Železniški prevozniki bodo lahko s svojimi storitvami konkurirali po vsej EU na dva načina, preko razpisov ali neposredno prek pogodbe.
Odprti razpisni postopki za ponudnike železniških potniških storitev naj bi sčasoma postali pravilo.
V Evropi dve tretjini železniških potniških storitev opravljajo izvajalci, ki so z državami sklenili pogodbe neposredno. Konkurenca na razpisih naj bi ponudbe bolj usmerila v potrebe potnikov in cenovno ugodnejše rešitve za javni proračun.
Po novi zakonodaji bo še vedno mogoče neposredno skleniti pogodbe brez razpisa, a le takrat, ko to zagotavlja izboljšanje storitev za potnike ali večjo stroškovno učinkovitost.
Nova zakonodaja tudi omogoča vsem železniškim prevoznikom v EU, da svoje komercialne storitve prevoza potnikov ponudijo na katerem koli evropskem trgu. Države članice bodo novemu ponudniku sicer lahko omejile dostop na določene dele omrežja, če bo namen teh omejitev zagotavljanje izvajanja javne službe.
Pred odločitvijo o omejitvi dostopa do omrežja bo nacionalni regulator moral opraviti objektivno ekonomsko analizo dejanskega stanja in ugotoviti morebitna nasprotja interesov. Vsi izvajalci javne službe potniških železniških storitev bodo morali tudi izpolnjevati vse obveznosti, ki jim jih nalaga socialna in delovnopravna zakonodaja, bodisi evropska, nacionalna ali pa skozi kolektivne pogodbe.
Železniški prevozniki bodo nove komercialne storitve na domačih linijah lahko začeli ponujati decembra 2020. Javni razpisi za izvajanje storitev bodo postali obvezni decembra 2023.