c S

Bo izvršnica vzpostavila plačilno disciplino?

28.05.2012 Predlog novega ZPreZP-1 določa nov instrument zavarovanja plačil – izvršnico ter spreminja pravila obveznega pobota.

Na spletnih straneh Ministrstva za finance je objavljen tudi predlog Zakona o preprečevanju zamud pri plačilih (ZPre-1), na katerega je možno podati pripombe vse do 17. junija 2012. Temeljni namen predloga ZPrezP-1 je vzpostaviti normalno plačilno disciplino in odpraviti vrsto pomanjkljivosti dosedanjega zakona.

V letu 2011 smo v skladu z določbami Direktive 2011/7/EU o boju proti zamudam pri plačilih v trgovinskih poslih dobili Zakon o preprečevanju zamud pri plačilih (ZPreZP). Čeprav je bil temeljni namen ZPrezP izboljšati plačilno disciplino, pa je bilo že v prvem mesecu izvajanja zakona ugotovljeno, da zakon ni dosegel svojega namena, kar se je odrazilo tudi v številnih predlogih, ki jih je prejelo Ministrstvo za finance.

Zbornice (Gospodarska zbornica Slovenije, Trgovinska zbornica Slovenije, Obrtnopodjetniška zbornica Slovenije, Zbornica davčnih svetovalcev in Zbornica računovodskih servisov) so predvsem ugotavljale, da:

  • so se po uvedbi ZPreZP plačilni roki podaljšali;
  • je ZPreZP povečal administrativne obremenitve;
  • so tudi nekdanji dobri plačniki, namesto da bi dolg plačali, čakali na morebitno  pobotanje (nedenarno plačilo) v obveznem večstranskem pobotu.

Poleg ZPreZP so bili sprejeti tudi številni predpisi, katerih namen je bil izboljšati poplačilo terjatev upnikov, vendar pa navedene iniciative niso bile zadostne, saj do zmanjšanja težav s plačilni nedisciplino ni prišlo.

Tako so glavni cilji predloga ZPreZP-1 naslednji:

  1. zmanjšanje plačilne nediscipline;
  2. uvedba instrumenta zavarovanja plačila, ki omogoča kar najhitrejše poplačilo - izvršnico;
  3. uskladiti plačilne roke z določbami Direktive 2011/7/EU – odpravlja se prepoved 120 dnevnega plačilnega roka;
  4. določitev nadzornega organa nad izvajanjem zakona;
  5. zmanjšati administrativno in ekonomsko breme naslovnikov dolžnosti vpisa obveznosti v obvezni večstranski pobot;
  6. določitev pravil uporabe predloga zakona za obročna plačila;
  7. določitev trenutka začetka teka plačilnega roka;
  8. določitev izjem od obveznosti prijave denarnih obveznosti v obvezni večstranski pobot;
  9. določitev obveznosti v razmerjih s solidarnimi dolžniki in upniki;
  10. določitev nadzornega organa nad izvajanjem zakona.
 

ZPrezP-1 naj bi tako uvedel izvršnico, kot  listino, ki vsebuje v evrih navedeno nepogojno denarno obveznost dolžnika. Bistvo izvršnice je, da vsebuje nepreklicno pooblastilo podpisnika banki, da izvršnico plača iz sredstev na računu dolžnika, in imetniku izvršnice, da se poplača iz sredstev na računu dolžnika. To pomeni, da izvršnica omogoča poplačilo brez sodnega nadzora upravičenosti in sledi načelu najprej plačaj in se nato pravdaj.

Izvršnico lahko izdajo le gospodarski subjekti, ki morajo pri opravljanju gospodarske dejavnosti delovati s stopnjo dobrega gospodarstvenika, torej s stopnjo skrbnosti, ki omogoča oziroma zahteva ustrezno znanje za presojo tveganj povezanih z izdajo izvršnice.

Pozitivna stran izvršnice je, da upnikom podjetij, ki imajo denar, ne bo treba skozi sodne mline, ampak bodo že s tem instrumentom pri banki dosegli poplačilo. Sam instrument pa ne bo povsem odpravil težav z neplačili, saj je v slovenskem gospodarstvu predvsem problem nelikvidnost. Strokovna srenja opozarja, da ima podoben instrument tudi Hrvaška z imeno zadolžnica, kjer je bilo ob uvedbi kar nekaj goljufij s strani upnikov in bo potrebno biti tudi pri uvajanju izvršnice v Sloveniji previden.

Da bo dolžnik vseeno užival primeren nivo varnosti in zaščite pred zlorabami izvršnice, predlog zakona določa, da izvršnica nima pravnih učinkov, če ni vpisana v register pri AJPES. Kljub temu pa je pomembno, da dolžnik izvršnice ne izdaja, dokler ne dobi blaga ali dobro opravljene storitve, saj bi se v nasprotnem primeru lahko dobavitelj poplačal pri banki, kjer bi izvršnico unovčil, čeprav naročenega ne bi dobavil.

Izvršnica omogoča le poplačilo iz sredstev na računih dolžnika pri ponudnikih plačilnih storitev s katerimi dolžnik lahko razpolaga. Upnik se tako npr. ne more poplačati iz sredstev na računih, ki so bili blokirani zaradi izvršbe. Tako določbe o izvršnici ne posegajo v postopek izvršbe. Pri upravljanju z izvršnicami je potrebno opozoriti, da bo le-ta unovčljiva točno na določen dan, neodvisno od tega, ali je denar na računu ali ne, kot tudi na dejstvo, da bo imeli plačilo izvršnice prednost pred plačili drugih obveznosti do države.

Izvršnico bo potrebno notarsko overiti, o čemer pa so mnenja stroke deljena – na eni strani gre za varovanje pred poneverbami, na drugi strani za dodatne stroške.

Predlog ZprezP-1 določa tudi spremembe pri obveznem pobotu in sicer:

  • v pobot se vpišejo obveznosti, ki so zapadle v mesecu pred mesecem pobota, kar pomeni, da se bo s tem uskladilo vpisovanje obveznosti v pobot z računovodskimi načeli glede knjiženja poslovnih dogodkov.
  • določa se minimalni znesek, ki mora biti vpisan v pobot in sicer v višini 250 EUR.
  • ZPreZP-1 se uporablja vedno, kadar sta upnik in dolžnik vpisana v poslovni register v Republiki Sloveniji.
  • začetek teka plačilnega roka se veže na trenutek prejema računa.
  • solidarni dolžniki se medsebojno dogovorijo, kdo bo prijavil denarno obveznost v pobot, sicer vsi solidarni dolžniki kršijo zakon. V tem primeru dolžnik lahko prijavi svojo obveznost nasproti tistemu upniku, ki ga izbere.
  • pri obročnih plačilih se zakon uporablja za vsak obrok posebej.

Po predlogu zakona določa so oproščene dolžnosti vpisa obveznosti v pobot

  • povezane osebe po določbah Zakona o gospodarskih družbah (ZGD-1),
  • upniki, ki so prenesli obveznost na osebo, ki odkup terjatev opravlja v okviru svoje glavne dejavnosti,
  • pravne osebe, ki so dosegle dogovor, po katerem bo obveznost med upnikom in dolžnikom prenehala v mesecu, ki sledi mesecu nastanka zamude.

Predlog zakona za organe pristojne za nadzor določa Davčno upravo Republike Slovenije DURS), Tržni inšpektorat Republike Slovenije in Carinsko upravo Republike Slovenije. Če bo predlog sprejet, se bo črtala dosedanja pristojnost DURS, da pred izvedbo pobota izvzame določeno obveznost iz sistema obveznega večstranskega pobota.

S predlogom zakona se upravljavcu obveznega večstranskega pobota nalaga, da DURS posreduje podatke o obveznostih dolžnikov do posameznih upnikov, ki niso bile pobotane. Cilj uspešne davčne izterjave se tako zasleduje z določitvijo dolžnosti upravljavca sistema obveznega večstranskega pobota, da DURS posreduje podatke o nepobotanih obveznostih. Navedene podatke pa lahko DURS uporabi za izdajo sklepov o izvršbi na denarno terjatev dolžnika.

Pripravila: mag. Mojca Kunšek


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.