Uredba o zelenem javnem naročanju ureja naročanje, pri katerem naročniki po Zakonu o javnem naročanju (ZJN-2) ali Zakonu o javnem naročanju na vodnem, energetskem, transportnem področju in področju poštnih storitev (ZJNVETPS) naročajo blago, storitve ali gradnje, ki imajo v primerjavi z običajnim blagom, storitvami in gradnjami v celotni življenjski dobi manjši vpliv na okolje in enake ali boljše funkcionalnosti. Uredba je bila sprejeta z zamudo, po uradnem pozivu s strani Evropske komisije, v slovenski pravni red pa prenaša številne evropske direktive s področja varstva okolja.
Temeljni namen zelenega javnega naročanja je zmanjšati negativne vplive na okolje, izboljšati učinkovitost rabe javnih financ ter posredno spodbuditi trg z okoljsko sprejemljivejšimi izdelki. Ti cilji naj bi bili doseženi tako, da naročnik v javno naročilo vključi okoljske zahteve, ki so natančno opredeljene v prilogah uredbe. Z uredbo je določenih 11 skupin predmetov javnega naročanja (od električne energije, pisarniškega papirja, pohištva do stavb), ki se vključujejo v razpisne dokumentacije bodisi kot predmet javnega naročila, v tehničnih specifikacijah kot tehnični standard, učinkovitost, funkcionalnost ali drugo lastnost predmeta javnega naročanja, kot pogoj za ugotavljanje sposobnosti ponudnika, kot merilo za izbor najugodnejše ponudbe ali kot dodatne določbe v pogodbi, ki jo sklene z izbranim ponudnikom (4. in 5. člen)
S spremembami in dopolnitvami uredbe, ki veljajo od 10. marca, se spreminjajo oziroma črtajo nekatere okoljske zahteve, ki so bile spoznane za prestroge, neustrezne oziroma so se med seboj izključevale. S spremembami prilog je po novem jasneje določen standard ekološko pridelanega živila, ki ni več vezan na težo sestavin temveč na (ekološki) način pridelave, kot tudi tehnične specifikacije higienskih papirnatih proizvodov, ki morajo biti izdelani na osnovi 100% predelanih papirnih vlaken ali iz primarnih vlaken, ki izvirajo iz zakonitih virov (priloga 2). Priloga 7, ki določa temeljne okoljske zahteve za stavbo za javno naročanje projektiranja, gradenj in prenove stavb, se za razliko od ostalih prilog začne uporabljati šele 30. junija, kar bo gradbeni stroki omogočilo izvajanje tovrstnih zelenih javnih naročil v praksi.
Razen nekaterih izjem morajo naročniki temeljne okoljske zahteve vključiti v postopek javnega naročanja najkasneje do 1. januarja 2013, do takrat pa le med merila za izbor, pri čemer morajo biti okoljska merila za vsak predmet javnega naročanja skupaj ovrednotena z najmanj 25% vseh meril za izbor najugodnejše ponudbe. Kadar je predmet javnega naročanja osebno ali transportno vozilo ali storitev avtobusnega prevoza, mora biti delež okoljskih meril ovrednoten z najmanj 50% vseh meril za izbor najugodnejše ponudbe. Pri javnem naročanju živil, pijač, kmetijskih pridelkov za prehrano ali gostinskih storitev mora naročnik do 31. decembra 2013 v tehničnih specifikacijah, ki jih opredeli v razpisni dokumentaciji ali obvestilu o naročilu, ki ga objavi na portalu javnih naročil, določiti, da mora biti najmanj 5% živil pridelanih na ekološki način.
Pripravila: mag. Jasmina Cigrovski
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.