"Dodatnih sredstev zaradi zniževanja odhodkov proračuna in javne porabe za te namene letos najverjetneje ne bo mogoče zagotoviti, saj se znižujejo tudi sredstva za programe aktivne politike zaposlovanja (APZ)," so na ministrstvu pojasnili za STA. Bodo pa vsaj del dozdajšnjih sredstev skušali zagotoviti za te namene v prihodnjem letu.
Izpostavljajo, da je izvajanje pomoči na domu občinska storitev. "Občina izbere izvajalca, ki bo izvajal storitev na njenem območju v okviru mreže javne službe, z višino subvencije vpliva na višino cene ter tudi izda soglasje k ceni storitve," so navedli.
Pomoč na domu v okviru mreže javne službe financirata občina v višini najmanj 50 odstotkov stroškov storitve in uporabnik. V nekaj več kot polovici občin pa so izvajalci izkoristili tudi možnost sofinanciranja s sredstvi državnega proračuna za namene APZ.
Celotni stroški storitve znašajo po zadnjih podatkih za vso Slovenijo v povprečju 17 evrov, od tega uporabnik plača v povprečju 4,42 evra na uro, navaja ministrstvo.
S subvencijami za APZ so pred približno 10 leti začeli spodbujati razvoj pomoči na domu s pomočjo zaposlovanja težje zaposljivih oseb, ki so našle delo v izvajanju te storitve. Osnovna ideja programa APZ pri pomoči na domu je, da se težje zaposljive osebe s pomočjo državne subvencije zaposlijo za določen čas, po izteku dveletnega programa pa naj bi izvajalci te osebe redno zaposlili.
"Dejansko pa do prehoda teh oskrbovalk v redne zaposlitve za nedoločen čas v večini primerov ni prihajalo, saj je bilo tako za izvajalce - občine kot za uporabnike ugodneje še naprej pridobivati subvencije države za APZ," opozarjajo na ministrstvu.
V praksi je prihajalo tudi do tega, da so nekateri izvajalci te delavke zaposlili za določen čas in nato za iste delavke spet kandidirali za sredstva APZ, vse redkeje pa so kandidirali za sredstva APZ za brezposelne izvajalke. "To pa je dejansko v nasprotju z osnovnim namenom, za katerega je bil ukrep oblikovan, tj. pomagati pri zaposlovanju težje zaposljivih brezposelnih socialnih oskrbovalk," so poudarili na ministrstvu.
Občinam so že predlagali, da povečajo višino subvencij, da se cene storitve za uporabnike ne bi zvišale oziroma bi se zvišale čim manj. Po podatkih ministrstva je sicer razlika v ceni med občinami, ki so koristile subvencijo za APZ, in tistimi, ki je niso, znašala en evro. Zato menijo, da tudi prenehanje subvencij za APZ ne bi smelo drastično vplivati na cene storitve v teh občinah.
Občinam so tudi priporočili, da se v sodelovanju z izvajalci dogovorijo, da bi delavke zaposlili za nedoločen čas in izpolnili namen tega programa APZ.
Z razpisom iz leta 2009 je bilo za celotno obdobje za izvajanje pomoči na domu in osebne asistence za največ 24-mesečno subvencioniranje zaposlitve namenjenih 8,4 milijona evrov.
V program za pomoč na domu je bilo januarja letos vključenih 265 oseb. Socialne oskrbovalke, subvencionirane s strani APZ, predstavljajo le dobro četrtino vseh socialnih oskrbovalk, ki izvajajo pomoč na domu.
Ukinjanja subvencij za pomoč na domu se v poslanskem vprašanju ministru za delo Ivanu Svetliku dotika tudi Peter Verlič iz SDS. Ministra sprašuje o pravih razlogih za ukinjanje državne subvencije. Zanima pa ga tudi, kdo bo plačal razliko v ceni zaradi ukinitve subvencije.