Predlog zakona o drugem tiru so člani sveta za civilni nadzor predstavili na današnji novinarski konferenci v Ljubljani, na kateri je Emil M. Pintar ponovil, da je projekt, kakršnega načrtuje vlada, prenapihnjen. Vprašljiv je po njegovih besedah tudi vir financiranje. "Zavedati se moramo, da ima denar svojo ceno. Ta cena je lahko taka kot je v Evropi, lahko pa taka, kot jo ponujajo zasebni sovlagatelji," je dejal.
Jože P. Damijan je pojasnil, da je bil osnovni namen priprave zakona ta, da se ne ponovi Teš 6. Kot je dodal, želijo v svetu doseči, da se novelira investicijski program drugega tira, saj sta inženirska in gradbena stroka ugotovili, da je projekt možno zgraditi za pol milijarde evrov ceneje, če se upoštevajo vsi strokovni standardi.
"Druga stvar je način financiranja. Ta zakon predvideva, da se za financiranje projekta sprejme finančni načrt, ki ima ustrezno dinamiko letnih vlaganj. Ta finančni načrt naj najprej sprejme vlada, nato pa ga potrdi DZ," je dejal. Na ta način želijo po besedah Damijana zagotoviti ustrezen nadzor javnosti in najvišjih organov te države nad gradnjo in financiranjem projekta.
Za model financiranja želijo sicer po besedah ekonomista uporabiti tistega, ki se uporablja povsod po Evropi. "Nikjer v Evropi ne boste našli projekta, kjer bi se železnica za tovorni promet gradila z zasebnimi sredstvi," je poudaril in dodal, da se takšni projekti gradijo z javnimi sredstvi.
V svetu so v predlogu zakona predvideli, da bi se drugi tir gradil pod mandatom države znotraj Slovenskih železnic (SŽ) oz. njene hčerinske družbe SŽ-Infrastruktura. "Ta družba bi se za namen financiranja projekta zadolževala v svojem imenu, ampak s poroštvom države," je izpostavil.
Če se SŽ-Infrastruktura zadolži na trgu s poroštvom države, bo imela enako boniteto, kar pomeni, da se lahko zadolžuje po ustrezno nizkih obrestnih merah, "to pa je danes na 30 let približno dvoodstotna obrestna mera," je še dodal Damijan.
Damijan je opozoril še, da beležke pogajanj, ki tečejo med predstavniki slovenske in madžarske vlade, kažejo, da Madžari zahtevajo tri velike koncesije, in sicer da dobijo kapitalski delež v Luki Koper, da njihova gradbena podjetja dobijo ekvivalenten delež pri gradnji tira ter da madžarski železniški operater dobi ekskluzivno pravico, da vozi blago iz Luke Koper v Budimpešto. "To je v nasprotju z našimi interesi," je poudaril.
Pravnik Marko Pavliha je na novinarski konferenci izrazil upanje, da bodo predlog zakona, ki so ga pripravili v svetu, "posvojili" poslanci, ki imajo pravico vlagati zakone. Če se to ne bo zgodilo, bodo začeli v svetu zbirati potrebnih 5000 podpisov volivcev.
S poslanskimi skupinami se sicer v svetu še usklajujejo, o tem, katere izmed njih pa bi bile predlog pripravljene podpreti, pa danes še niso želeli govoriti.
Tudi Pavlihin kolega Stanko Štrajn je bil kritičen do vlade in dejal, da pristop, kakršnega ima do projekta drugi tir vlada, ni optimalen, "obratno, za naše gospodarstvo in državo je škodljiv".
Naša dobronamernost je usmerjena v to, da bi preko odločitve DZ dosegli, da se ta projekt, ki je nujen za slovensko gospodarstvo, začne odvijati na ustaljen, kontroliran in nadzorovan način in da na čim bolj gospodaren način čim prej pridemo do železniške povezave, ki je nujna, je bil jasen Štrajn.