c S

Novosti finančne preiskave in novela ZFU-B

17.02.2023

Državni zbor je na ponovnem odločanju konec januarja sprejel novelo > Zakona o finančni upravi (ZFU), s katero se odpravljajo neustreznosti oziroma pomanjkljivosti zakona, uvedene z novelo ZFU-A. Novela bo začela veljati 18. februarja.

Zakon o finančni upravi (ZFU), sicer veljaven od leta 2014, ureja delovanje, organizacijo, naloge in pooblastila finančne uprave, pravice ter posebnosti delovnopravnih razmerij javnih uslužbencev in uslužbenk finančne uprave in druga vprašanja, povezana z delovanjem finančne uprave.

Novela zakona o finančni upravi odpravlja nekatere določbe novele, uveljavljene pod prejšnjo vlado marca lani (ZFU-A). Novela ZFU-B tako zagotavlja enotnost oziroma enak položaj direktorjev finančnih uradov in vodij notranjih organizacijskih enot s primerljivimi položaji drugih javnih uslužbencev (črtanje 10.a člena zakona). Hkrati odpravlja t. i. kolegijsko odločanje in s tem možnost opravljanja procesnih dejanj po kolegiju (10.b člen), saj je bila ta rešitev različna od temeljne sistemske ureditve odločanja v upravnih postopkih.

Črtana sta tudi četrti in peti odstavek 42. člena, ki sta spomladi uvedla možnost dodelitve posamezne zadeve drugemu inšpektorju, če inšpektor krši pravila vodenja in odločanja v posameznem postopku, ter disciplinski postopek v primeru ponavljajočih se nepravilnosti pri odločanju. S črtanjem teh dveh odstavkov se inšpektorjem vrača samostojnost in neodvisnost pri vodenju in odločanju, ki je sicer zagotovljena v Zakonu o inšpekcijskem nadzoru (ZIN).

S spremembo 100. člena, ki ureja finančno preiskavo, se najprej finančna preiskava opredeli kot izvajanje dejanj, ukrepov in postopkov, ko so dani razlogi za sum, da je bilo storjeno dejanje, s katerim so bili kršeni predpisi o obdavčenju ali drugi predpisi iz pristojnosti finančne uprave. Jasneje je določeno, da je finančna uprava pristojna za opravljanje nadzora nad kršitvami vseh predpisov, ki se sklicujejo na uporabo zakona, ki ureja davčni postopek in finančno službo, in ne samo predpisov s področja obdavčenja.

Opredelitev najtežjih kršitev predpisov se ne spreminja, črtana pa je med drugim določba, da nalog za preiskavo izda predstojnik. Na podlagi trenutno veljavne zakonodaje se inšpekcijski nadzor opravi po zaključku finančne preiskave, s spremembo četrtega odstavka 100. člena pa se bo opravil v okviru preiskave. Štel se bo za predpostopkovno fazo, v kateri se še ne odloča o pravicah, obveznostih in pravnih koristih zavezanca in se zato tudi še ne vodi upravni postopek. Predlagatelj zakona upa, da se lahko na ta način izboljša uspešnost in učinkovitost delovanja finančne uprave. Davčni inšpekcijski nadzor se v skladu s 135. členom > Zakona o davčnem postopku praviloma začne z vročitvijo sklepa o davčnem inšpekcijskem nadzoru. Če pa bi bil ogrožen njegov namen, se lahko začne brez izdaje sklepa, in sicer ko inšpektor pri zavezancu za davek opravi kakršno koli dejanje z namenom opravljanja davčnega inšpekcijskega nadzora. Podobno velja tudi za primere, ko finančna uprava opravlja nadzor nad kršitvijo predpisov, ki niso s področja obdavčenja.

Novela B je bila predmet številnih polemik in diskusij predvsem zaradi predvidene uporabe tehničnih pripomočkov za fotografiranje ali snemanje in sledilnih naprav, ki uporabljajo globalni sistem pozicioniranja, brez odredbe sodišča. Novi 18.a člen namreč uslužbencem finančne uprave omogoča, da pri opravljanju finančnih preiskav na zunanjost prevoznega sredstva namestijo sledilno napravo z GPS-sistemom, s katero lahko sledijo gibanju blaga. Med javno razpravo je bilo ugotovljeno, da gre za mejno zadevo, saj zakon predvideva, da se tajna sredstva uporabijo zgolj na podlagi odločitve predstojnika finančne uprave in brez zunanjega nadzora. Takšno tajno sledenje naj bi bilo po mnenju nasprotnikov novele nezakonito in neustavno, hkrati pa naj bi takšna ureditev finančni upravi dajala več pooblastil, kot jih ima tožilstvo. Kot so napovedali ob glasovanju v Državnem zboru, bo po sprejetju zakona vložena ustavna presoja spornega člena. Na tak način naj bi se odpravile številne (prej omenjene) škodljive spremembe zakona, sprejete v lanskem letu, ustavnost določbe o sledenju pa bo ugotavljalo Ustavno sodišče.

Novela zakona bo začela veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu (18. februarja), uporaba sporne določbe o sledenju pa naj bi bila zadržana do odločitve Ustavnega sodišča.

Pripravila: mag. Jasmina Potrč


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.