c S

Znižanje kazni za prometne prekrške

20.08.2012 Raziskovalci so ugotovili, da do sedaj najbolj represiven Zakon o pravilih cestnega prometa (ZPrCP), ni dosegel svojega namena. Raziskave so pokazale, da višje kazni dolgoročno ne zmanjšajo števila prometnih nesreč.

ZPrCP je drastično povečal večino glob za prekrške in ne samo glob za najhujše prekrške. S tem je bilo videti, kot da je njegov namen predvsem polnjenje državnega proračuna.

Penolog dr. Dragan Petrovec z Inštituta za kriminologijo pri ljubljanski pravni fakulteti je v študiji dokazal, da so kazni v Sloveniji previsoke in da na prometno varnost še zdaleč nimajo toliko vpliva, kot so nas skušali prepričati. Pravi, da se je v Sloveniji razvila praksa, da se kaznuje vsepovprek, ne osredotočimo pa se na res nevarne voznike. Raziskava je pokazala, da se je varnost na naših cestah bistveno povečala, ko smo uvedli vinjete na avtocestah in s tem spodbudili voznike, da se redno vozijo po relativno bolj varnih cestah. Število mrtvih na slovenskih cestah se je v zadnjem desetletju zmanjšalo za polovico, na kar so vplivali tudi boljši avtomobili, boljše ceste in odnos voznikov. Dr. Petrovec trdi, da med sankcijo in smrtnimi žrtvami ni nobene vzročne zveze. Kljub temu, da število žrtev v Sloveniji pada, sta največja problema slovenskih voznikov nestrpnost v cestnem prometu in alkohol.

Tudi Andrej Brglez z Inštituta za civilizacijo in kulturo je do visokih kazni zelo kritičen. Na boljšo prometno varnost naj bi vplivala boljša cestna infrastruktura, izboljšan vozni park, uvedba vinjet, dvig ravni zavedanja o dobrem tehničnem vzdrževanju vozil. Voznikom  so se ponudili tudi številni uspešni preventivni projekti. Meni, da so med vsemi temi elementi visoke kazni najmanj pomembna spremenljivka.

Novela ZPrCP-A, ki je začela veljati 28. julija, se bo v večini začela uporabljati 1. septembra 2012.

Določba, ki se že uporablja od dneva uveljavitve je, da se za hujši prekršek šteje prekršek, za katerega je predpisana globa najmanj 700 eurov in stranska sankcija kazenskih točk ali stranska sankcija prepovedi vožnje motornega vozila. Prej se je za hujši prekršek štel že prekršek z globo 300 eurov.

Določba, prvega odstavka 89. člena, ki je omilila pogoje za voznika, ki prevaža več kot osem oseb, se tudi že uporablja od 28. julija. Med pogoji za vožnjo vozil s prednostjo in vozil za spremstvo ni več pogoj, da voznik ne sme imeti v evidenci več kot 5 kazenskih točk.

Večina glob se znižuje, nekaj se jih zvišuje, nekatere pa ostajajo enake. Največje znižanje je doživela globa za pravne osebe ali samostojne podjetnike posameznike ali posameznike, ki samostojno opravljajo dejavnost, če bi vgradili ali namestili v vozilo naprave, s katerimi bi lahko otežili, motili ali preprečili delovanje merilnih ali drugih naprav ali tehničnih sredstev, ki jih uporabljajo pooblaščeni organi pri nadzoru cestnega prometa. Ta globa se je znižala z 8.000 na 1.000 eurov.

Najvišje dovoljene hitrosti se niso spremenile. Spremenile so se globe, prekrški pa bolj razčlenili. Prekoračitve hitrosti v območjih umirjenega prometa ali v območju omejene hitrosti ter prekoračitve v naseljih, so se razčlenile na prekoračitve do 5 km/h in od 5 do 10/h za katere so se globe znižale. Znižala se je tudi globa za prekoračitev od 10 do vključno 20 km/h. Globe za večje prekoračitve so ostale enake.

Kazni za prekoračitve na cestah izven naselij, hitrih cestah in avtocestah, so se tudi razčlenile za manjše prekoračitve, za katere so se znižale. Za večje prekoračitve pa so se globe zvišale.

Pripravila: Marija Kremenšek


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.