c S

Boljše upravljanje kapitalskih naložb Republike Slovenije

14.05.2013 Namen Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o Slovenskem državnem holdingu (ZSDH-A) je odprava dilem, ki se pojavljajo v zvezi z interpretacijo posameznih določb zakona, poenostavitev, natančnejša ureditev določenih postopkov ter določitev izvedljivega roka za prenos nepremičnin Republike Slovenije na Slovenski državni holding, kot to določa klasifikacija.

Zakon o Slovenskem državnem holdingu (ZSDH) je bil sprejet zaradi zagotavljanja transparentnosti sistema upravljanja s kapitalskimi naložbami države, povrnitve izgubljene kredibilnosti Republike Slovenije v tujini ter da bi se doseglo upravljanje državnih kapitalskih naložb na enem mestu.

Cilj novega modela upravljanja s kapitalskimi naložbami države je povečati vrednost naložb Republike Slovenije z aktivnim upravljanjem in dosledno vzpostavitvijo sistema korporativnega upravljanja. To je dosegljivo le s koncentracijo vseh naložb države pri enem upravljavcu. Prej je to urejal Zakon o upravljanju kapitalskih naložb Republike Slovenije (ZUKN), ki je ustanovil Agencijo za upravljanje kapitalskih naložb Republike Slovenije (AUKN). Vendar so še vedno obstajali tudi drugi subjekti, ki so upravljali s kapitalskimi deleži države v širšem smislu, kar pa nikakor ni prispevalo k transparentnosti in učinkovitosti upravljanja. Pojavljale so se anomalije in nasprotujoče si poteze, zaradi katerih je AUKN izgubila kredibilnost. Izkazalo se je, da je problem sistemski, saj je prišlo do razcepa med nosilcem pristojnosti za upravljanje - AUKN in organom, ki v očeh javnosti nosi odgovornost za njene poteze, torej Vlado Republike Slovenije.

Spremembe ZSDH-A so bile sprejete zaradi dilem pri razlagi posameznih določb ZSDH, ki bi v praksi lahko povzročile težave pri učinkovitem izvrševanju njegovih določb, kar bi spet pomenilo odmik od učinkovitega in gospodarnega upravljanja naložb Republike Slovenije.

S spremembami bo omogočeno učinkovitejše, gospodarnejše in predvsem enostavnejše upravljanje kapitalskih naložb Republike Slovenije do prenosa le-teh na Slovenski državni holding.

Bistvena načela, ki jih ZSDH-A želi uresničiti so: poenostavitev postopkov upravljanja s kapitalskimi naložbami Republike Slovenije, izboljšanje gospodarnosti upravljanja s kapitalskimi naložbami države in zagotoviti odgovornost pri upravljanju z naložbami.

Novi 29.a člen uvaja nadzor računskega sodišča nad poslovanjem Slovenskega državnega holdinga (SDH) in odvisnih družb, ki jih ta lahko ustanovi. S tem se zagotavlja transparentno upravljanje z državnim premoženjem, kar povečuje zaupanje javnosti glede upravljanja državnega premoženja pod okriljem SDH. 29.a člen ureja tudi javno naročanje in dostop do informacij javnega značaja.

Črtane so določbe o prenosu Sklada za financiranje razgradnje Nuklearne elektrarne Krško na SDH, saj ima ta sklad po zakonu, ki ga ureja, strogo določen namen in pravila delovanja in se kot takšen ne more obravnavati kot naložbe v smislu ZSDH.

Črta se 36. člen, ker v praksi ne more učinkovati. Saj do prenosa upravljanja vzajemnega pokojninskega sklada po zakonu, ki ureja pokojninsko in invalidsko zavarovanje, ne more priti, ker je bila določba 36. člena ZSDH vezana na trenutek pripojitve KAD k SDH, do tega pa skladno s 27. členom ZSDH ne bo prišlo.

Črtana je določba 38. člena, ki je določala izvedbo dokapitalizacije SDH z nepremičnim premoženjem Republike Slovenije.

Deseti odstavek 38. člena je spremenjen, ker je neracionalno, da je v prehodnem obdobju do uveljavitve kvalifikacije naložb, za celotno upravljanje določeno obvezno soglasje Državnega zbora Republike Slovenije. Sprememba določa, da je soglasje potrebno le za razpolaganje z naložbami Republike Slovenije, saj bi zaradi širine pojma upravljanje, številni postopki pridobivanja soglasja Državnega zbora otežili učinkovito upravljanje s premoženjem SDH in bi tako izničili namen ZSDH, ki je v učinkovitem in poenostavljenem upravljanju kapitalskih naložb.

38. člen je dopolnjen z novimi odstavki, ki določajo podrobnosti glede upravljanja z naložbami do sprejetja klasifikacije. Do takrat SOD samostojno upravlja z naložbami, s katerimi je prej upravljala AUKN. Organi SOD morajo do 15. maja 2013 sprejeti kodeks, ki ureja upravljanje kapitalskih naložb Republike Slovenije in ga objaviti na svoji spletni strani. Člani organov vodenja ali nadzora SOD oziroma SDH z vsem svojim premoženjem solidarno odškodninsko odgovarjajo Republiki Sloveniji za škodo, ki bi nastala kot posledica nevestnega ali protipravnega upravljanja z naložbami v družbah, s katerimi je do uveljavitve ZSDH  upravljala AUKN.

Pripravila: Marija Kremenšek


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.