c S

Zeleno javno naročanje

16.12.2011 Uredba o zelenem javnem naročanju, ki se bo začela uporabljati 13.3.2012 bo zmanjšala negativen vpliv na okolje z javnim naročanjem okoljsko manj obremenjujočega blaga, storitev in gradenj. Uredba daje zgled zasebnemu sektorju ter potrošnikom, gre pa za naročanje, pri katerem naročnik po Zakonu o javnem naročanju (ZJN-2) ali Zakonu o javnem naročanju na vodnem, energetskem, transportnem področju in področju poštnih storitev (ZJNVETPS) naroča blago, storitve ali gradnje, ki imajo v primerjavi z običajnim blagom, storitvami in gradnjami v celotni življenjski dobi manjši vpliv na okolje in enake ali boljše funkcionalnosti.

V naš pravni red uredba prenaša Direktivo 2009/33/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 23. aprila 2009 o spodbujanju čistih in energetsko učinkovitih vozil za cestni prevoz, del 5. člena Direktive 2006/32/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 5. aprila 2006 o učinkovitosti rabe končne energije in o energetskih storitvah ter o razveljavitvi Direktive Sveta št. 93/76/EGS in prvi in drugi odstavek 9. člena Direktive 2010/30/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 19. maja 2010 o navajanju porabe energije in drugih virov izdelkov, povezanih z energijo, s pomočjo nalepk in standardiziranih podatkov o izdelku.

Okoljske zahteve naročnik v postopek javnega naročanja vključi tako, da jih opredeli kot predmet javnega naročila, v tehničnih specifikacijah kot tehnični standard, učinkovitost, funkcionalnost ali drugo lastnost predmeta, znak za okolje oz. oceno življenjske dobe, kot pogoj za ugotavljanje sposobnosti ponudnika, kot merilo za izbor najugodnejše ponudbe ali pa kot dodatna določila v pogodbi. Predmeti javnega naročanja, za katere uredba določa okoljske zahteve, so:

- električna energija,

- živila, pijače, kmetijski pridelki za prehrano in gostinske storitve,

- pisarniški papir in higienski papirnati proizvodi,

- elektronska pisarniška oprema,

- avdio in video oprema,

- hladilniki, zamrzovalniki in njihove kombinacije, pralni stroji, pomivalnimi stroji in klimatske naprave,

- stavbe,

- pohištvo,

- čistila, storitve čiščenja in storitve pranja perila,

- osebna in transportna vozila ter storitve avtobusnega prevoza in

- pnevmatike.

Temeljne, za električno energijo, živila, pijače, kmetijske pridelke za prehrano in gostinske storitve, pisarniški papir in higienske papirnate proizvode, elektronsko pisarniško opremo in pohištvo, pa tudi dodatne okoljske zahteve, ter natančnejša opredelitev predmetov javnega naročanja so določeni v enajstih prilogah uredbe, naročnik pa lahko ob upoštevanju temeljnih načel javnega naročanja in določb ZJN-2 in ZJNVETPS v postopek javnega naročanja vključi tudi okoljske zahteve, ki jih ta uredba ne določa. Te zahteve mora v takem primeru navesti v obvestilu o naročilu ali v razpisni dokumentaciji.

Kadar so predmet javnega naročila npr. osebni računalniki, se kot predmet lahko opredelijo energijsko učinkoviti osebni računalniki, v tehničnih specifikacijah pa poleg ostalih zahtev določi, da morajo izpolnjevati najnovejše standarde ENERGY STAR za energijsko učinkovitost, ohišje določenih osebnih računalnikov se mora sestaviti brez uporabe posebnega orodja, glasnost osebnega računalnika pa ne sme presegati 26 dB v času zapisovanja na trdi disk. Opredeljen je tudi način dokazovanja posamezne tehnične specifikacije. Med pogodbena določila naročnik vključi določilo, da mora ponudnik najmanj dve leti po izteku garancijske dobe zagotoviti razpoložljivost in združljivost nadomestnih delov, ter določilo o začetku postopkov za prekinitev pogodbe, če ponudnik pogodbenih obveznosti ne izpolnjuje.

Uredba zelenemu javnemu naročanju določa tudi prehodno obdobje, in sicer mora naročnik (ne velja pa to za organe RS in lokalnih skupnosti ter Javno agencijo za javno naročanje RS) temeljne okoljske zahteve v postopek javnega naročanja vključiti najkasneje do 1.1.2013, pred tem datumom pa jih mora vključiti le med merila za izbor. Okoljska merila za postopke javnega naročanja, v katerih naročnik temeljne okoljske zahteve vključi le med merila za izbor najugodnejše ponudbe so določena v prilogi 12. Skupaj morajo biti ovrednotena z najmanj 25% vseh meril za izbor najugodnejše ponudbe, v primeru osebnih ali transportnih vozil ali storitve avtobusnega prevoza, pa mora biti delež teh meril ovrednoten z najmanj 50% vseh meril za izbor najugodnejše ponudbe.

Do 31.12.2013 mora naročnik pri javnem naročanju živil, pijač, kmetijskih pridelkov za prehrano ali gostinskih storitev v tehničnih specifikacijah določiti, da mora biti najmanj 5% živil pridelanih na ekološki način.

Če je bilo obvestilo o javnem naročilu, obvestilo o javnem naročilu po postopku zbiranja ponudb po predhodni objavi, obvestilo o natečaju ali obvestilo o naročilu male vrednosti objavljeno pred 13.3.2012, se postopki javnega naročanja izvedejo po dosedanjih predpisih. Enako velja v postopkih, za katere na portalu javnih naročil ni treba objaviti obvestila o naročilu in so jih naročniki začeli izvajati pred tem datumom. Zaključitev postopkov javnih naročil, ki se oddajo na podlagi okvirnega sporazuma ter posameznih naročil v dinamičnem nabavnem sistemu, določata tretji in četrti odstavek 8. člena uredbe.

Pripravila: Vanja Novak


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.