c S

Električna vozila tudi v Sloveniji

27.09.2010 V tujini vedno bolj razširjena uporaba t.i. električnih vozil v Sloveniji še vedno ni zaživela – Vlada RS se je šele minuli teden seznanila z novimi trendi baterijskih električnih vozil ter pooblastila Službo za podnebne spremembe, da pripravi predlog ukrepa za zagotavljanje infrastrukture in sistemskega okolja.

Z željo zmanjšati emisije ogljika, ki jih povzroča cestni promet, naj bi z električnimi vozili (hibridnimi in popolnoma električnimi vozili) nadomestili tradicionalna vozila na fosilna goriva. K pospešeni uporabi električnih vozil pozivajo predvsem okoljevarstvene organizacije ter dodajajo, da bi se morali ti avti napajati z zeleno energijo, s čimer bi zagotovili ničelne emisije. Evropska ureditev področja električnih vozil je pomanjkljiva, opozarjajo, saj je z Direktivo št. 2009/28/ES o spodbujanju uporabe energije iz obnovljivih virov določen zgolj 10-odstotni delež energije iz obnovljivih virov v prometu, kar naj bi proizvajalcem po eni strani omogočalo, da izrabljajo prodajo električnih avtomobilov kot izravnavo za nadaljnjo proizvodnjo potratnih avtomobilov, hkrati pa takšna ureditev ne zagotavlja manjših emisij.

Ogljikove emisije iz električnih avtomobilov so namreč odvisne od vrste elektrike, ki jo uporabljajo - če se avtomobili napolnijo z elektriko iz obnovljivih virov energije, je njihov vpliv na toplogredne pline ničeln, če pa se napolnijo z elektriko, proizvedeno v termoelektrarnah, je njihov vpliv enak ali celo večji v primerjavi z navadnimi vozili. Okoljevarstvene organizacije prav tako pozivajo k uporabi t.i. pametnih električnih avtomobilov, ki so opremljeni s tehnologijo pametnih števcev, ki vozilom omogočajo, da se polnijo le ob presežkih električne energije, ki je na voljo v omrežju.

V Evropi

Na uporabo električnih avtomobilov pa vplivajo tudi tehnični pogoji za polnjenje teh avtomobilov, homologacija vozil in podpore za nakup novih električnih vozil oziroma predelavo obstoječih vozil v električna.  Navedena vprašanja so z evropsko zakonodajo že urejena oz. so v pripravi:
- Direktiva št. 2007/46/ES o vzpostavitvi okvira za odobritev motornih in priklopnih vozil ter sistemov, sestavnih delov in samostojnih tehničnih enot, namenjenih za taka vozila;
- Uredba št. 406/2010 o homologaciji motornih vozil s pogonom na vodik;
- predlog Pravilnika št. 100 za homologacijo motornih vozil v zvezi z električno varnostjo ter
- predlog Pravilnika št. 101 o homologaciji osebnih avtomobilov s pogonom izključno na motor z notranjim izgorevanjem ali na hibridno elektricčno kompozicijo,

s poenotenjem pravil na področju izdelave električnih avtomobilov pa soglašajo tudi proizvajalci avtomobilov, ki so se letošnje poletje dogovorili o tehničnih značilnosti priključkov električnih vozil na električno omrežje.

Enotna ureditev homologacije električnih vozil je pomembna zaradi zagotavljanja javne varnosti ter pravilnemu delovanju notranjega trga za električna vozila, ki se dajejo na trg. Enotna homologacija tako omogoča, da so vsa vozila izdelana skladno s skupnimi varnostnimi standardi, kar po eni strani pomeni, da so vozniki varni pred stikom z visokonapetostnimi deli, hkrati pa je poenostavljen homologacijski postopek.

V Sloveniji

Vlada RS  je na redni seji prejšnji teden med drugim pooblastila Službo Vlade RS za podnebne spremembe, da pripravi predlog ukrepov za zagotavljanje infrastrukture in sistemskega okolja ter vzpostavi demonstracijski projekt za električna vozila. Ukrepi naj bi vsebovali tehnične pogoje za javna polnilna mesta za vozila, homologacijo vozil in podpore za nakup novih električnih, ali predelavo obstoječih vozil v električna. Ti ukrepi naj bi omogočali učinkovito vpeljavo energetsko učinkovitejših električnih vozil ter vzpostavitev infrastrukutre za polnjenje le-teh. Ob tem velja dodati, da so nekatere občine že korak naprej, saj so že bila vzpostavljene prve polnilnice za električna vozila.

Pripravila: mag. Jasmina Cigrovski


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.