c S

Adria Airways Tehnika - po vzponih in padcih se odpira novo poglavje

24.11.2015 13:44 Ljubljana, 24. novembra (STA) - Družba za vzdrževanje letal Adria Airways Tehnika (AAT) je vendarle dobila novega lastnika. V preteklosti so prebrodili številne težave, a so s pomočjo prizadevnih delavcev vselej našli pot naprej. Zdaj je pred njimi novo poglavje, spodbudno pa je, da kupec - poljska družba Linetech Holding - obljublja vlaganja v ljudi in nove tehnologije.

AAT je evropski pooblaščeni servisni center za letala kanadskega proizvajalca Bombardier, usposobljen za vzdrževanje letal serije CRJ, vzdržujejo pa tudi letala evropskega proizvajalca Airbus.

Kot hčerinska družba slovenskega letalskega prevoznika Adria Airways je nastala spomladi 2010. Pred tem so kot poseben sektor delovali znotraj Adrie Airways. Februarja 2011 je letalski prevoznik 100-odstotni delež v AAT zaradi finančnih težav prodal državni Posebni družbi za podjetniško svetovanje (PDP), ki je zdaj pripojena Slovenskemu državnemu holdingu (SDH), in Aerodromu Ljubljana.

Leta 2012 se je AAT znašla v zelo težkem položaju, saj je pomemben kupec, španski letalski prevoznik Spanair, končal v stečaju. Lastnika sta ji takrat priskočila na pomoč s posojilom v višini 3,4 milijona evrov, zaposleni pa so morali pristati na precejšnje znižanje plač.

Težave so se kljub temu nadaljevale. Januarja 2013 so bili le nekaj tednov oddaljeni od insolventnosti, zato je vodenje družbe prevzela skupina zaposlenih, z nekdanjim vodstvom so se razšli, poslovanje pa se je obrnilo na bolje. Leta 2013 so tako ustvarili skoraj 20,8 milijona evrov prihodkov iz poslovanja in 941.353 evrov čistega dobička.

Lani poleti se je poslovanje spet poslabšalo. Načrtovali so, da bo italijanski prevoznik Alitalia na vzdrževanje pripeljal 12 letal, a se to tik pred zdajci ni zgodilo, težave pa so jim povzročile tudi napetosti v Ukrajini in Iraku. Od začetka avgusta do konca oktobra so doma čakali na delo, nato pa so se hangarji spet napolnili.

"Nauk leta 2014 je, da moramo biti v prihodnje pripravljeni na morebitni ponovni pojav sezonskosti s tem, da se bo podjetje sposobno stroškovno bolj prilagoditi situaciji na trgu," je za STA ob koncu lanskega leta pojasnil glavni izvršni direktor AAT Maks Pele. Polno zasedeni so bili le v prvem in zadnjem četrtletju, med razlogi za nezapolnjenost zmogljivosti pa je Pele denimo navedel tudi izpad projektov zaradi slabših varnostnih razmer v Libiji in Iraku.

Lansko leto so kljub temu zaključili pozitivno. S približno 18,5 milijona evrov prihodkov jim je uspelo iztržiti nekaj manj kot 30.000 evrov čistega dobička.

S poslovanjem v letošnjem letu so zadovoljni. Junija so na Brniku obeležili prenovo tisočega letala in napovedali, da bo podjetje letos preseglo zastavljene načrte. Pričakujejo od 20 do 22 milijonov evrov prihodkov.

Pele si je za novega lastnika želel nekoga iz panoge, "torej nekoga z vsebino", kar bi omogočilo sinergije na več področjih. "Zaradi tega prihodnost AAT ne bi bila tako na 'prepihu' kot sicer. Opažamo, da se trg na področju vzdrževanja in popravila letal konsolidira oz. zapira v večje sisteme," je povedal ob koncu lanskega leta.

Glavno oviro pri poslovanju AAT jim, tako Pele, predstavlja pomanjkanje obratnega kapitala, ki traja že vse od ustanovitve dalje. "Druga ovira je nesposobnost stroškovnega prilagajanja sezonskosti poslovanja," je pojasnil.

Zaposleni so bili v preteklosti večkrat kritični do lastnikov. Med drugim se jim je zdelo sporno, da sta lastnika družbi leta 2012 pomagala s posojilom pod visokimi obrestmi, družba je morala po njihovih navedbah nekaterim vodstvenim kadrom v zadnjih dveh letih izplačevati visoke plače, odpravnine in odškodnine, Aerodromu Ljubljana pa naj bi plačevali visoko najemnino za hangar, ki ga je odkupil od Adrie Airways.

Zaposleni zagotavljajo, da so v najbolj prelomnih trenutkih za družbo potrpežljivo opravljali svoje delo, niso obupali, ko so zamujale plače, marsikatero delo pa so opravili kar sami, npr. obnovili ličarsko delavnico. V družbi je združenega veliko tehničnega znanja in izkušenj, zato zaposleni opozarjajo, da bi ga bilo škoda izgubiti. Dejavnost družbe bi bilo ob morebitnem propadu čez nekaj let težko vzpostavili znova.

Ključni podatki (v mio evrih)

2011 2012 2013 2014

prihodki iz poslovanja 23,19 16,02 20,76 18,54

dobiček/izguba iz poslovanja -4,29 -0,81 1,36 0,48

čisti dobiček/izguba -4,42 -1,10 0,94 0,03

kapital 5,16 4,05 4,99 5,11

povprečno število zaposlenih 217 224 209 205

Dosedanje lastništvo

- SDH (52,33 %)

- Aerodrom Ljubljana (47,67 %)

Lastništvo po prenosu delnic

- Linetech Holding (100 %)

Vir podatkov: Ajpes, Adria Airways Tehnika, STA