c S

Evropska zakonodaja letalskim potnikom zagotavlja več pravic

24.09.2019 14:19 Zakonodaja EU (Uredba (ES) št. 261/2004 o določitvi skupnih pravil glede odškodnine in pomoči potnikom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov, Popravek Uredbe (ES) št. 261/2004) potnikom v primeru, da potovanje ne poteka, kot je bilo predvideno, zagotavlja več pravic. Letalske družbe jim morajo zagotoviti informacije, izbiro med povračilom cene vozovnice ali spremembo poti do cilja ter oskrbo, lahko pa celo izplačati odškodnino.

Pravice potnikov so odvisne od tega, ali je imel let zamudo, ali je bil odpovedan, ali pa je bilo zavrnjeno vkrcanje. Pravice imajo tudi v primeru, da je potnikova prtljaga zamujala na cilj, bila poškodovana ali izgubljena, so v sporočilu za javnost zapisali v potrošniškem centru, ki deluje pod okriljem ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo.

Če je let odpovedan, mora letalski prevoznik po njihovih navedbah potnike pisno obvestiti o odpovedi leta, jih seznaniti z njihovimi pravicami ter jim ponuditi možnost izbire med nadaljevanjem in prekinitvijo potovanja.

Potniku, ki se odloči za drugo možnost, mora prevoznik povrniti stroške v višini polne cene vozovnice. V primeru nadaljevanja potovanja pa mu mora prevoznik ponuditi nadomestni let v najkrajšem možnem času oziroma pozneje, če se potnik s tem strinja. Prevoznik mora kriti vse morebitne stroške, povezane z nadomestnim letom (denimo prevoz med letališči, če nadomestni let poteka z drugega letališča).

Če ponujeni nadomestni let potniku ne ustreza, lahko to pisno utemelji in vztraja, da mu prevoznik ponudi primernejšo možnost oziroma takšno možnost poišče sam in jo predlaga prevozniku. Nadomestni let lahko namreč opravi tudi drug letalski prevoznik.

V primeru odpovedi so potniki upravičeni tudi do odškodnine, razen če so za odpoved izvedeli več kot 14 dni pred predvidenim odhodom ali pa če je odpoved posledica izrednih razmer, ki se jim ne bi bilo mogoče izogniti. Prav tako potnikom odškodnina ne pripada, če so o odpovedi leta obveščeni manj kot sedem dni pred odhodom in jim je letalski prevoznik ponudil nadomestni let največ uro prej in prihod manj kot dve uri pozneje kot po prvotnem voznem redu.

Če ima let zamudo, daljšo od pet ur, lahko potnik prav tako izbira med prekinitvijo in nadaljevanjem potovanja v najkrajšem možnem času oziroma pozneje, če mu to ustreza.

Potniki, ki na končno letališče prispejo tri ure ali več po predvidenem prihodu, so upravičeni tudi do odškodnine. Višina je odvisna od dolžine leta in znaša 250 evrov za lete do 1500 kilometrov.

V potrošniškem centru potnikom svetujejo, naj v primeru zamude ali odpovedi leta od osebja zahtevajo ustrezne informacije o svojih pravicah in jih poskušajo uveljaviti.

Če pri tem niso uspešni, naj na letalskega prevoznika naslovijo pisno pritožbo - pri tem lahko uporabijo spletni obrazec, ki je na voljo na spletni strani letalskega prevoznika ali pa obrazec EU za pritožbo zaradi kršitve pravic letalskih potnikov.

Potniki, ki pravic pri prevozniku ne morejo uveljaviti, se lahko pritožijo pri pristojnem nadzornem organu v državi EU, kjer je letališče, s katerega naj bi letalo poletelo. V primeru zamude ali odpovedi leta na letališču v Sloveniji se lahko vsi, ki jim letalski prevoznik ne odgovori v osmih tednih ali pa neutemeljeno zavrne njihov zahtevek, obrnejo na Javno agencijo RS za civilno letalstvo.

Potrošniški center je priporočila potnikom poslal, potem ko je letalska družba Adria Airways zaradi finančnih težav za danes in sredo začasno prekinila izvajanje večine letalskih operacij; ohranila je le povezavo z najpomembnejšim vozliščem nemške Lufthanse v Frankfurtu.

Na ljubljanskem letališču je bilo dopoldne predvsem med tujci čutiti veliko nezadovoljstva, je pa Fraport Slovenija sporočil, da je za potnike organiziral prevoz z letališča v Ljubljano.

Ljubljana, 24. septembra (STA)