c S

Čuš vlaga svoj zakon o drugem tiru

30.03.2017 12:55 Ljubljana, 30. marca (STA) - Poleg vlade, ki bo danes obravnavala predlog zakona o drugem tiru, je svoj predlog zakona o istem tiru vložil tudi nepovezani poslanec Andrej Čuš. Gre za identičen zakon, kot ga je predlagala civilna iniciativa Svet za civilni nadzor projekta Drugi tir. Z vložitvijo je tako Čuš pomagal civilni iniciativi in prehitel vladni predlog.

"Kot nepovezani poslanec sem vložil predlog zakona o gradnji in financiranju proge Koper-Divača," je na današnji novinarski konferenci v Ljubljani povedal Čuš. Za to se je med drugim odločil, ker je ta zakon "strokovno bolj dodelan, ima pomembne podlage in številke, ki jih vladni predlog nima", je poudaril.

"Projekt, ki ga predvideva koalicija, nima predvidene finančne konstrukcije in je skrpucalo od zakona. Očitno se bližajo volitve, ker tako leva kot desna tranzicijska elita potrebujeta denar za financiranje kampanje," je prepričan Čuš.

Predlog iniciative ima na drugi strani zaprto finančno konstrukcijo, pri gradnji pa omogoča več transparentnosti in nadzora s strani poslancev in civilne družbe. Zagotavlja "popolno suverenost" Slovenije ter spoštuje predpise s področja javnega naročanja, model gradnje pa je primerljiv z drugimi evropskimi, je naštel Čuš.

Kritičen je bil tudi do infrastrukturnega ministra Petra Gašperšiča, ki v treh letih mandata na projektu drugega tira "ni naredil nič". Sicer pa je zagotovil, da v celoti podpira izgradnjo drugega tira, je pa "proti lopovščini". Nepovezani poslanec pričakuje, da "se bo ustavilo hitenje vlade" in da bo njegov predlog zakona obravnavan prej kot vladni.

Predstavnik civilne iniciative Svet za civilni nadzor projekta Drugi tir Jože P. Damijan je medtem izpostavil pet prioritet iniciative. Te so znižanje investicijske vrednosti projekta, izgradnja dvotirne proge, ohranitev suverenosti države nad ključno javno infrastrukturo, prenos organizacije gradnje s podjetja 2TDK (predvidoma na družbo SŽ-Infrastruktura) ter okrepitev nadzora civilne javnosti oziroma državljanov prek DZ z namenom preprečiti podobne eskalacije, kot so se dogajale v primeru gradnje šestega bloka Termoelektrarne Šoštanj (Teš 6).

V vladnem predlogu je po Damijanovih besedah predračunska vrednost projekta brez DDV okoli ene milijarde evrov, medtem ko so njihovi strokovnjaki ocenili, da bi izgradnja drugega tira v danih gabaritih brez davka stala največ 683 milijonov evrov. Ključne rezerve civilna iniciativa vidi predvsem pri predorih ter pri nepredvidenih delih - pri vsaki od teh postavk je po njihovem prepričanju mogoče prihraniti po 200 milijonov evrov.

Ob tem si prizadevajo za izgradnjo dvotirne proge. "V našem predlogu zakona ne govorimo o drugem tiru, ampak o progi Koper-Divača," je poudaril Damijan. Tako načrtujejo, da bi sedaj predvidene servisne predore nadgradili na profil 70 kvadratnih metrov. To bi projekt podražilo za okoli 95 milijonov evrov, a bi omogočilo, da bi progo kasneje - ob ugodnejših finančnih okoliščinah - nadgradili v dvotirno. Tako bi lahko sčasoma zaprli sedanji edini tir, gorsko progo, kjer bi lahko uredili normalne življenjske pogoje za prebivalce, razvili turistične produkte in podobno.

Civilna iniciativa se zavzema tudi za to, da v financiranje ne bi bila vključena Madžarska. To bi nam zagotovilo suverenost, obenem bi pa bilo tudi bolj racionalno. Damijan je namreč opozoril, da v primeru financiranja Madžarske ne gre za kapitalski vložek, kot to predstavlja država, pač pa za posojilo, saj bi morala po koncu koncesijskega obdobja Slovenija ta znesek Madžarski vrniti skupaj z donosom - Madžarska pa se zadolžuje štirikrat dražje kot Slovenija.

Njihov predlog tako predvideva financiranje projekta z državnimi sredstvi, EU sredstvi ter posojili Evropske investicijske banke (EIB). V primerjavi z vladnim predlogom je razlika le v tem, da vlada računa, da se 200 milijonov evrov madžarskega kapitalskega vložka ne bi štelo v javni dolg. "Mi takoj priznamo, da je to javni dolg, vlada pa se slepi, da ni," je o razlikah dejal Damijan.

V civilni inicativi opozarjajo še, da bo družba 2TDK zaradi pomanjkanja kadrovskega potenciala morala vse razpise, študije in podobno prenesti na druge osebe. "To pomeni veliko odlivanje javnega denarja v zasebne roke," je dejal. Predlog civilne iniciative tudi zagotavlja nadzor javnosti nad projektom - ključne odločitve bi tako potrjeval DZ, tekočo gradnjo pa bi spremljala posebna komisija, ki bi jo sestavljali predstavniki izvajalske organizacije, vlade oziroma ministrstev ter civilne družbe.

Na ministrstvu za infrastrukturo so sicer danes zjutraj Damijanu ponudili možnost pogovorov o usklajevanju in iskanju skupnih boljših rešitev. Do srečanja naj bi prišlo prihodnji teden, je še povedal.