c S

Zahteva za referendum o družinskem zakoniku v ustavno presojo

05.09.2011 08:08 Ljubljana, 02. septembra (STA) - Poslanci so po štiriurni razpravi v DZ s 45 glasovi za in 36 proti podprli zahtevo za presojo ustavnih posledic, ki bi jih imela morebitna zavrnitev družinskega zakonika na referendumu. Medtem so nasprotniki zakonika zbrali že več kot 25.000 podpisov za razpis referenduma, vendar pa bo zbiranje podpisov do odločitve ustavnega sodišča ustavljeno.

Zahtevo za ustavno presojo posledic, "do katerih prihaja z odložitvijo uveljavitve družinskega zakonika ali do katerih bi prišlo zaradi zavrnitve zakonika na referendumu", je podprla večina poslancev SD, LDS, Zares, DeSUS in nepovezanih poslancev, proti pa so glasovali v SDS, SLS in SNS.

Ustavno sodišče naj bi odločilo v 30 dneh. Če bo sklenilo, da je referendum o družinskem zakoniku dopusten, se bo zbiranje podpisov nadaljevalo naslednji dan po objavi odločbe ustavnega sodišča v uradnem listu.

Po navedbah vodje Civilne iniciative za družino in pravice otrok Aleša Primca so nasprotniki zakonika v prvih dveh dneh zbrali več kot 25.000 podpisov, zato je današnji dan označil za praznik materinstva in očetovstva po vsej državi. Zbiranje podpisov je potekalo na skoraj vseh upravnih enotah in krajevnih uradih in po besedah Primca še ni zaključeno. Po informacijah, ki jih je civilni iniciativi posredovalo ministrstvo za notranje zadeve, bo čas za elektronsko oddajo podpore referendumu o družinskem zakoniku še do polnoči.

Ustava varuje družino, jo pusti nedefinirano ter odprto za različne oblike družinskega življenja, je poudaril minister za delo, družino in socialne zadeve Ivan Svetlik. Po njegovih besedah otroci že živijo v istospolnih partnerskih skupnostih, država pa je odgovorna, da jim zagotovi enake pravice, kot jih imajo drugi.

Po mnenju SD obstajajo močni argumenti za to, da takšnega referenduma ne bi smeli izpeljati. Majda Potrata se strinja, da je pravica do referenduma zagotovljena z ustavo in kot takšna povsem legitimna. Toda v SD menijo, da že sama pobuda za referendum o zakoniku predstavlja nedopusten poseg v človekove pravice, zato na podlagi "strokovno utemeljenih argumentov" pričakujejo, da ustavno sodišče referenduma ne bo dopustilo.

Po mnenju SDS je referendum potreben in prepričani so, da ga sodišče ne bo preprečilo. Sprejem takega zakonika bi namreč po besedah Franceta Cukjatija kršil tisti del ustave, ki državi nalaga, da varuje družino, materinstvo, očetovstvo, otroke. Cukjati poudarja, da so v zakoniku številni dobri predlogi. Če bi bilo možno, bi SDS zahteval referendum le o drugem in tretjem členu zakonika, ki predstavljata definicijo družine in zakonske zveze.

V SNS menijo, da zakonik vsebuje vrsto dobrih rešitev in novosti, a da je še vedno nesprejemljiv, "saj kot bistveno spreminja razumevanje družine oziroma zakonske zveze", je povedala poslanka SNS Sara Viler. V SNS menijo, da je referendum ne le ustavna pravica, temveč ga je razumeti predvsem kot eno izmed oblik uresničevanja ustavnega načela ljudske suverenosti.

V Sloveniji so po ocenah vodje poslanskega kluba LDS Boruta Sajovica politiki padli na preizkusu in zgodbo spoštovanja ter varovanja človekovih pravic vpletli v predvolilno zgodbo. V LDS po besedah Sajovica želijo, da ustavno sodišče o referendumu glede zakonika presodi čim prej. Vsako odločitev bodo vzeli na znanje, upajo pa, da "bo v tem primeru pretehtala teža pravic otrok".

V Zares so prepričani, da bi referendum in zavrnitev zakonika povzročila protiustavne posledice, ker bi po njihovem diskriminirala nezanemarljiv del državljanov, ki ne živijo v tradicionalni družini. Pomembno je zlasti načelo enakopravnega obravnavanja in spoštovanja pravic vseh otrok brez diskriminacije, zavrnitev zakonika pa bi to enakopravnost izničila, je dejal vodja poslancev Zares Franco Juri.

Po mnenju nepovezanih poslancev se je naša družba glede zakonika preveč polarizirala, pojavile pa so se "tudi številne averzije in nestrpnosti, ki jih ni bilo več mogoče miriti", je dejal Vili Rezman. Bistvo zahteve za ustavno presojo je v tem, ocenjuje, da sodišče preveri pravilnost odločitev poslancev v zvezi z enakostjo pred zakonom.

V DeSUS se zavedajo, da je ustavno sodišče pri odločanju o dopustnosti referenduma že nekajkrat izhajalo iz načela, da je treba soočiti prizadete ustavne vrednote, v tem primeru po besedah Antona Urha pravice do referenduma nasproti ustavnim vrednotam. Pri tem navaja tudi načelo prepovedi spodbujanja k diskriminaciji. V DeSUS si želijo, da bi sodišče ugotovilo, da je treba tem pravicam dati prednost pred pravico do referenduma.

V SLS po besedah njihovega vodje Jakoba Presečnika ocenjujejo, da z zahtevo za ustavno presojo ne gre za strah pred neustavnimi posledicami, temveč bolj za "manever ustvarjanja zmede v javnosti glede spornih določil v zakoniku". Zatrjuje, da je stanje na področju družinske zakonodaje in istospolnih skupnosti v skladu z ustavo, zato zavrnitev zakonika ne more povzročiti neustavnosti, "vsakršna druga obrazložitev pa je čisto zavajanje".

V vseh treh strankah, ki referendum podpirajo, sicer poudarjajo, da so v zakoniku številni dobri predlogi, vendar sta ključni razlog za referendum drugi in tretji člen zakonika.