c S

Pravno znanje brez sočutja je zelo nevarno

dr. Sara Ahlin Doljak Odvetnica, mediatorka in izredna profesorica Evropske pravne fakultete Nove univerze sara.ahlin@guest.arnes.si
05.12.2024

Pravo je družbeni temelj, na katerem slonijo red, pravičnost in stabilnost. Pravniki, sodniki, tožilci in drugi pravni strokovnjaki imajo moč, da odločajo o usodah posameznikov, pravnih subjektov in včasih celotnih družb. Moč temelji na znanju, a moramo se zavedati, da je pravna praksa brez sočutja nevarna in lahko tudi uničujoča. Sočutje daje pravniku uvid, da v pravnih določbah in sodbah ne vidi le strogega upoštevanja zakonov, temveč tudi življenja, ki jih odločitve neposredno zadevajo. Ko pravo postane orodje brez sočutne in moralne podlage, obstaja velika nevarnost, da ne služi več pravičnosti, temveč postane breme in tudi vir nepravičnosti.

Sočutje kot temelj poklicnega delovanja pravnika

Sočutje kot empatija in globoko človeško razumevanje potreb, stisk in situacij drugih je bistvena lastnost, ki bi morala biti del vsakega pravnega postopka. Vsak primer, ki ga obravnava pravnik, je zgodba, prežeta z življenjskimi izkušnjami, ne le skupek pravnih dejstev. Ko sodniki, odvetniki in tožilci obravnavajo primere, ki so prepleteni z osebnimi življenjskimi zgodbami in pogosto zapletenimi čustvenimi situacijami, morajo znati gledati prek besedil zakonov in upoštevati človeško plat problema. V nasprotnem primeru postane pravni proces zgolj formalna izpolnitev zakonov, ki ne upošteva vseh posebnosti posameznih primerov.

Na primer sodnik, ki brez sočutja obsodi mladoletnika, ne da bi raziskal socialne in družinske okoliščine, ki so privedle do kaznivega dejanja, prezre človeško plat pravnega vprašanja. Mladi prestopnik, ki je bil deležen nasilja, zanemarjanja ali drugih okoliščin, ki so ga privedle do napačnih odločitev, morda potrebuje rehabilitacijo in podporo, ne samo kazni. Če sodnik ne uporablja sočutja, postane brezosebno orodje, ki ne nudi druge možnosti, kot da kaznuje.

Pravo brez sočutja: zgodovinski primeri krutosti

Pomanjkanje sočutja v pravu je v zgodovini vodilo do tragičnih posledic. Vidno v časih, ko so avtoritarni režimi zlorabljali pravo za zatiranje posameznikov in skupin, ki niso ustrezale njihovemu režimu. Nacistična Nemčija je do skrajnosti prikazala, kaj se zgodi, ko se zakoni uporabljajo brez empatije in človeške presoje. Podobne zlorabe prava, brez vsakega občutka za sočutje, so se zgodile v mnogih drugih represivnih sistemih po svetu. V Sovjetski zvezi so se zakoni uporabljali za preganjanje političnih nasprotnikov in zapiranje ljudi, ki so bili v nasprotju z vladajočo ideologijo. Pravniki, ki so brez empatije izvajali represivne zakone, so postali del brezdušnega sistema, ki ni priznaval človekovih pravic in dostojanstva. Zgodovina nas tako uči, da je pravo brez sočutja lahko instrument zatiranja, ne pa zaščite.

Pravnik kot zagovornik pravičnosti

Pravni strokovnjaki so se dolžni spraševati, kaj pomeni pravičnost in kako jo udejanjiti. Sočutje je temeljna vrednota, ki omogoča, da pravo razumemo kot sredstvo za zaščito in pomoč ljudem. Pravnik, ki ne premore sočutja, se zlahka oddalji od etičnega poslanstva, saj ljudi začne obravnavati kot objekte pravne obravnave, ne kot posameznike z dostojanstvom in pravicami. Zaupanje v pravni sistem je odvisno od tega, ali pravniki delujejo ne le v skladu z zakoni, temveč tudi v skladu z etiko in empatijo.

Pravnik, ki v svoje delo vključi sočutje, doseže več kot le pravno zmago. Ustvari vezi zaupanja s strankami in jih vidi kot ljudi z življenjskimi zgodbami ter tako pomaga ustvariti sistem, v katerem pravo ni hladna stroga znanost, temveč sredstvo za zaščito šibkejših in krepitev človeških vrednot.

Sočutje kot vodilo pri oblikovanju zakonov

Sočutje mora voditi tudi v zakonodajnem postopku, saj zakoni brez človeške dimenzije pogosto ne morejo zajeti vseh družbenih in osebnih razlik. Zakonodaja na področjih, kot so socialna zaščita, zaščita otrok, družinsko pravo, delovno pravo, zaščita oseb z invalidnostjo, bi morala temeljiti na razumevanju posebnih potreb in občutljivih okoliščin takih posameznikov. Zakoni, ki ščitijo osebe z invalidnostjo, brezdomce, socialno šibke ali otroke v rejništvu, ne smejo biti le zapisi v pravnih aktih, temveč morajo biti oblikovani tako, da zaščitijo dostojanstvo in posebne potrebe vsake skupine.

Zakonodajalci morajo pri oblikovanju zakonov upoštevati socialne razlike, potrebe manjšin in ranljivih skupin ter specifične situacije, da bi zagotovili pravično obravnavo vseh posameznikov. Če na to razsežnost pozabijo, bo zakonodaja morda ljudem celo škodovala.

Pravo kot sredstvo za pomoč, ne za kaznovanje

Pogosto se pravni sistem osredotoča na kaznovanje, ne na pomoč tistim, ki so kršili zakon. Pravo brez sočutja ustvarja okolje, v katerem je glavna vloga prava v kaznovanju, ne pa v reševanju težav. Čeprav je kazen za vzdrževanje reda in discipline nujna, je prav tako pomembno razumeti, da kaznovanje brez rehabilitacije in pomoči lahko vodi v ponavljajoče se težave, kar ne koristi niti posamezniku niti družbi.

Sistemi, ki vključujejo sočutje v kazenskih postopkih, se pogosto osredotočajo na rehabilitacijo in ponovno vključitev posameznika v družbo. Tovrstna praksa je pokazala, da lahko pravna pomoč in podporni sistemi pomagajo zmanjšati ponovitev kaznivih dejanj in ustvarijo okolje, v katerem se posamezniki, ki so nekoč storili kaznivo dejanje, ponovno vključijo v družbo kot koristni člani.

Sklep

Pravo brez sočutja postane nevarno in lahko povzroči več škode kot koristi. Pravna stroka ima etično dolžnost, da se izogne nepravičnosti, in to je mogoče le, če je pravno znanje podkrepljeno s sočutjem in empatijo. Sočutje pravnikom omogoča, da razumejo človeške zgodbe ter pravo uporabljajo za zaščito človekovega dostojanstva in za krepitev zaupanja v pravni sistem. Pravno znanje brez sočutja lahko uniči življenja, omaje zaupanje v pravni sistem in spodkoplje pravičnost, ki naj bi jo pravo ščitilo. Z vidika posameznika in družbe kot celote je pomembno, da pravo ni zgolj abstraktna znanost, temveč resnična pomoč ljudem in sredstvo za doseganje pravičnosti.


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.