Novela Zakona o stvarnem premoženju države in samoupravnih lokalnih skupnosti (ZSPDSLS) dopolnjuje ureditev v zvezi z načelom odplačnosti premoženja ter s spremembami na področju vodenja evidenc olajšuje najemanje in oddajanje poslovnih prostorov.
Osnovno načelo zakona je, da stvarnega premoženja države in samoupravnih lokalnih skupnosti ni dovoljeno odtujiti neodplačno (5. člen) oziroma lahko takšno odtujitev določi le zakon. V osnovi zakon določa, da se lahko nepremično premoženje države in samoupravne lokalne skupnosti brezplačno odsvoji le, če je pridobitelj oseba javnega prava razen javnega podjetja in je to v javnem interesu, pri čemer sta bistveni sestavini pogodbe o neodplačnem prenosu opredelitev javnega interesa ter določilo o prepovedi odtujitve in obremenitve prenesene nepremičnine za najmanj pet let (24. člen). Novela je v primeru neodplačnih prenosov nepremičnega premoženja v lasti države na samoupravne lokalne skupnosti in obratno določila izjemo in tako določa, da se v primeru pogodbenega razmerja med državo in samoupravno lokalno skupnostjo šteje, da je javni interes izpolnjen s samim prenosom nepremičnega premoženja. To pomeni, da posebna določba glede javnega interesa v pogodbi o neodplačnem prenosu ni potrebna, enako pa velja tudi za že sklenjene pogodbe (nov 4. odstavek 24. člena v povezavi z 18. členom novele).
Novela enotno ureja vprašanje sklepanje pravnih poslov glede nepremičnega premoženja, ki jih upravljavci niso predvideli v sprejetih načrtih ravnanja za tekoče leto. Novelirani 12. člen v primeru spremenjenih prostorskih potreb upravljalcev oziroma ob nepredvidenih okoliščinah na trgu izenačuje položaj države in samoupravnih lokalnih skupnosti, ki lahko do največ 20% skupne vrednosti načrtov sklepajo tudi pravne posle, ki niso predvideni v veljavnem načrtu ravnanja z nepremičnim premoženjem.
Priprava načrtov najemov nepremičnega premoženja ter načrtov ravnanja s premičnim premoženjem države po novem ni več potrebna: skladno s spremenjenim 11. členom morajo upravljalci premoženja pripraviti le načrt pridobivanja nepremičnega premoženja in načrt razpolaganja z nepremičnim premoženjem. Rešitev, ki jo uvaja novela ZSPDSLS, ni nova, saj jo je predvidela že novela Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2011 in 2012. Namen takšne ureditve je dati upravljalcem nepremičnega premoženja možnost hitrega prilagajanja razmeram na trgu najemov in oddaje v najem poslovnih prostorov. Ali lahko takšna (ne)urejenost evidenc resnično prinese več koristi kakor (potencialne) škode zaradi netransparentnosti upravljanja s premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti, bo pokazala uporaba zakona skozi čas.
Novela odpravlja tudi nekatere ovire pri nefleksibilnosti prodaje zemljišč v industrijsko obrtnih conah in sicer omogoča prodajo zemljišč v industrijsko obrtnih conah pod ocenjeno vrednostjo ter možnost oddaje takih zemljišč v najem pod ocenjeno najemnino, ter določa pogoje in postopek za sklenitev tovrstnih pravnih poslov (17. člen).
Novela velja od 6. oktobra dalje.
Pripravila: mag. Jasmina Cigrovski
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.