c S

Slovenski državni holding

31.12.2012 V veljavi  je Zakon o Slovenskem državnem holdingu (ZSDH), s katerim se ustanavlja državni holding, ki bo upravljal s celotnim kapitalskim premoženjem države. Zakon spada v tretji paket ukrepov za spodbujanje slovenskega gospodarstva, katerega cilj je povečati vrednost naložb RS z aktivnim upravljanjem in dosledno vzpostavitvijo sistema korporativnega upravljanja.

Agencija za upravljanje kapitalskih naložb RS, ki je do sedaj upravljala z državnim premoženjem, bo prenehala obstajati, slovenskemu državnemu holdingu pa bo pripojena tudi Družba za svetovanje in upravljanje ter premoženje Posebne družbe za podjetniško svetovanje, preoblikovala pa se bo tudi Slovenska odškodninska družba.

Slovenski državni holdinga (SDH) naj bi omogočal koncentrirano upravljanje ter pregleden sistem upravljanja naložb R Slovenije. Upravljanje naložb po novem zakonu obsega pridobivanje naložb, razpolaganje z njimi in izvrševanje pravic delničarja in družbenika (3. člen), vse skladno z načeli preglednosti, gospodarnosti in drugimi načeli, npr. odgovorno upravljanje, spremljanje učinkovitosti itd.

Naložbe se upravljajo skladno s smernicami, ki jih sprejme parlament na predlog vlade (7. člen) in ki podrobneje določajo prioritete delovanja holdinga, izhodišča za vpeljavo zakonskih načel v prakso ter osnovo za pripravo strategije upravljanja naložb. Upravljanje mora potekati skladno s strategijo upravljanja naložb, ki jo sprejme vlada po prejetem soglasju s strani parlamenta.Strategija se sprejema za obdobje 5 let in med drugim določa ravnanje holdinga pri upravljanju naložb, način upravljanja SDH ter način spremljanja uspešnosti in poročanja glede doseganja ciljev (9. člen). Za upravljanje naložb je pomemben še letni načrt upravljanja naložb ter kodeks upravljanja.

V. poglavje zakona ureja vprašanje postopkov upravljanja naložb, ki se upravljajo v skladu s prej navedenimi akti, izpostaviti pa velja tudi urejenost sistema ocenjevanja tveganj, konflikta interesov, protikorupcijsko klavzulo (29. člen) ter prepoved sklepanja pravih poslov z družbo, v kateri ima poslovodstvo, član organa nadzora, prokurist ali ožji družinski član delež, ki presega 1% delež v osnovnem kapitalu družbe (15. člen).

SDH je organizirana kot delniška družba (17. člen), ki jo vodi tričlanska uprava (22. člen). Člani uprave SDH se izberejo na podlagi mednarodnega javnega razpisa, natančnejši pogoji, ki jih morajo izpolnjevati člani, pa so določeni z zakonom in javnim razpisom. Poleg uprave sta organa delniške družbe še skupščina, katere naloge in pristojnosti izvršuje vlada (20. člen), ter nadzorni svet.

Visok standard korporativnega upravljanja zagotavljata rešitvi, da so družba in njeni člani uprave in nadzornega sveta zavezani k spoštovanju Kodeksa upravljanja javnih družb, ter prepoved, da so člani uprave člani nadzornih svetov družb, ki jih upravljajo oz. drugih konkurenčnih družb.

Slovenski državni holdig lahko s soglasjem nadzornega sveta ustanovi druge odvisne družbe, v katerih izvršuje pravice delničarja oz. družbenika, pri čemer SDH kot ustanovitelj in edini družbenik ne sme odsvojiti svojega deleža v družbi brez soglasja državnega zbora (26. člen).

Zakon predvideva pripojitev Kapitalske družbe pokojninskega in invalidskega zavarovanja d.d. (KAD) holdingu, v okviru katerega bo KAD organiziran kot samostojna pravna oseba. Premoženje KAD-a se lahko uporabi samo za namene, določene z Zakonom o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2), prav tako se njegov bilančni dobiček ne sme uporabiti za razdelitev delničarjem (28. člen). Poleg navedene obveznosti velja tudi, da mora KAD nakazati Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje vsako leto 50 milijonov evrov primarno za usklajevanje pokojnin, SDH pa mora poleg tega KAD-u nakazati še 10% kupnine, ki jo dobi iz naslova prodaje svojih kapitalskih naložb.

Z uveljavitvijo zakona o Slovenskem državnem holdingu -28. decembrom, sta prenehala veljati Zakon o upravljanju kapitalskih naložb Republike Slovenije in Zakon o Javnem nepremičninskem skladu Republike Slovenije.

Pripravila: mag. Jasmina Cigrovski


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.