c S

Izboljšani pogoji za delo policije

07.12.2016 Konec novembra sprejeta novela Zakona o organiziranosti in delu v policiji (ZODPol-C) zagotavlja boljšo organiziranost in delovanje policije ter ureja nekatere posebnosti delovnopravnih razmerij, ki omogočajo fleksibilnejšo organizacijo in izvajanje nalog policije.

Novela kot prvo ureja izenačenje plačila policistov za čas izvajanja nalog skupaj s Posebno policijsko enoto. Gre za tiste policiste, ki sicer niso pripadniki posebne enote, vendar skupaj z njimi opravljajo naloge, in sicer imajo za čas opravljanja teh nalog pravico do dodatka za nevarnost in posebne obremenitve, do katerega imajo sicer pravico pripadniki posebne policijske enote v skladu s kolektivno pogodbo, ki ureja javni sektor (primerjalnik besedila spremenjenega 29. člena).

VII. poglavje zakona, ki ureja oblačila, uniformo, položajne oznake in simbole, po novem jasno določa, da morajo biti policisti "osebno urejeni". Ta obveznost bo sicer natančneje opredeljena v podzakonskem aktu, prav tako pa je opredeljen način vzdrževanja in nadomestilo za čiščenje oblek, sestavo civilne službene obleke in delovne obleke in višino letnega denarnega nadomestila za uporabo lastnih oblačil v službene namene. Glede slednjega zakon predvideva, da so tisti policisti, ki v lastnih civilnih oblačilih opravljajo policijske naloge, kjer se zahteva poslovna urejenost brez potrebe po enotnih oblačilih ali zaradi narave dela prihaja do nesorazmerne obrabe lastnih civilnih oblačil, pa niso prejemniki civilne službene obleke, upravičeni do denarnega nadomestila (nov 40.a člen).

Ker do sedaj poimenovanje ali uporaba imena "Policija" ni bilo zaščiteno, zaradi česar so ga začele uporabljati razne civilne organizacije in pravne osebe v pridobitne in tržne namene, se uporaba imena Policija ureja v 41. členu - primerjalnik besedila. Ta jasno opredeljuje, da je prepovedana uporaba imena »policija« in izpeljank imena »policija« ter uporaba uniforme, položajnih oznak in simbolov policije na način, ki omogoča zavajanje v pravnem prometu. Namen spremembe je zapolniti pravno praznino, ko niso podani razlogi za sum kaznivega dejanja, a je dejanje takšne vrste, da vpliva na zagotavljanje osebne ali pravne varnosti ljudi.

Z novelo je prav tako določen termin »karierni policist« in pravice iz tega naslova. Karierni policist je policist, ki je najmanj pet let neprekinjeno zaposlen v policiji. Če pride do prenehanja zaposlitve, mu status preneha, vendar se za prekinitev statusa ne štejejo napotitve ali premestitve. Karierni policist se vključi v sistem izobraževanja, izpopolnjevanja in usposabljanja za pridobivanje znanj in usposobljenosti z namenom napredovanja in premeščanja na druga delovna mesta v policiji (primerjalnik besedila 43. člena).

Popolnoma na novo so v 45.a členu urejene pravice in obveznosti kandidatov za policiste. Sklenitev delovnega razmerja s kandidati za policiste je namreč primarni cilj, na osnovi katerega se kandidate za policiste v izobraževalnem procesu ustrezno usposobi za opravljanje nalog policista. S kandidati se sklene pogodba o zaposlitvi za čas izobraževanja za poklic policista, tekom katerega opravljajo pripravništvo in se usposobijo za samostojno delo policista. Po uspešno zaključenem izobraževanju policija s kandidatom za policista, brez javne objave ali javnega natečaja, sklene delovno razmerje za nedoločen čas, kandidat pa mora v delovnem razmerju ostati najmanj še dvakrat toliko časa, kot je trajalo izobraževanje.

S spremembo prvega odstavka 56. člena so določeni nekoliko milejši kriteriji za prekinitev pogodbe o zaposlitvi zaradi pravnomočne obsodbe na nepogojno zaporno kazen 3 mesece zaradi naklepnega kaznivega dejanja, povezanega z uporabo policijskih pooblastil (stara ureditev se je nanašala na katerokoli kaznivo dejanje, s čimer so bili policisti bistveno strožje obravnavani od drugih javnih uslužbencev).

Med novosti spada še dodatni 15 dnevni rekreacijski dopust za posamezne kategorije policistov (piloti, potapljači in protibombna zaščita) - 57.a člen, kot tudi bistveno ugodnejša ureditev pravne pomoči in širitev tudi na primere, ko je policist oškodovanec (64. člen).

Policistu, ki je zaradi težav z duševnim zdravjem začasno nezmožen izvajati policijska pooblastila, lahko generalni direktor policije na podlagi ocene zdravstvene komisije policije z odločbo začasno omeji izvajanje policijskih pooblastil. Takšna ureditev omogoča, da policist ohrani pravico do policijskih pooblastil, ki pa je začasno omejena na čas rehabilitacije in sicer največ č0 dni in se lahko na podlagi ocene zdravstvene komisije podaljša, vsakič za največ 60 dni, do zaključka zdravljenja (62. člen - primerjalnik besedila).

Spreminjajo se tudi določbe o začasni premestitvi oziroma napotitvi, in sicer mora odločba biti uslužbencu policije vročena najmanj sedem dni pred nastopom dela ter mora vsebovati obrazložitev (67. člen), premestitev pa se po novem lahko izvede le s pisnim soglasjem policista (69. člen). Pripravljenost na delo na drugem kraju se namesto 20 % urne postavke osnovne plače javnega uslužbenca zviša na 50 % plače (71. člen).

Novela ureja še vprašanja v zvezi delom preko polnega delovnega časa v izjemnih ali nujnih primerih (73. člen - primerjalnik), odsotnost policista z dela zaradi poškodbe pri delu ali poklicne bolezni (84. člen), pravice družinskih članov po smrti policista (86. člen - primerjalnik) ter opravljanje službe v pomožni policiji za pomožne policiste, ki imajo status upokojenca, za katerega ne veljajo omejitve glede trajanja začasnega ali občasnega dela in omejitve glede najvišjega skupnega dohodka v koledarskem letu, določene v zakonu, ki ureja trg dela (101. člen).

Pripravila: mag. Jasmina Potrč


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.