c S

Platforma za spletno reševanje sporov glede spletnih nakupov

23.02.2016 10:07 Ljubljana, 23. februarja (STA) - Evropska komisija je predstavila spletno platformo, ki bo potrošnikom in trgovcem v Evropski uniji pomagala pri izvensodnem reševanju sporov v zvezi z domačimi in čezmejnimi spletnimi nakupi. Za spore s slovenskimi ponudniki platforma še ni na voljo, polna pokritost pa naj bi bila zagotovljena v prihodnjih mesecih, sporočajo iz komisije.

Platforma omogoča alternativne izvensodne oblike reševanja potrošniških sporov, ki so hitrejše in cenejše od sodnih postopkov. V povprečju namreč preteče do rešitve zadeve največ 90 dni, spori, ki se rešujejo preko spletne platforme, pa morajo biti rešeni v roku 30 dni. Pri tem v komisiji še poudarjajo, da platforma ne bo nadomestila možnosti sodnih postopkov.

Obrazec za pritožbo je mogoče izpolniti v treh preprostih korakih, celoten postopek pa voditi po spletu. Storitev je večjezična, za pomoč pri sporih, v katere so vpletene strani iz različnih evropskih držav, pa je na voljo storitev prevajanja.

Nova platforma bo po besedah komisije koristila tudi trgovcem, saj jim bodo postopki alternativnega reševanja sporov pomagali ohranjati dobre odnose s strankami in se izogniti visokim stroškom sodnih postopkov.

Za delovanje evropske platforme skrbi Evropska komisija. Vezni člen med evropsko platformo ter slovenskimi potrošniki pa bo nacionalna kontaktna točka na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo, ki je del mreže nacionalnih kontaktnih točk držav članic, so za STA pojasnili na ministrstvu.

Slovenski potrošniki spletno platformo sicer že lahko uporabljajo, vendar le za spore s ponudniki iz držav, kjer so organi za izvensodno reševanje sporov že na voljo, še pojasnjujejo na ministrstvu. Prek platforme se namreč spori posredujejo nacionalnim organom za alternativno reševanje sporov, ki pa ga Slovenija še ni priglasila. Poleg Slovenije so takšne države še Hrvaška, Litva, Luksemburg, Malta, Nemčija, Poljska, Romunija in Španija.

Trenutno je tako s platformo za spletno reševanje sporov povezanih približno 117 organov za alternativno reševanje sporov iz 17 držav članic.

Stroški spletnega reševanja sporov so odvisni od izvajalca izvensodnega reševanja potrošniških sporov, ki dejansko rešujejo spore. Kot pravijo na ministrstvu, sama spletna platforma namreč ne rešuje sporov, temveč med drugim omogoča večsmerno komunikacijo, išče pristojnega izvajalca za izvensodno razreševanje sporov v državi članici ter daje na voljo strojni prevajalnik.

V Sloveniji bo lahko organ za izvensodno reševanje sporov potrošniku zaračunal pristojbino za izvedbo postopka do 20 evrov, stroškov pa jim ne bo smel zaračunavati. Zaračuna lahko le strošek izvedenca, če ga potrošnik zahteva, ter stroške pooblaščenca potrošnika, če ga slednji ima, še dodajajo na ministrstvu.

V Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) pozdravljajo vsak mehanizem, ki potrošnikom omogoča enostavnejše in prijaznejše reševanje sporov s trgovci. "Če bo sistem deloval, pa bo morda prispeval k dvigu zaupanja potrošnikov v spletno nakupovanje, posebej tudi v drugih državah članicah EU."

Kot opažajo v ZPS, se namreč številne težave, ki se pojavljajo, nanašajo predvsem na težje uveljavljanje pravic, ko gre za čezmejno nakupovanje. Pri tem opozarjajo na posebno previdnost pri spletnem nakupovanju.

"Nujno je, da potrošniki preverijo, kje je dejanski sedež podjetja, saj gre tudi pri spletnih straneh, ki so prevedene v slovenski jezik, lahko za ponudnike iz tretjih držav. Ko gre za evropske ponudnike, potrošnike ščiti skupna evropska zakonodaja, ko gre za ponudnike iz tretjih držav, pa je uveljavljanje pravic potrošnikov zelo oteženo," še dodajajo v ZPS.