c S

Vlada v spremembe zakona o železniškem prometu

30.07.2015 08:14 Brdo pri Kranju, 30. julija (STA) - Vlada je sprejela predlog novele zakona o železniškem prometu, s katerim bo v nacionalno zakonodajo med drugim prenesla evropska pravila za več konkurence na železniških tirih. Predlog odpravlja tudi pomanjkljivosti iz sodbe Sodišča EU proti Sloveniji iz junija 2013.

Predlog zakonske novele zajema prenos določil direktive EU o vzpostavitvi enotnega evropskega železniškega območja iz novembra 2012 v slovenski pravni red. Ta predstavlja praktično prenovo treh predhodnih direktiv na železniškem področju in njihovih sprememb z določenimi novostmi, ki se nanašajo na delovanje regulatornih, varnostnih in licenčnih organov na področju železniškega prometa ter na njihovo medsebojno sodelovanje, kakor tudi na sodelovanje z istimi organi drugih članic EU.

Ta pravila naj bi v mednarodnem tovornem in potniškem železniškem prometu spodbudila konkurenčnost ter pripomogla k boljši kakovosti železniških storitev.

Obenem bo Slovenija s predlagano zakonsko novelo odpravila pomanjkljivosti, ki jih je julija 2013 ugotovilo Sodišče EU. Slednje je takrat v primeru tožbe Evropske komisije proti Sloveniji zaradi kršenja evropske železniške zakonodaje delno pritrdilo Bruslju in presodilo, da država v več točkah ne spoštuje evropske zakonodaje na področju železniškega prevoza oz. evropske direktive o razvoju železnic, katere cilj je zagotoviti pravičen in enakopraven dostop do železniške infrastrukture.

Ta železniška zakonodaja med drugim določa, da je treba "bistvene funkcije" prenesti na organe ali podjetja, ki sami ne zagotavljajo prevoznih storitev v železniškem prometu. Med temi funkcijami je dodeljevanje vlakovnih poti prevoznikom v železniškem prometu, torej dodelitev časovnih okvirov za vožnjo vlakov na delu železniškega omrežja.

Slovenija je takrat sicer obljubila, da bo pomanjkljivosti odpravila v enem letu, a tega v celoti še ni storila, je pa to predvideno s to zakonsko novelo.

Predlagane zakonske spremembe zajemajo opredelitev neodvisnosti upravljavca javne železniške infrastrukture, podjetja SŽ-Infrastruktura, opredelitev neodvisnosti prevoznikov in nalog, o katerih prevozniki odločajo samostojno, vsebinsko in postopkovno opredelitev pogodbe za izvajanje javne gospodarske službe vzdrževanja javne železniške infrastrukture in vodenja prometa, ki se po novih določilih sklepa za obdobje petih let, ter opredelitev bistvenih funkcij upravljavca, ki morajo biti povsem ločene od prevoznika, to sta dodeljevanje vlakovnih poti ter določanje in pobiranje uporabnine.

Predlog zakonske novele prinaša tudi prenos nalog, povezanih z voznim redom ter dodeljevanjem vlakovnih poti in zaračunavanjem uporabnine, z Javne agencije za železniški promet na podjetje SŽ-Infrastruktura ter opredeljuje elektronski postopek za dodeljevanje vlakovnih poti, namen uporabe uporabnine, spodbude in režima učinkovitosti, čezmejne sporazume, spremljanje razvoja trga železniških storitev in organov, ki ga izvajajo.

Spreminja in dopolnjuje še opredelitev agencije za komunikacijske storitve in omrežja kot regulatornega organa ter podrobno opredeljuje naloge javne agencije za železniški promet kot varnostnega organa po posameznih delovnih področjih.

Vlada je danes sicer sprejela še predlog novele zakona o varnosti v železniškem prometu, ki je podlaga za prenos treh evropskih direktiv v manjšem obsegu.