Od 1. marca veljajo spremembe Zakona o davku na motorna vozila (ZDMV-C), s katerimi se:
1. razširja obdavčitev iz motornih vozil za prevoz oseb tudi na obdavčitev motociklov,
2. ukinja obdavčitev rabljenih vozil,
3. pri uveljavljanju oprostitev plačila davka odslej zahteva tudi potrdilo o skupnem gospodinjstvu, ki ga mora posameznik priložiti vlogi,
4. prehaja na obdavčitev glede na emisijo CO2 v povezavi z izpolnjevanjem okoljevarstvenega standarda vozila (EURO 3, EURO 4, EURO 5, EURO 6),
5. uvaja elektronska evidenca vozila kot pogoj za registracijo in potrdilo o skladnosti vozila,
6. kazenske določbe razširjajo tudi na izvajalce ugotavljanja skladnosti vozil in registriranja vozil.
Do sedaj je bila obdavčitev motornih vozil določena glede na vrednost vozila po progresivni lestvici, ki je določala davčno stopnjo od 1 odstotka za najcenejša vozila pa vse do 13 odstotkov za najdražja vozila. Odslej pa je stopnja obdavčitve v širšem obsegu odvisna od stopnje ekološke obremenitve vozila na okolje.
1. Obdavčitev motornih vozil
Z uvedbo obdavčitve glede na količino izpusta ogljikovega dioksida je določena lestvica, po kateri bodo od 1. januarja 2011 obdavčena nova vozila z davkom od čiste nabavne cene (brez davka) in sicer z
- 0,5% davčno stopnjo za bencinski motor, oziroma z 1% davčno stopnjo za dizelski motor, za vozila z najnižjim izpustom CO2 do 110 g/km, pa vse do
- 28% davčne stopnje za bencinski motor, oziroma 31% davčne stopnje za dizelski motor, za vozila z najvišjim izpustom CO2 nad 250 g/km.
Pri tem veljajo tudi posebne določbe uporabe navedene lestvice v naslednjih primerih:
1. če ime osebno vozilo najmanj osem sedežev se davčna stopnja zniža za 30%,
2. če ima osebno vozilo stopnjo izpusta nižjo od standarda EURO 3 se davčna stopnja poviša za 10 odstotnih točk,
3. če ima osebno vozilo stopnjo izpusta po standardu EURO 3 se davčna stopnja poveča za 5 odstotnih točk,
4. če ima osebno vozilo stopnjo izpusta po standardu EURO 4 se davčna stopnja poveča za 2 odstotni točki, pri čemer se v prehodnem obdobju - torej do 1. januarja 2011 poviša za 1 odstotno točko,
5. če gre za osebno vozilo na dizelski pogon izpustom trdih delcev nad 0,005 g/km se davčna stopnja poveča za 5 odstotnih točk, v prehodnem obdobju pa za 2 odstotni točki,
6. če motorno vozilo nima podatka o izpustu CO2 se za vozilo na bencinski pogon upošteva 28% davčna stopnja, za vozilo na dizelski pogon pa 31% davčna stopnja.
Prav tako veljajo posebne določbe uporabe lestvice za:
a) motorna vozila z drugim pogonom (električni pogon, hibridno vozilo), ki so obdavčeni po lestvici, ki velja za vozila z bencinskim motorjem,
b) motorna vozila na dizelski pogon, če ima izpust CO2 po EURO 5 ali po EURO 6 se do 1. januarja 2012 uporabi lestvica za vozila na bencinsko gorivo.
ZDMV-C predvideva tudi prehodno obdobje obdavčitve – do 1. januarja 2011, ko se bo uporabljala davčna lestvica v zoženem obsegu, saj bodo motorna vozila za osebni prevoz tarifne oznake 8703 obdavčena z
- 0,5% davčno stopnjo za bencinski motor, oziroma z 1% davčno stopnjo za dizelski motor, za vozila z najnižjim izpustom CO2 do 120 g/km, do
- 10,5% davčne stopnje za bencinski motor, oziroma 14,5% davčne stopnje za dizelski motor, za vozila z najvišjim izpustom CO2 do vključno 210 g/km.
2. Obdavčitev motornih koles
ZDMV uvaja tudi obdavčitev motornih koles, tri in šririkolesnikov, s katero bodo obdavčeni tudi motocikli in kolesa z motorjem, ki do sedaj niso bili obdavčeni. Tu ZDMV določa lestvico obdavčitve glede na moč motorja razporejene v štiri razrede z obdavčitvijo z:
- 1,5 odstotno davčno stopnjo pri moči motorja do vključno 25 kW, pa vse do
- 5 odstotne davčne stopnje, pri moči motorja nad 75 kW.
Prav tako so določene posebnosti pri uporabi navedene lestvice, če gre za motorno vozilo:
a. z dvotaktnim motorjem na notranje izgorevanje se stopnja davka poveča za 3 odstotne točke,
b. s stopnjo izpusta nižjo od EURO 2 se stopnja davka poveča za 10 odstotnih točk,
c. s stopnjo izpusta EURO 2 se stopnja davka poveča za 5 odstotnih točk. Navedeno določilo pa ne velja za kolesa z motorjem.
d. motorna vozila na električni pogon so ne glede na moč motorja obdavčena s 0,5% davčno stopnjo.
3. Obdavčitev bivalnih vozil
Obdavčitev bivalnih vozil je določena po progresivni lestvici glede na moč motorja in sicer z
- 6 odstotno davčno stopnjo pri bivalnih vozilih z močjo motorja do 60 kW, pa vse do
- 18 odstotne davčne stopnje pri bivalnih vozilih z močjo motorja nad 120 kW.
Stopnja obdavčitve pa se lahko spremeni, če ima bivalno vozilo:
a. stopnjo izpusta nižjo od EURO 3, ko se stopnja davka po lestvici poviša za 10 odstotnih točk,
b. stopnjo izpusta EURO 3, ko se stopnja davka po lestvici poviša za 5 odstotnih točk,
c. stopnjo izpusta po standardu EURO 4, se davčna stopnja poveča za 2 odstotni točki, pri čemer se v prehodnem obdobju - torej do 1. januarja 2011 poviša za 1 odstotno točko,
d. dizelski pogon z izpustom trdih delcev nad 0,005 g/km, se davčna stopnja poveča za 5 odstotnih točk, v prehodnem obdobju pa za 2 odstotni točki,
e. na električni pogon, ki je glede na moč motorja obdavčeno s 0,5% davčno stopnjo.
4. Izpolnjevanje davčnih obveznosti
V skladu z novim 8. členom ZDMV mora davčni zavezanec proizvajalec motornih vozil ali trgovec z motornimi vozili motorno vozilo, ki še ni bilo predhodno začasno ali trajno registrirano v drugi državi in ki je bilo homologirano v skladu s predpisi o ES- homologaciji ter zanj izdano potrdilo o skladnosti tipa SA, obračunati davčno obveznost za koledarski mesec ter v svojih evidencah zagotoviti podatke o znamki motornega vozila, tipu in modelu vozila, identifikacijski številki (št. šasije), izpustu CO2, moči motorja v kW, načinu delovanja motorja (dvotaktni, električni), izpustu trdnih delcev v g/km, stopnji izpusta EURO, datumu izdaje potrdila o skladnosti, državi dobave, datumu pridobitve, vrednosti, davčni osnovi, stopnji davka in znesku obračunanega davka. Ti podatki, so poleg podatkov o davčnem zavezancu (davčna številka zavezanca, podatki o obdobju, za katero se plačuje davek), tudi podatki na davčnem obračunu, ki ga mora davčni zavezanec predložiti elektronsko davčnemu organu in sicer ne glede na to ali je zavezanec za plačilo davka ali ne.
Fizična oseba - uvoznik motornega vozila iz druge države članice Evropske unije, mora predložiti davčnemu organu davčno napoved v 15 dneh od pridobitve motornega vozila in napovedi priložiti izvirnik računa o nakupu vozila, iz katerega morata biti razvidna prodajna cena in datum pridobitve, izjavo o emisijski ustreznosti vozila, ki jo zavezanec pridobi pri strokovni organizaciji, pristojni za ugotavljanje skladnosti, iz katere morajo biti razvidni podatki o znamki in tipu vozila, identifikacijski številki (številki šasije), izpustu CO2, moči motorja v kW, načinu delovanja motorja (dvotaktni, električni), izpustu trdnih delcev v g/km, stopnji izpusta EURO, datumu izdaje potrdila o skladnosti, državi dobave, pri vozilu, ki je že bilo predhodno začasno ali trajno registrirano v drugi državi, pa tudi izvirnik ali overjeno kopijo registracijskega dokumenta oziroma prometnega dovoljenja. Davčni zavezanec mora plačati davek do zadnjega delovnega dneva (prej zadnjega koledarskega dne) meseca po poteku meseca, v katerem je nastala davčna obveznost.
Pri tem velja omeniti, da potrdilo o skladnosti ne sme biti izdano, če motorno vozilo ni vpisano v evidenco davčnega organa, prav tako pa je potrdilo o skladnosti tudi osnova za registracijo vozila. Podatke za evidenco davčni organ pridobiva iz obračuna oziroma napovedi za odmero davka in iz evidence carinskega organa o odmeri davka ob uvozu.
5. Elektronski register motornih vozil
Zakon torej na novo uvaja elektronski register motornih vozil, kar bo omogočalo davčnemu organu preprečevanje davčnih utaj in večjo sledljivost motornih vozil. Vpis v register motornih vozil ni le obveza za vozila, ki potrebujejo potrdilo o skladnosti, temveč tudi za vsa tista motorna vozila, ki potrdila o skladnosti za registracijo ne potrebujejo.
Elektronski register bo tudi omogočal vračilo davka šele takrat, ko bo davčni zavezanec odjavil vozila iz evidence registriranih motornih vozil. Na osnovi novega 11. člena ZDMV bo upravičenec lahko uveljavil vračilo plačanega davka na podlagi dokazila o plačilu davka v Republiki Sloveniji in predložitve dokazil, da je vozilo zapustilo ozemlje Republike Slovenije, kot je:
- dokazilo carinskega organa o izvozu,
- dokazilo o registraciji vozila v državi članici Evropske unije ali drugi državi,
- dokazilo o dejanski dobavi oziroma prenosu vozila v drugo državo članico Evropske unije,
- račun, izdan kupcu v drugi državi članici Evropske unije,
- dokazilo o selitvi v drugo državo članico Evropske unije.
Upravičenec lahko zahteva vračilo davka pri davčnem organu v treh mesecih od poteka meseca, v katerem so nastopile okoliščine, zaradi katerih bi lahko zahteval vračilo davka.
Pri tem se znesek vračila izračuna na podlagi podatka o obdobju uporabe motornega vozila v Republiki Sloveniji in podatka o dejansko plačanem davku v Republiki Sloveniji zmanjšanem za 10% za vsako začeto leto uporabe motornega vozila v Republiki Sloveniji. Znesek vračila pa je v višini 100% zneska dejansko plačanega davka, če gre za motorna vozila,
- ki so bila izvožena ali dobavljena v drugo državo članico Evropske unije, preden so bila registrirana v Republiki Sloveniji in je bil zanje davek plačan, in
- za motorna vozila, ki so bila v Republiki Sloveniji začasno registrirana z namenom izvoza ali dobave v drugo državo članico Evropske unije, in so bila registrirana največ 30 dni.
Velja omeniti, da se davek ne vrača, če bi bil znesek vračila davka manjši od 10 evrov.
Poleg kazenskih določb za plačilo globe od 2000 do 75.000 evrov globe, če posameznik ali pravna oseba pravočasno ne predloži napovedi ali obračuna, pa ZDMV uvaja tudi kazenske določbe za organizacijo, ki izdaja potrdilo o skladnosti. Tako je s plačilom globe od 2.000 do 75.000 evrov lahko kaznovana organizacija, pristojna za ugotavljanje skladnosti ali organizacija za registracijo vozil, in s plačilom globe od 400 do 4.100 evrov odgovorna oseba te organizacije, če izda potrdilo o skladnosti ali registrira motorno vozilo v nasprotju z zakonom.
Glede na to, da imajo praviloma najdražja vozila oziroma vozila višjega ranga tudi nižji izpust CO2 je ob predpostavki premega obratnega sorazmerja na podlagi primerjava nove in stare obdavčitve za pričakovati, da bo zaradi širšega razpona lestvice vendarle nova obdavčitev prinesla večjo finančno obremenitev imetnikom novih vozil, ki pa zaradi obratne porazdelitve izpustov vendarle ne bo tolikšna kot prinese le primerjava razpona lestvic. Prav tako bo sama delitev obdavčitve glede na vrsto goriva prinesla nekoliko višjo davčno obremenitev za voznike vozil na dizelsko gorivo. To pa potrjujejo tudi dosedanje analize trga vozil, ki ga predstavljajo večino vozila nižjega cenovnega razreda z večjimi izpusti CO2, kar tudi postavlja dvom v doseganje ekološkega namena uvedbe zakona.
Pripravila: mag. Mojca Kunšek
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.