c S

Oglaševanje na televiziji

02.07.2012 Agencija za pošto in elektronske komunikacije je z novim Splošnim aktom o promocijskem umeščanju izdelkov in sponzoriranju na podlagi konec lanskega leta uveljavljenim zakonom in evropsko direktivo podrobno uredila oglaševanje izdelkov in storitev v avdiovizualnih medijskih storitvah.

Zakon o avdiovizualnih medijskih storitvah (ZAvMS), ki velja od 17.11.2011, je med drugim ukinil dnevno kvoto oglaševanja, uvedel omejitev oglaševanja, ki lahko traja 12 minut na uro ter določil, da se celovečerni filmi, televizijski filmi in kulturno-umetniška avdiovizualna dela lahko z oglasnimi sporočili prekinejo vsakih 30 minut. Skladno z Direktivo št. 2010/13/EU je zakon na novo uredil tudi promocijsko oglaševanje ter sponzoriranje, ki sta prav z novim aktom APEKa podrobneje urejena.

Promocijsko umeščanje izdelkov

Zakon v 26. členu promocijsko oglaševanje načeloma prepoveduje, dovoljeno pa je v posebej določenih primerih, npr. v kinematografskih delih, filmih, v nanizankah in nadaljevankah, narejenih za avdiovizualne medijske storitve ipd. ter v primerih, ko ni plačila, temveč se določeno blago ali storitve, kot so produkcijski rekviziti in nagrade, brezplačno priskrbijo zato, da bodo vključene v programsko vsebino.

Pri promocijskem oglaševanju je pomembno, da je ponudnik (torej pravna ali fizična oseba, ki opravlja dejavnost ponujanja avdiovizualnih medijskih storitev) tisti, ki ima uredniško odgovornost in neodvisnost nad vsebino oglasov ter nad sporedom programa in da dobavitelj ne sme vplivati na uredniške odločitve glede vsebine avdiovizualne medijske storitve ali sporeda programa (3. člen splošnega akta). Nadalje Splošni akt v 4. členu podrobneje določa, da se z vključevanjem izdelkov v programsko vsebino le-tem ne sme pripisovati neutemeljenega pomena ali neposredno spodbujati nakupa ali najema izdelkov ali storitev, zlasti ne s posebnim navajanjem izdelkov, storitev ali blagovnih znamk ali sklicevanjem nanje z namenom promocije. Pri tem je sklicevanje na izdelek ali storitev opredeljeno kot neposredno vizualno ali zvočno sklicevanje nanje, uporaba oglaševalskih sloganov ali njihovih delov ali katerihkoli drugih prepoznavnih znakov ali njihovih kombinacij (npr. besede, zvoki, figurativni elementi, logotipi, kombinacije barv...).

V poglavju o promocijskem umeščanju izdelkov je urejeno še vprašanje blaga in storitev zanemarljive vrednosti (npr. produkcijski rekviziti in nagrade, ki se brezplačno priskrbijo zato, da bodo vključeni v programsko vsebino) ter ustrezno označevanje oglaševanja. Ob predvajanju promocijskega oglaševanja mora biti objavljen simbol »P«, katerega namen je seznaniti gledalce, da bodo izpostavljeni avdiovizualnemu komercialnemu sporocˇanju, ki zˇeli vplivati na njihovo potrosˇnisˇko vedenje.

Sponzoriranje

Sponzoriranje, ki ga ZAvMS opredeljuje kot katerokoli obliko prispevanja in vsak prispevek k financiranju avdiovizualnih medijskih storitev in ki se izvaja z namenom promocije ali uveljavitve sponzorjevega imena ali firme, blagovne znamke, podobe, dejavnosti ali izdelka (14. točka 3. člena zakona). Splošni akt določa, da mora biti napoved sponzorstva namenjena zgolj seznanitvi gledalcev z obstojem sponzorstva programske vsebine oziroma sponzorskega sporazuma in identifikaciji sponzorja. Biti mora nevtralna in statična ter ne sme vsebovati oglaševalskih ali drugih elementov, ki bi lahko zavajali gledalca glede namena napovedi sponzorstva.

Splošni akt je začel veljati 26. junija.

Pripravila: mag. Jasmina Cigrovski


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.