Direktiva vzpostavlja enotni evropski trg na področju avdiovizualnih medijskih storitev, posebni poudarki so na oglaševanju, ki je namenjeno otrokom, oglaševanju hrane in sprejemanju etičnih kodeksov s tega področja, koregulaciji in samoregulaciji ter dostopnosti vsebin osebam z okvarami vida ali sluha. ZAvMS se uporablja za vse avdiovizualne medijske storitve, to je televizijske programe in druge linearne avdiovizualne medijske storitve ter avdiovizualne medijske storitve na zahtevo oziroma nelinearne avdiovizualne medijske storitve, posebna poglavja pa namenja področju zaščite otrok in mladoletnikov, spodbujanju distribucije in produkcije evropskih avdiovizualnih del, avdiovizualnim komercialnim sporočilom, izključnim pravicam in pravici do kratkega poročanja v televizijskih programih.
Jurisdikcija RS, ki je bila do uveljavitve ZAvMS določena v Zakonu o medijih (ZMed), je sedaj na novo določena v 4. členu ZAvMS, ki določa kdaj se šteje, da je ponudnik po predmetnem zakonu pod njeno jurisdikcijo. Izraz avdiovizualna medijska storitev je določno opredeljen, naštete pa so tudi izvzete storitve, katerih glavni namen ni zagotavljanje avdiovizualnih programskih vsebin:
- spletne strani z animiranimi elementi, kratkimi oglaševalskimi vložki ali informacijami, povezanimi z izdelkom ali storitvijo, ki ne sodi na področje avdiovizualnih medijskih storitev;
- samostojne, na besedilu osnovane storitve;
- elektronske različice časopisov in revij;
- igre na srečo z denarnim vložkom, loterije, stave in druge oblike storitev s področja igralništva;
- spletne igre;
- spletni iskalniki.
V skladu s preambulo direktive, ki pravi, da je nujno v državah članicah spodbujati tržišča ustrezne velikosti za televizijske produkcije, ki bodo omogočila vračanje nujnih naložb, 16. člen ZAvMS določa najmanj 50 % delež letnega oddajnega časa za evropska avdiovizualna dela v vsakem televizijskem programu. Izjeme glede tega področja so določene za lokalne televizijske programe s statusom posebnega pomena in za programe, ki so namenjeni lokalnemu občinstvu in ne pokrivajo več kot 50% prebivalstva RS. Slovenska avdiovizualna dela se vštevajo v kvoto evropske produkcije, kar izdajateljem omogoča lažje izpolnjevanje kvot. Do uveljavitve ZAvMS je 89. člen ZMed določal le prizadevanje izdajatelja televizijskega programa za večinski delež letnega oddajnega časa.
Koristi otrok in mladoletnikov imajo prednost pred vsemi drugimi pravicami ter presojami, v televizijskih programih pa se ne sme predvajati programskih vsebin, ki bi lahko resno škodovale telesnemu, duševnemu ali moralnemu razvoju otrok in mladoletnikov, zlasti takšnih vsebin, ki vsebujejo pornografijo ali neupravičeno prikazujejo nasilje. Programske vsebine, ki otrokom utegnejo škodovati je na televizijskih programih dopustno predvajati, če so omejene s primerno izbranim časom:
- neprimerne za otroke in mladoletnike do 12. leta med 21. in 5. uro,
- neprimerne do 15. leta med 22. in 5. uro,
- neprimerne do 18. leta pa med 24. in 5. uro,
ali, če so omejene s tehnično zaščito s PIN kodnim sistemom ali drugo enakovredno zaščito, ki je ni mogoče odstraniti s strani uporabnika in omogoča dostop le tistim, ki imajo dovoljenje za ogled (kodo). Razveljavljena je ureditev 84. člena ZMed, ki je dovoljeval predvajanje ob ustrezni tehnični zaščiti in med 24. in 5. uro. S podzakonskim predpisom bo določeno akustično in vizualno opozorilo ter vizualni simbol in način njihovega objavljanja, ponudniku avdiovizualne medijske storitve, ki bo kršil določbe v zvezi z zaščito otrok in mladoletnikov, pa grozi globa od 6.000 do 60.000 evrov.
ZavMS prepoveduje prikrita avdiovizualna komercialna sporočila zaradi njihovega negativnega vpliva na potrošnike in zapoveduje njihovo jasno prepoznavnost. Ne smejo škodljivo vplivati na spoštovanje človekovega dostojanstva, vsebovati ali spodbujati kakršnekoli diskriminacije, spodbujati vedenja ali dejanj, ki škodujejo zdravju ali varnosti ljudi, zaščiti okolja ali kulturne dediščine, posebej pa ne smejo povzročati telesne, duševne ali moralne škode mladoletnikom, pri čemer 21. člen ZAvMS eksemplifikativno našteva prepovedane načine, ki so skoraj enaki načinom iz 49. člena ZMed, ki se za avdiovizualne medijske storitve tako ne bo uporabljal več.
Ponudniki avdiovizualne medijske storitve morajo do 17.11.2012 sprejeti pravila ravnanja v zvezi z neprimernimi avdiovizualnimi komercialnimi sporočili, ki spremljajo programske vsebine, namenjene otrokom, o živilih z maščobami, transmaščobnimi kislinami, soljo ali natrijem in sladkorji, katerih prekomerno uživanje v celotni prehrani ni priporočljivo. Raziskave na tem področju so pokazale, da se med otroci poveča nakup in uživanje oglaševane vrste živil. Otrokom mora biti omogočen razvoj zdravih prehranskih navad v skladu s prehranskimi smernicami, ki jih mora ministrstvo objaviti do 17.5.2012.
Šesto poglavje ZAvMS je namenjeno televizijskemu oglaševanju in prodaji, ki morata biti prav tako jasno razpoznavna. ZMed je določal, da se oddajanje celovečernih filmov ter televizijskih filmov in kulturno-umetniških avdiovizualnih del, razen serijskih filmov, nadaljevank, nanizank in razvedrilnih oddaj, lahko prekine z oglasi enkrat v 45 minutah. Določba se za izdajatelje televizijskih programov oziroma za televizijske programe preneha uporabljati z uveljavitvijo ZAvMS. Ta namreč dovoljuje prekinitev s televizijskim oglaševanjem in prodajo enkrat v rednem časovnem intervalu, ki traja najmanj 30 minut, za televizijske programe Radiotelevizije Slovenija ter za lokalne, regionalne, študentske in nepridobitne televizijske programe pa prekinitev televizijskih programskih enot ni dovoljena, ne glede na dolžino trajanja le-teh. Omejitev za RTVS izvira iz posebne vloge in statusa, ki ga ima javna radiotelevizija v družbi. Televizijske informativne in dokumentarne oddaje, oddaje z versko vsebino in otroške oddaje, ki so krajše od 30 minut, se s televizijskim oglaševanjem in prodajo ne smejo prekinjati.
Skupni obseg televizijskega oglaševanja in televizijske prodaje v televizijskem programu ne sme preseči 12 minut v okviru vsake posamezne ure, strožja omejitev velja za Radiotelevizijo Slovenija, in sicer 10 minut v okviru vsake posamezne ure, v času med 18. in 23. uro pa 7 minut v okviru vsake posamezne ure. Upravni in inšpekcijski nadzor nad izvajanjem ZAvMS izvaja Agencija za pošto in elektronske komunikacije, upravni in inšpekcijski nadzor nad izvajanjem ZMed pa ministrstvo, pristojno za kulturo.
Pripravila: Vanja Novak
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.