c S

Madžarske ne bo pri drugem tiru, o tem tudi koalicija

18.11.2018 18:58 Budimpešta, 17. novembra (STA) - Madžarska se je odločila, da ne bo sodelovala pri projektu drugega železniškega tira Divača-Koper. Za bivšega premierja Mira Cerarja je to zelo negativna novica, ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek pravi, da lahko Slovenija progo zgradi sama. O vprašanju financiranja projekta danes na zahtevo SMC razpravlja tudi vrh koalicije.

Da načrt, da bi naša vzhodna soseda sodelovala pri gradnji drugega tira in pri razvoju koprskega pristanišča, ne bo uresničen, je v petek na konferenci madžarske diaspore povedal predsednik madžarske vlade Viktor Orban. Ob tem je po poročanju madžarske tiskovne agencije MTI razkril, da so v Budimpešti že začeli pogovore s Trstom.

Orban je tako sodelovanje Madžarske pri drugem tiru očitno pokopal, še preden se je nova slovenska vlada odločila o nadaljevanju pogovorov z vzhodno sosedo, ki jih je začela prejšnja Cerarjeva vlada in je bila zaradi tega predmet kritik dela politike in javnosti.

Nova ministrica za infrastrukturo je že večkrat izrazila prepričanje, da lahko Slovenija drugi tir zgradi sama, kar je ponovila tudi ob prihodu na današnji vrh koalicije, sicer namenjen pogovorom o proračunu in pogajanjih s sindikati javnega sektorja.

"Če bi gradili skupaj z Madžarsko, bi bil strošek gradnje proge Divača-Koper nekaj sto milijonov evrov dražji, kot če ga bomo zgradili sami," je dejala Bratuškova. Spomnila je, da je že septembra na zaslišanju za ministrico jasno povedala, kaj osebno misli o sodelovanju Madžarske pri financiranju drugega tira. Kot ministrica je nameravala predlagati, da Slovenija drugi tir zgradi sama, je pa še čakala na dokončne številke. Odločitev je sicer nameravala prepustiti vladi.

Na vprašanje, kako bomo torej financirali ta projekt, je odgovorila, da se natančna finančna konstrukcija še pripravlja. Za zdaj še ni znano, ali bo treba zagotoviti dodatnih 200 milijonov evrov kapitala, kolikor naj bi po prvotnih načrtih prispevala Madžarska, ali pa bi tudi ta del lahko pokrili z zadolževanjem, je dejala.

Cerar je obžaloval, da smo izgubili po njegovih besedah izjemno priložnost, da bi z madžarskim vlagateljem pri gradnji drugega tira prihranili 200 milijonov evrov in dobili kredibilnega partnerja pri infrastrukturnih povezavah ter na ta način pripomogli, da bi imela Luka Koper s Slovenskimi železnicami in drugimi gospodarskimi subjekti v prihodnje več dobička in več možnosti za poslovanje.

Namesto, da bi danes že gradili drugi tir, smo še vedno na mrtvi točki, je bil oster predsednik SMC. Spomnil je, da so projekt najprej za eno leto zaustavili referendumi, "ki jih je spromoviral Vili Kovačič s pomočjo Janeza Janše", zdaj pa smo izgubili še 200 milijonov evrov. "In resnično me skrbi, kam gre Slovenija, če bomo nadaljevali po tej poti," je dejal.

Cerar je napovedal, da bo vprašanje financiranja drugega tira na zahtevo SMC tudi pomembna točka današnjega vrha koalicije. "To vprašanje nameravam danes z vso resnostjo sprožiti na vrhu koalicije, kajti finančna konstrukcija za drugi tir je bila lepo zaprta, obetalo je, da bo to mogoče varno izpeljati, brez da bi prišlo do kakšnih neprijetnih presenečenj, zdaj pa me zanima, komu bomo vzeli," je poudaril.

Za vodjo poslancev LMŠ Braneta Golubovića je izstop Madžarske pričakovan. V stranki premierja Marjana Šarca so namreč vseskozi zagovarjali stališče, da lahko Slovenija drugi tir zgradi sama, je spomnil.

Drugi tir je največji infrastrukturni projekt v državi, ocenjen na nekaj manj kot milijardo evrov. Slovenija je že pridobila evropska sredstva, dogovarja se tudi o posojilu Evropske investicijske banke, z namenom razpršenega financiranja in delitve bremen pa je prejšnja vlada predvidela tudi sodelovanje katere od zalednih držav. Pogovore je tako začela z Madžari.