c S

Politična in vrednostna (ne)zadržanost delodajalca

04.07.2016 S prispevkom, ki temelji na resničnem, a ustrezno abstrahiranem primeru, želita avtorja opozoriti na problematičnost nekaterih vrst ravnanja delodajalca, ki se na prvi pogled zdijo zdaj bolj, zdaj manj sporna, gotovo pa je njihova pravna in tudi etična ali moralna presoja svojevrsten izziv. Izziv, ki bi se morda izkazal za še kako velikega tedaj, ko bi prav tak primer prišel pred sodišče.

Delodajalec - med idealom in stvarnostjo

Gotovo se vsi zavedamo vpliva, ki ga ima delodajalec na svoje zaposlene. Pogosto je zaradi razmerja subordinacije prav on tisti, ki bo na življenje delavca vplival najbolj neposredno in tudi najmočneje, saj je ta od njega ekonomsko odvisen, hkrati pa deluje po njegovih navodilih in pod njegovim nadzorom. Ravnanje delodajalca je tisti dejavnik, ki v veliki večini primerov neposredno narekuje delavčev vsakdanjik, s tem pa deloma tudi vleče nit njegovega življenja.

Ob tem se postavlja vprašanje, kdaj je mogoče govoriti o ravnanju delodajalca, ki je v odnosu do delavca (še) primerno, in kdaj delodajalec s svojim ravnanjem, tudi s svojimi pričakovanji glede ravnanja delavcev, mejo primernega preseže. Na pojem primernosti lahko seveda gledamo z vidika splošne ali povprečne človekove izkušnje, z vidika doseganja v naslovu uvodnega poglavja in nadaljevanju besedila omenjenega ideala ali pa razmeroma neoprijemljiv pojem primernosti presežemo z določljivejšim pojmom protipravnega ravnanja. V tem prispevku vprašanje potrebe po delodajalčevi vzdržnosti ali zadržanosti tako obravnavava na dveh medsebojno ločenih ravneh. Prva je raven sodnega varstva delavca pred protipravnim ravnanjem delodajalca, druga pa raven (etične) primernosti v primeru opisanega ravnanja.

Praktični primer

Predstavljajmo si primer, v katerem vsi zaposleni v svoj elektronski predalčnik prejmejo sporočilo, ki jih poziva k podpisu peticije, katere namen je nasprotovanje uveljavitvi novega zakona. Podobno sporočilo, iz katerega izhajajo podrobnejša navodila glede podpisovanja, delavce nato pričaka tudi na njihovem delovnem mestu, natančneje na njihovih mizah. Iz vsebine obeh sporočil je mogoče razbrati konkretno filozofsko in svetovnonazorsko prepričanje delodajalca, besedilo pa je napisano v jasnem tonu, iz katerega izhaja trdno pričakovanje, da naj bi zaposleni sami imeli enaka prepričanja in da je tako vendar samoumevno, da bodo peticijo tudi podpisali.

Uveljavitev konkretnega zakona sicer ne posega v (delovno- ali socialno)pravni ali drug status delavcev ali delodajalca. Vsebina zakona spada na drugo življenjsko področje in ureja popolnoma druga pravna razmerja, vendar pa se, kot že zapisano, ne sklada z delodajalčevimi svetovnonazorskimi prepričanji.

S pomočjo tega primera si bova v nadaljevanju besedila prizadevala odpreti nekatera vprašanja, ki so do zdaj - tudi zaradi odsotnosti relevantne prakse oziroma dejstva, da niti ne vemo, ali so podobni primeri kdaj že prišli pred sodišče - ostala neodgovorjena ali sploh niso bila postavljena. Že samo odpiranje takih vprašanj lahko ključno pripomore k drugačni zaznavi vloge delodajalca - tudi delovnega okolja ali kolektiva - v razmerju do posameznika in njegovih osebnih prepričanj ter njegove zasebnosti.

Ob tem se ne osredotočava na delavčevo opravljanje delovnih nalog, ki so lahko povezane z določenimi zahtevami glede osebnostne primernosti delavca, temveč na pozive delodajalca k ravnanju delavcev, ki z delovnimi nalogami nima nobene neposredne zveze. Ali je opisano ravnanje delodajalca protipravno in ali je, neodvisno od njegove protipravnosti, tako ravnanje etično neprimerno?

Protipravnost ravnanja kot element odškodninske odgovornosti

Delodajalec je delavcu odškodninsko odgovoren za škodo, ki mu jo povzroči s svojim protipravnim ravnanjem, delavec pa lahko v primeru nastanka škode uveljavlja sodno varstvo pred delovnim sodiščem. Slednje pri odločanju o odškodnini upošteva splošna pravila obligacijskega prava glede temeljnih elementov odškodninske odgovornosti: protipravnosti, škode, vzročne zveze in krivde. To bi veljalo tudi, če bi se za sodno varstvo odločil delavec v našem primeru. Vprašanje pa je, ali bi bil pri tem uspešen.

Temeljne določbe Zakona o delovnih razmerjih, ki delavca ščitijo pred odklonskim, žaljivim, diskriminatornim in drugim neprimernim ravnanjem delodajalca, najdemo v:
- 6. členu (prepoved diskriminacije in povračilnih ukrepov),
- 7. členu (prepoved spolnega in drugega nadlegovanja ter trpinčenja na delovnem mestu),
- 8. členu (odškodninska odgovornost delodajalca in denarna odškodnina) in
- 47. členu (varovanje dostojanstva delavca pri delu).

Če se osredotočimo na 7. člen, zakon določa tri različne pojavne oblike nadlegovanja na delovnem mestu, temu razlogovanju pa sledi tudi sodna praksa:
- spolno nadlegovanje, ki je kakršnakoli oblika neželenega verbalnega, neverbalnega ali fizičnega ravnanja ali vedenja spolne narave z učinkom ali namenom prizadeti dostojanstvo osebe, zlasti kadar gre za ustvarjanje zastraševalnega, sovražnega, ponižujočega, sramotilnega ali žaljivega okolja;
- trpinčenje (oziroma mobing ali šikaniranje), ki pomeni vsako ponavljajoče se ali sistematično, graje vredno ali očitno negativno in žaljivo ravnanje ali vedenje, usmerjeno proti posameznim delavcem na delovnem mestu ali v zvezi z delom; ter
- t. i. (drugo) nadlegovanje, ki je vsako neželeno vedenje, povezano s katerokoli osebno okoliščino, z učinkom ali namenom prizadeti dostojanstvo osebe ali ustvariti zastraševalno, sovražno, ponižujoče, sramotilno ali žaljivo okolje.

Čeprav se poleg spolnega nadlegovanja pogosto omenja nadlegovanje kot enoten izraz za trpinčenje in (drugo) nadlegovanje, opozarjava, da gre za tri med seboj različne pojavne oblike nadlegovanja in da je treba predvsem trpinčenje in (drugo) nadlegovanje medsebojno ločevati. Pod pojem trpinčenje je tako mogoče uvrstiti le dalj časa trajajoče kršitve, ki se morajo kazati v neprekinjenem in sistematičnem ravnanju, ki ni nujno povezano s katero od osebnih okoliščin, izvršeno pa je z namenom prizadeti dostojanstvo osebe ali ustvariti zastraševalno, sovražno, ponižujoče, sramotilno ali žaljivo okolje.

Nadaljevanje članka >> Luka Mišič, Nina Krajnc: Politična in vrednostna (ne)zadržanost delodajalca, Pravna praksa, 2016, št. 20-21.


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.