c S

V veljavi zakon o urejanju trga dela

28.10.2010 V veljavo je stopil Zakon o urejanju trga dela (ZUTD), ki se bo začel uporabljati 1.januarja 2011. Nov zakon ureja ukrepe države na trgu dela, s katerimi se zagotavljata izvajanje storitev javne službe na področju zaposlovanja in ukrepov aktivne politike zaposlovanja ter delovanje sistema zavarovanja za primer brezposelnosti, določa tudi izvajalce ukrepov, predpisuje pogoje in postopke za uveljavljanje posameznih pravic in storitev, ureja način financiranja ukrepov ter spremljanje, vrednotenje in nadzor nad njihovim izvajanjem.

Sprejeti zakon nadomešča Zakon o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti (ZZZPB), ki ga je Državni zbor RS sprejel v letu 1991 in je bil kasneje večkrat dopolnjen in spremenjen. Ta se bo uporabljal še do 31.12.2010, z izjemo 53.c člena, ki se bo uporabljal do 31.12.2011 ter nekaterih določb poglavja II (Posredovanje začasnih in občasnih del dijakom in študentom), ki se bodo uporabljale do začetka uporabe zakona, ki bo urejal posredovanje začasnih in občasnih del dijakom in študentom.

V 3. členu ZUTD je določen namen zakona, ki je s hitrejšim ukrepanjem države na trgu dela povečati varnost iskalcev zaposlitve, zlasti brezposelnih oseb in oseb, katerih zaposlitev je ogrožena. Prav tako je opredeljen cilj, in sicer gre za vzpostavitev mreže izvajalcev vseživljenjske karierne orientacije in posredovanja zaposlitve, ki bo omogočala svobodno izbiro zaposlitve oziroma poklica, skladnega s posameznikovimi kompetencami in možnostmi zaposlitve, ter doseganje čim višje stopnje zaposlenosti.

Med določbami drugega poglavja zakona, ki se nanaša na brezposelne osebe in druge iskalce zaposlitve, je v 8. členu določeno kdo šteje za brezposelno osebo, in sicer je to iskalec zaposlitve, ki je zmožen za delo, prijavljen na zavodu, aktivno išče zaposlitev in je pripravljen sprejeti ustrezno oziroma primerno zaposlitev, ki mu jo ponudi zavod ali drug izvajalec storitve posredovanja zaposlitve ter:
- ni v delovnem razmerju;
- ni samozaposlen;
- ni poslovodna oseba v osebni družbi in enoosebni družbi z omejeno odgovornostjo ter zavodu;
- ni kmet;
- ni upokojenec;
- nima statusa dijaka, vajenca, študenta ali udeleženca izobraževanja odraslih, mlajšega od 26 let.

Skladno z 10. členom pa oseba ne šteje za brezposelno osebo, če ni prijavljena pri zavodu.

V primerjavi s prejšnjo ureditvijo je povečan dovoljeni obseg dela brezposelnih, da bi le-ti ohranili stik s trgom dela, pri tem pa tudi pravico do denarnega nadomestila. Uvedena je delna brezposelnost, kjer brezposelni ob sprejemu zaposlitve za krajši delovni čas ohranijo pravico do sorazmernega dela denarnega nadomestila za primer brezposelnosti.

Z ukrepi aktivne politike zaposlovanja, ki so namenjeni usposabljanju in izobraževanju v skladu s potrebami trga dela, pospeševanju zaposlovanja in odpiranju novih delovnih mest sta zagotovljeni povečanje varnosti in večja zaposljivost. Vrste ukrepov države na trgu dela, določene v 15. členu so storitvi za trg dela, aktivna politika zaposlovanja, zavarovanje za primer brezposelnosti in zagotavljanje pravic iz obveznega in prostovoljnega zavarovanja za primer brezposelnosti. Nove rešitve na področju aktivne politike zaposlovanja naj bi zaradi novih izvajalcev, ukrepov in poenostavljenih postopkov omogočale učinkovitejše odzivanje na hitre spremembe na trgu dela.

Izvajalci ukrepov na trgu dela iz 72. člena so:
- Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje,
- domači ali tuji pravni subjekti s sedežem v Republiki Sloveniji, ki pridobijo koncesijo po določbah tega zakona,
- Javni sklad Republike Slovenije za razvoj kadrov in štipendije.

Za opravljanje storitev za trg dela (to sta vseživljenjska karierna orientacija in posredovanje zaposlitve) lahko domača ali tuja pravna oseba s sedežem v RS pridobi koncesijo, kar zakon ureja v členih od 85. do 101., s podzakonskim predpisom pa bo način podelitve koncesije še podrobneje urejen.

Natančneje je urejeno področje evidenc in nadzora nad delovanjem institucij na trgu dela v VII. in X. poglavju zakona in uveden sistematičen pristop k poročanju (145. člen) ter spremljanju (144. člen) in vrednotenju (146. člen) ukrepov, kar naj bi prispevalo tudi k učinkovitejši in gospodarnejši porabi javnih sredstev.

O vlogah za priznanje pravic, ki so bile vložene pred začetkom uporabe zakona, se odloči po določbah prejšnje ureditve, prav tako zavarovanec, ki je pridobil pravice iz zavarovanja za primer brezposelnosti do začetka uporabe tega zakona, zadrži te pravice v obsegu in trajanju po določbah prejšnje ureditve, osebe, ki so se prostovoljno vključile v obvezno zavarovanje za primer brezposelnosti po določbah prejšnje ureditve ohranijo status zavarovancev do prenehanja pravnega razmerja, ki je bilo podlaga za zavarovanje, pravice in obveznosti iz tega statusa pa uresničujejo po določbah tega zakona. Ne glede na te določbe pa v skladu s 4. odstavkom 180. člena odloči o pritožbah, ki so bile vložene po začetku uporabe tega zakona, ministrstvo, pristojno za delo, kot organ druge stopnje.

Zavod in ministrstvo, pristojno za delo, morata do začetka uporabe ZUTD skleniti sporazum o prevzemu delavcev zavoda, ki so odločali o pravicah po določbah Zakona o zaposlovanju in zavarovanju za primer brezposelnosti na drugi stopnji. (190. člen)

Pripravila: Vanja Novak


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.