c S

Zares v DZ ne bo podprl državnega poroštva za Teš 6

30.08.2011 07:37 Ljubljana, 29. avgusta (STA) - Če bo DZ odločal o predlogu za izdajo državnega poroštva za 440 milijonov evrov posojila pri Evropski investicijski banki (EIB) za projekt Teš 6, poslanci Zares tega predloga ne bodo podprli, je danes v Ljubljani povedala nekdanja ministrica za gospodarstvo Darja Radić. Projekt se ne sme nadaljevati na račun davkoplačevalcev, meni.

Radićeva je spomnila, da je vlada aprila na predlog ministrstva za gospodarstvo sprejela sklep, da bo državno poroštvo za 440 milijonov evrov oz. 80 odstotkov posojila pri EIB za izgradnjo šestega bloka Termoelektrarna Šoštanj (Teš 6) izdala le v primeru, če bo investitor pripravil nov investicijski program, v katerem bo upošteval vse stroške projekta, tudi tiste, za katere je postalo jasno, da niso vključeni v projekt.

Pogoj za izdajo državnega poroštva so bili tudi realni stroški oz. vzhodni parametri za pripravo investicijskega projekta, tretji pogoj pa je bil, da bo ta projekt ob devetodstotni diskontni stopnji zagotavljal ekonomsko uspešnost investicije, je na novinarski konferenci pojasnila Radićeva, ki je konec junija podala odstop z mesta gospodarske ministrice.

Radićeva ugotavlja, da noveliran investicijski program ni sledil aprilskim sklepom vlade. Pri izračunu ekonomske uspešnosti projekta upošteva sedemodstotno diskontno stopnjo, "dvomljivo in vprašljivo pa je tudi realno zajemanje vhodnih podatkov za pripravo samega investicijskega programa", je povedala. Če bi upoštevali devetodstotno diskontno stopnjo, projekt po besedah podpredsednice Zares ne bi bil ekonomsko sprejemljiv.

Nekdanja ministrica je ob tem opozorila, da prihranki v višini 35 milijonov evrov, ki jih vodstvo Teša načrtuje pri eskalacijski klavzuli, "hitro zvodenijo oz. izginejo, ker so se na drugi strani povečali drugi stroški - stroški montaže, nakupa rezervnih delov, s katerimi glavni dobavitelj (Alstom) kompenzira znižanje cene pri eskalacijski klavzuli".

Radićeva zato meni, da bi morala država poroštvu reči ne. "Investitor se je sam odločil, da nadaljuje s projektom, kljub temu da ni imel zagotovil za državno poroštvo, kljub temu da je vedel, da investicijska vrednost še ni končna in se lahko poveča - in se tudi je povečala - in s tem naj zdaj prevzame odgovornost za to, kje in kako bo dobil preostala sredstva," je dejala Radićeva. Verjetnost, da se bo državno poroštvo unovčilo, je po njenem mnenju sicer zelo velika.

Odločitev o zavrnitvi državnega poroštva bi bila po mnenju Radićeve vzgojna za vse bodoče investitorje. Kot je dejala, je potrebno pred začetkom kakršne koli investicije, pri kateri vlagatelji pričakujejo sredstva ali poroštva države, narediti resne analize in investicijske programe, šele nato pa pristopiti do države. "Tukaj pa imamo prakso delovanja investitorja na podlagi izvršenih dejstev," je dodala.

Radićeva ob tem meni, da je projekt Teš 6 slabo voden. "Problem je v tem, da to poroštvo, tudi če bo izdano, ne bo zadnja obveznost, ki jo bo sprejela država," je dejala in dodala, da finančne zmožnosti Holdinga Slovenske elektrarne (HSE) niso omejene, medtem ko je Slovenija pred vrsto načrtovanih investicij v hidroelektrarne, ki so bolj dobičkonosne.

Tukaj se po besedah Radićeve postavlja tudi vprašanje oportunitetnih stroškov - ali je smiselno vse vire, ki so na voljo, vložiti v izgradnjo Teš 6. "Vse ostale investicije pa bo gradil kdo? Od kje denar?" se je vprašala Radićeva.

Ministrstvo za gospodarstvo je sicer prav danes na svoji spletni strani objavilo noveliran investicijski program za Teš 6 in recenzijo programa. Iz recenzijskega poročila izhaja, da so v noveliranem programu ustrezni tako tehnologije kot tehnološki proces in oprema za šesti blok, projekt pa je ekonomsko sprejemljiv.

Noveliran program za Teš 6 je bil javnosti predstavljen sredi avgusta, ko je z njim soglašal tudi nadzorni svet šoštanjske termoelektarne. Novelacija je bila potrebna za pridobitev državnega poroštva. Investicija v Teš 6 je ocenjena na 1,3 milijarde evrov po tekoči oz. 1,2 milijarde po stalni ceni.