c S

Malezijsko letalo nad Ukrajino sestrelila raketa Buk

13.10.2015 15:20 Haag, 13. oktobra (STA) - Malezijsko letalo je lani nad Ukrajino sestrelila raketa sistema Buk ruske izdelave, so ugotovili nizozemski preiskovalci. Raketa je zadela levo stran pilotske kabine, njihove navedbe povzemajo tuje tiskovne agencije.

Nizozemski varnostni odbor (OVV) je končno poročilo preiskave predstavil v letalski bazi Gilze-Rijen na jugu Nizozemske. Še pred javno objavo so z ugotovitvami v Haagu seznanili svojce žrtev.

Kot je dejal vodja OVV Tjibbe Joustra, je bojna glava rakete eksplodirala izven letala in pri tem zadela levo stran pilotske kabine, zaradi česar se je del letala odlomil. "Bojna glava ustreza raketi, ki je nameščena v raketni sistem zemlja-zrak Buk," je dodal po poročanju francoske tiskovne agencije AFP.

Dokazi kažejo na bojno glavo tipa 9N314M, ki jo je mogoče namestiti na raketo tipa 9M38M1, natančneje navaja poročilo.

Čeprav je Joustra vztrajal, da preiskovalci niso ugotovili točnega mesta, od koder je bila raketa izstreljena, je bilo iz zemljevidov, predstavljenih novinarjem, po pisanju AFP jasno razvidno območje blizu Donecka, ki je v rokah separatistov.

Po besedah vodje preiskovalcev je na dan strmoglavljenja, 17. julija, nad vzhodno Ukrajino letelo skupno 160 letal. Ukrajinske oblasti bi morale v skladu z ugotovitvami preiskovalcev nad območjem, na katerem so potekali hudi boji med ukrajinsko vojsko in proruskimi separatisti, zapreti zračni prostor.

Preiskovalci sicer niso ugotavljali krivca za strmoglavljenje boeinga družbe Malaysia Airlines, za katero Kijev krivi upornike, Moskva pa Ukrajino. To je predmet ločene kazenske preiskave, ki prav tako pod vodstvom Nizozemcev, njene ugotovitve pa naj bi bile objavljene šele čez več mesecev, navaja BBC.

V strmoglavljenju letala, ki je bilo na poti iz Amsterdama v Kuala Lumpur, je umrlo vseh 298 ljudi na krovu, med katerimi je bila večina Nizozemcev. Svojcem žrtev so preiskovalci pojasnili, da so potniki skoraj nemudoma izgubili zavest. Le malo verjetno naj bi bilo, da se je kdorkoli zavedal, kaj se dogaja.

Poročilo, objavljeno 15 mesecev po tragičnem dogodku, se je sicer osredotočilo na štiri vprašanja: vzrok strmoglavljenja, letenje nad konfliktnim območjem, zakaj so morali svojci nizozemskih žrtev čakati od dve do štiri ure, da so dobili potrditev nizozemskih oblasti, da so bili njihovi bližnji na letalu, in do kolikšne mere so se potniki na letalu zavedali strmoglavljenja.