Tožnik je bil zaposlen kot inšpektor svetnik v Inšpektoratu za notranje zadeve. Opravljal je inšpekcijski nadzor nad izvajanjem določb Zakona o orožju (ZOro-1) in predpisov, izdanih na njegovi podlagi, pri pravnih osebah in podjetnikih, ki posedujejo orožje, se ukvarjajo s prometom orožja ali dejavnostjo strelišč. Tožnik je Inšpektorat obvestil o nastopu funkcije predsednika v zvezi A., predstojnik pa mu je s sklepom izdal prepoved opravljanja te funkcije. Tožnik se je zoper tako odločitev pritožil, vendar je tako sodišče prve stopnje, kot sodišče druge stopnje, tožbeni zahtevek zavrnilo.
Revizijsko sodišče je s sodbo VDSS Pdp 984/2015 v zvezi s prepovedjo oziroma omejitvijo opravljanja dejavnosti, ki velja za inšpektorje, poleg Zakona o javnih uslužbencih (ZJU) opozorilo še na Zakon o inšpekcijskem nadzoru (ZIN) kot specialni predpis. ZJU na splošno prepoveduje opravljanje dejavnosti, ki velja za vse uradnike, vendar pa ta prepoved ni absolutna, temveč velja le v določenih primerih.
Absolutno prepoved opravljanja dejavnosti posebej za inšpektorje ureja 15. člen ZIN, ki določa, da inšpektor ne sme opravljati dejavnosti oziroma dela za drugega delodajalca na področju, na katerem opravlja naloge inšpekcijskega nadzora, razen če gre za znanstveno ali pedagoško delo. Navedena določba je v razmerju do petega odstavka 100. člena ZJU specialna in strožja. Inšpektorjem izjemoma dovoljuje opravljanje dejavnosti oziroma delo za drugega delodajalca na področju, na katerem opravlja naloge inšpekcijskega nadzora le, če gre za pedagoško ali znanstveno delo.
Navedeno prepoved je treba razlagati v skladu z njenim namenom, ki je v prvi vrsti zagotovitev nepristranskosti pri inšpekcijskem nadzoru. Inšpektor ima zaradi oblastne narave svojega dela položaj uradne osebe s posebnimi pooblastili (2. člen ZIN). Samostojno ugotavlja kršitve pravnih predpisov, nad katerimi opravlja inšpekcijski nadzor in v okviru pooblastil samostojno odreja ustrezne inšpekcijske ukrepe (4. in 19. člen ZIN). Naloge inšpekcijskega nadzora opravlja z namenom varovanja javnega interesa ter interesov pravnih in fizičnih oseb (5. člen ZIN). Glede na tako opredeljen položaj in pooblastila inšpektorjev je treba določbo 15. člena ZIN razlagati strogo, in ob tem upoštevati tudi Kodeks ravnanja javnih uslužbencev. Ta v 15. členu določa, da javni uslužbenec ne sme opravljati nezdružljive funkcije in nezdružljive pridobitne ali nepridobitne dejavnosti, ki niso združljive s pravilnim opravljanjem javnih nalog in s pravicami in obveznostmi javnega uslužbenca ali mu jih krnijo. Kadar ni jasno, ali je opravljanje javnih nalog z navedenima dejavnostima ali funkcijo nezdružljivo, se mora javni uslužbenec posvetovati s svojim predstojnikom.
Sodišče je ugotovilo, da je zveza A. pravna oseba, v katero se z namenom zagotavljanja skladnega razvoja in izvajanja strelskega športa in izvrševanja drugih skupnih interesov na področju strelstva, združujejo strelska društva in klubi, ki so registrirani kot pravne osebe zasebnega prava v Republiki Sloveniji. Zveza A. se torej ukvarja z dejavnostjo, na področju katere se izvaja inšpekcijski nadzor, saj med drugim skrbi za problematiko strelišč in njeno urejanje, nabavo orožja, streliva in drugih pripomočkov za opravljanje dejavnosti, v skladu s predpisi, za potrebe svojih članov in potrebe izvedbe tekmovanj. Tožnik je pri zvezi opravljal funkcijo predsednika ter je kot tak predstavljal in vodil zvezo ter bil odgovoren za zakonitost njenega poslovanja.
Sodišče je prav tako odločilo, da se opravljanje funkcije, pa čeprav neodplačno, šteje za opravljanje dejavnosti. Tožnik je namreč aktivno vodil delovanje zveze, torej je deloval v organizaciji na področju športa. V smislu četrtega odstavka 100. člena ZJU se za "dejavnost" šteje tudi delo v športnih društvih in organizacijah, zato razlaga, da se prepoved opravljanja dejavnosti iz 15. člena ZIN ne nanaša na delo (funkcijo) v takem društvu ali organizaciji, ni sprejemljiva.
Vrhovno sodišče je zaključilo, da je tožena stranka ravnala pravilno, ker je tožniku prepovedala opravljati dejavnost predsednika zveze A., saj je to na podlagi 15. člena ZIN nezdružljivo z njegovim položajem inšpektorja ter zavrnilo revizijo kot neutemeljeno.
Pripravila: mag. Jasmina Potrč
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.