kot so potni listi, osebne izkaznice, dovoljenja za prebivanje, potovalni dokumenti in vozniška dovoljenja, ki so bili ukradeni, odtujeni, izgubljeni ali razveljavljeni oziroma ki naj bi bili taki dokumenti, vendar so lažni, ter za negotovinska plačilna sredstva, ki so vneseni v evidenco prikritih kontrol iz tega zakona in schengenski informacijski sistem, v skladu z določbami Uredbe 2018/1862/EU (prvi odstavek spremenjenega 44. člena ZNPPol).
Novela uvaja dodaten razlog za odreditev ukrepa prepovedi približevanja, in sicer bodo policisti smeli ta ukrep izreči tudi v primeru, če bodo obstajali razlogi za sum, da bo oseba huje ogrozila zdravje osebe, s katero je ali je bila v bližnjem razmerju (prvi odstavek spremenjenega 60. člena ZNPPol). Pri podaljšanju tega ukrepa pa bo zagotovljena predhodna kontradiktornost. V ZNPPol bo tako določeno, da če obstajajo utemeljeni razlogi za sum, da bo kršitelj nadaljeval ogrožanje tudi po preteku 15 dni, za katere je bila izrečena prepoved približevanja določenemu kraju oziroma osebi, lahko oškodovanec najmanj tri dni pred iztekom ukrepa predlaga preiskovalnemu sodniku podaljšanje ukrepa za do 60 dni. Oškodovanec lahko predlog iz utemeljenih razlogov vloži tudi pozneje, pred iztekom ukrepa. S predlogom mora biti brez odlašanja seznanjen kršitelj, ki se lahko v 24 urah od njegovega prejema izjavi o navedbah v njem (prvi odstavek spremenjenega 61. člena ZNPPol). Če pa kršitelja s predlogom ni mogoče pravočasno seznaniti, lahko ta v treh dneh od vročitve odločbe vloži ugovor zoper odločbo preiskovalnega sodnika, s katero podaljša prepoved približevanja določenemu kraju oziroma osebi. Preiskovalni sodnik o njegovem ugovoru odloči v roku, ki ne sme biti daljši od 24 ur. Kršitelj lahko zoper odločitev preiskovalnega sodnika, s katero ta njegovemu ugovoru ne ugodi, v treh dneh od vročitve odločbe vloži pritožbo na zunajobravnavni senat okrožnega sodišča, ki o njej odloči v treh dneh od njenega prejema. Oškodovanec pa lahko zoper odločitev preiskovalnega sodnika, s katero ta ugovoru ugodi in sklep o podaljšanju približevanja razveljavi, v treh dneh od vročitve odločbe vloži pritožbo na zunajobravnavni senat okrožnega sodišča, ki o njej odloči v treh dneh od njenega prejema (tretji odstavek spremenjenega 61. člena ZNPPol). Sicer pa, če so izpolnjeni zakonski pogoji in če je oškodovanec predlog vložil pravočasno, preiskovalni sodnik do izteka ukrepa izda odločbo, s katero podaljša prepoved približevanja določenemu kraju oziroma osebi. Zoper to odločbo je v treh dneh od njene vročitve dovoljena pritožba, ki jo lahko vložita kršitelj in oškodovanec, na zunajobravnavni senat okrožnega sodišča, ki o njej odloči v treh dneh (četrti odstavek spremenjenega 61. člena ZNPPol).
Spreminja se tudi ureditev prepovedi udeležbe na športnih prireditvah. Novela omogoča, da če je podan utemeljen sum, da je oseba na športni prireditvi ali v zvezi s športno prireditvijo, ki jo določa zakon, ki ureja šport, storila dejanje, ki ima znake prekrška zoper javni red in mir z znaki nasilja, prekrška iz zakona, ki ureja eksplozive in pirotehnične izdelke, ali prekrška iz zakona, ki ureja javna zbiranja, ali dejanje, ki ima znake kaznivega dejanja z znaki nasilja, ali je bila zalotena pri takem prekršku ali kaznivem dejanju in je glede na okoliščine mogoče pričakovati, da bi nadaljevala takšna ravnanja na športni prireditvi, ji sme policist izreči ukrep prepovedi udeležbe na športnih prireditvah za obdobje petih let. Pričakovane okoliščine nadaljevanja takšnih ravnanj se utemeljujejo zlasti na podlagi konkretnega ravnanja osebe v povezavi z njenim dotedanjim ravnanjem z znaki nasilja. Prepoved udeležbe na športnih prireditvah zajema tudi prepoved približevanja športnemu objektu v času izvajanja športne prireditve, če oseba to stori z namenom udeležbe na športni prireditvi. Odrejeni ukrep zajema tudi določitev vrste športne prireditve, športnega objekta in določitev območja, povezanega s športno prireditvijo, na katerem se kršitelj v času izvajanja športne prireditve ne sme gibati, pri čemer območje ne sme presegati razdalje, ki je nujno potrebna za zagotavljanje varnosti na športni prireditvi, vendar ne sme presegati 500 metrov od športnega objekta (prvi odstavek spremenjenega 62. člena ZNPPol).
Poleg predstavljenega novela C ZNPPol vzpostavlja nacionalno enoto Evropskega sistema za potovalne informacije in odobritve (ETIAS), s katerim se za državljane tretjih držav, ki so oproščeni zahteve po vizumu pri prehodu zunanjih meja, v skladu z Uredbo 2018/1240/EU omogoča preučitev, ali bi njihova prisotnost na ozemlju držav članic pomenila tveganje za varnost, nezakonito priseljevanje ali visoko tveganje za epidemijo (novi 112.e člen ZNPPol).
Pripravil: Patricij Maček
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.