Pismo so iz sekretariata OECD v Slovenijo poslali v sredo, dan preden so se na sestanku vodij političnih strank pri predsedniku vlade Janezu Janši odločili za umik zakona o holdingu z glasovanja na petkovi izredni seji DZ.
Razlog za zaskrbljenost je po mnenju OECD sestava nadzornega sveta, saj je predvideno, da vseh devet članov izvoli DZ. "Treba se je zavedati, da je holding podjetje v državni lasti - in ne vladna agencija - in smernice OECD določajo, da morajo biti člani odbora sposobni 'objektivne in neodvisne presoje'," so zapisali in dodali, da je treba veliko pozornosti nameniti temu, da parlamentarno izvoljeni člani niso povezani z izvršilno vejo oblasti.
Zakon bi moral preprečiti neupravičene razrešitve nadzornega sveta in uprave, uprava holdinga bi morala biti zaščitena pred dnevnimi posegi nadzornega sveta holdinga. Določbe glede akreditacijske komisije so zapisane preskopo; določilo, da postopek ugotavljanja primernosti kandidatov za nadzornike določi nadzorni svet, po mnenju OECD predstavlja tveganje omejevanja komisije na nekoga, ki se mora ravnati strogo po predpisih predpostavljenih. Določbe glede poročanja predstavljajo korak nazaj v primerjavi s prejšnjimi slovenskimi praksami, ugotavlja OECD.
Pripojitev Kapitalske družbe (Kad) v strukturo holdinga je glede na druge države OECD nestandardno. Dobro bi bilo pojasniti, na kakšen način se bo v praksi sploh izpolnilo navedbe, da se ohranja premoženjsko stanje Kada ločeno od ostalega premoženja. "Pojavljajo pa se tudi vprašanja, zakaj Kad sploh pripojiti k holdingu," se sprašujejo v OECD.
Glede predloga, da se na holding prenese slabe naložbe bank, v OECD menijo, da to ne sledi praksi, ki so jo uporabile druge države, ki so v ta namen ustanovile ločene subjekte, da omejijo povečane obveznosti in vnesejo strokovno znanje za nadzor nad sanacijo. "Če Slovenija ne želi slediti tem zgledom, bodo potrebni pristopi za zagotavljanje odgovornosti in transparentnosti takšne dejavnosti, na primer z odprtjem ločenih transakcijskih računov slabe banke," so opozorili v OECD.
V OECD so izpostavili tudi pozitivne strani predloga zakona. Pozitivne korake po njihovem mnenju predstavlja določba o oblikovanju smernic upravljanja naložb, triletna strategija upravljanja naložb ter to, da je ministrstvo za finance odgovorno za pripravo strategije in njeno posredovanje vladi in DZ. Za dobro prakso se je izkazala tudi določba, da se za holding upravljajo določbe zakona o gospodarskih družbah, če ni s tem zakonom drugače določeno.
Na ministrstvu za finance so že ob predstavitvah zakona povedali, da je koncept predloga zakona usklajen s smernicami OECD ter da bo ministrstvo na predlog zakona od OECD pridobilo mnenje. Potem ko so predlog zakona zaradi preštevilnih kritik umaknili iz dnevnega reda seje DZ, na kateri bi ga DZ že moral potrditi, bo ministrstvo do konca meseca pripravilo nov predlog zakona in ga predstavilo javnosti.