Ukinitev pravil o nevtralnosti interneta, ki jih je leta 2015, v času vlade predsednika Baracka Obame, sprejela FCC, pomeni, da lahko ponudniki interneta samovoljno odločajo o tem, kateremu ponudniku vsebin bodo omogočili dostop, po kakšni ceni in kakšni hitrosti. Po mnenju Cafa ta ukrep pomeni velik udarec za ameriške potrošnike in podjetja, ki ponujajo spletne storitve in aplikacije.
Ponudniki dostopa do interneta bodo odslej lahko ponujali pakete, v katerih bodo določene storitve in aplikacije drugače obravnavali, ponujali bodo lahko storitve po ničelni tarifi (zero-rating), internet različnih hitrosti in za višje hitrosti in večjo kakovost dodatno zaračunavali.
Poleg tega bodo lahko ponujali tudi specializirane storitve, kar lahko po besedah Cafa vodi v fragmentacijo interneta, saj za ohranjanje odprtega dela interneta v ZDA ni neposrednih zakonskih zahtev.
Za prednostni dostop do potrošnikov bodo lahko zaračunavali tudi ponudnikom storitev in aplikacij. "To pomeni, da bi finančno močnejša podjetja, ponudniki storitev in aplikacij lahko imela tržno prednost, ki je doslej niso imela, za manjša podjetja pa to seveda pomeni težji vstop na trg in težje konkuriranje velikim ponudnikom storitev in aplikacij," je pojasnil.
"Manjša podjetja, zlasti ponudniki storitev elektronskega poslovanja, spletnih trgovin in spletnih storitev bi lahko bila zaradi ukinitve nevtralnosti interneta v slabšem položaju, če bi se njihove spletne strani počasneje nalagale ali če bi bil dostop do njihovih storitev deležen slabše kakovosti," je dodal Caf.
Na slovenska podjetja in uporabnike pa to neposredno ne bo vplivalo. Bi pa lahko ukinitev imela negativne učinke za tista slovenska spletna podjetja, ki svoje storitve prodajajo v ZDA. Zaradi ohranjanja konkurenčnosti svojih storitev bi bila lahko prisiljena stopati v poslovna razmerja s ponudniki dostopa do interneta v ZDA, da bi ti zagotovili primerno oz. višjo kakovost njihovih storitev, je pojasnil Caf.
Po mnenju profesorja s Fakultete za gradbeništvo in geodezijo Žige Turka je upravičen strah, da se bodo vlaganja v komunikacijsko infrastrukturo zmanjšala, "da pa bo obstoječa boljše izkoriščena in da bodo podatkovno nezahtevni uporabniki v manjši meri subvencionirali podatkovno požrešne uporabnike". Velika uveljavljena internetna storitvena podjetja bodo po njegovem mnenju dobila še dodatne prednosti pred majhnimi.
V kontekstu demokratičnega okolja se Turku sicer zdi veliko bolj problematično neenako obravnavanje različnih vrst vsebin in manj različno obravnavanje prometa različnih ponudnikov. "Ljudem pred oči pride 10 odstotkov tistega, na kar so se naročili na Facebooku, in Facebook odloča, katerih 10 odstotkov. Če Facebook to dela pristransko, je demokracija v nevarnosti".
Z ukrepom konec dolgoletnih prizadevanj nekdanjih predsednikov FCC
Ukrep, ki ga je sprejel FCC v sedanji sestavi, je po besedah Cafa izničil dolgoletna prizadevanja nekdanjih predsednikov komisije, ki so prihajali z obeh polov političnega spektra, da bi omejili morebitne negativne vplive ponudnikov dostopa do interneta na prosti trg.
Umik pravil o zagotavljanju nevtralnosti interneta z utemeljitvijo, da to načelo ovira razvoj inovacij in podjetništva, je bil po besedah Cafa potrjen "mimo javne razprave in v nasprotju z voljo prebivalcev ZDA, ki so se množično izrekli za nevtralnost interneta".
"Predsednik FCC je skušal prepovedati tudi morebitne ostrejše zakone v zveznih državah, a nekatere zveznih predpisov ne spoštujejo. Državi Oregon in Washington sta že sprejeli lastne zakone za zaščito internetne nevtralnosti. Na podobni poti je Kalifornija, kjer je zakon v zakonodajnem postopku," je povedal Caf.
Pristojnosti za nadzor kršitev internetne nevtralnosti sicer po novem ne bo več v rokah FCC, temveč bo za nadzor delovanja ponudnikov dostopa do interneta odslej pristojna zvezna komisija za trgovino (FTC) - ameriški varuh konkurence.
Nevtralnost interneta v Sloveniji in EU
Nevtralnost interneta je v Slovenji urejena z evropsko uredbo o zaščiti dostop do odprtega interneta. Ker so pomemben del izvajanja uredbe smernice Organa evropskih regulatorjev za elektronske komunikacije (BEREC) iz leta 2016, se uredba v prihodnje, v drugačni sestavi BEREC, lahko tudi spremeni, je pojasnil Caf.
Prakse v drugih državah članicah Evropske unije sicer kažejo, da mobilni operaterji skušajo prodreti s spornimi storitvami, ali bodo uspešni ali ne, pa je odvisno od nacionalnih regulatorjev.
Pri zagotavljanju, da lahko končni uporabniki dejansko uveljavljajo svoje pravice na podlagi uredbe in da se spoštujejo pravila o zaščiti dostopa do odprtega interneta, imajo ključno vlogo nacionalni regulativni organi. V Sloveniji je to Agencija za pošto in elektronske komunikacije republike Slovenije (Akos).