c S

Določeni interventni ukrepi zaradi gospodarske krize za leto 2010

09.12.2009 Zakon o interventnih ukrepih zaradi gospodarske krize (ZIUZGK) začasno omejuje rast izdatkov državnega proračuna, proračunov občin, Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje in Zavoda za zdravstveno zavarovanje na način, da se zmanjšuje višina uskladitev določena v Zakonu o usklajevanju transferjev posameznikom in gospodinjstvom v RS (ZUTPG) in v Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-1). Začasno se omejujejo tudi prejemki in plače javnih uslužbencev in funkcionarjev in podaljšuje rok za uveljavitev določbe zakona, ki ureja vrtce.

S poglabljanjem finančno-gospodarske krize so se pritiski na javne finance močno povečali. V državnem proračunu predstavljajo plače in socialni transferi več kot polovico vseh odhodkov. Izpad izvirnih prihodkov pokojninske blagajne zaradi povečanja brezposelnosti, nižjih plač in nelikvidnosti podjetij veljavni način usklajevanja pokojnin in naraščanje števila prejemnikov pokojnin, sta že v letu 2009 terjala povečan transfer iz državnega proračuna v višini 220 milijonov evrov.

Posamezna vprašanja, ki jih zakon ureja so usklajena s socialnimi partnerji, hkrati pa zakon zagotavlja enako obravnavo vseh vrst prejemkov in tako tudi vseh socialnih skupin. Krčenje socialnih pravic v času krize ni primerna rešitev, zato ukrepi ne posegajo v že pridobljene pravice, zakon določa le spremenjen način usklajevanja socialnih prejemkov.

Država ne razpolaga z rezervami iz preteklih let in bi se ob višjem državnem primanjkljaju povečalo tudi zadolževanje. ZIUZGK bo omogočil izvrševanje proračuna v letu 2010.

2. člen ZIUZGK določa, da se transferji posameznikom in gospodinjstvom, ki se usklajujejo na podlagi Zakona o usklajevanju transferjev posameznikom in gospodinjstvom v Republiki Sloveniji (ZUTPG) v letu 2010 usklajujejo v višini polovice v zakonu določenega obsega uskladitve.

Uskladitve pokojnin in drugih prejemkov na podlagi Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-1) se usklajujejo za 50 odstotkov dosežene rasti povprečne plače. Tudi pokojnine in drugi prejemki iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja, ki so urejeni s posebnimi predpisi, usklajujejo pa se v višini in v rokih iz 150.a in 150.b člena ZPIZ-1, se usklajujejo na enak način (skladno s prvim in drugim odstavkom 4. člena ZIUZGK).

Višji znesek letnega dodatka iz 136.b člena ZPIZ-1 se v letu 2010 izplača v višini 367,95 evrov, nižji pa 223,55 evrov.

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o vrtcih (ZVrt) je še pred poslabšanjem gospodarskih razmer določil, da se iz državnega proračuna vrtcem zagotavljajo tudi sredstva za sofinanciranje plačil staršev za prvega otroka, kadar je v vrtec vključen več kot en otrok iz družine, in sicer ko je dopolnil starost treh let, v višini 50% plačila, ki jim je določeno kot plačilo za vrtec. Isti zakon v nadaljevanju določa prehodno obdobje in njegovo postopno uveljavitev.

S 1. januarjem 2010 bi bilo v skladu s tem zakonom potrebno zagotoviti sredstva za sofinanciranje plačil staršev za otroke, ki so dopolnili starost petih let, kar za proračun pomeni 13.000.000 evrov izdatkov. Ker v proračunu teh sredstev v času finančne krize ni mogoče zagotoviti, ZIUZGK (3. člen) prehodno obdobje za uveljavitev sofinanciranja plačil staršev podaljša za eno leto. Sredstva za sofinanciranje plačil staršev bodo morala biti v proračunu zagotovljena v letu 2011 za otroke, ki bodo takrat dopolnili starost petih let.

5. člen ZIUZGK določa, da se ne glede na šesti odstavek 49.č člena Zakona o sistemu plač v javnem sektorju (ZSPJS) funkcionarjem, odprava nesorazmerij v osnovnih plačah, določena za leto 2010, v letu 2010 ne izvede. Funkcionarjem se preostanek nesorazmerij v osnovnih plačah odpravi v roku, ki je določen za dokončno odpravo nesorazmerij v osnovnih plačah javnih uslužbencev.

S ciljem ohranitve obsega sredstev plač v javnem sektorju v letu 2010 v enakem obsegu kot znaša v letu 2009, določba 6. člena ZIUZGK omogoča polovičen obseg splošne uskladitve plač v javnem sektorju vključno z varovalko, da se v primeru višje dejanske inflacije od napovedane osnovne plače uskladijo za polovico te nastale razlike. V drugem odstavku 6. člena je določena višina regresa za funkcionarje in javne uslužbence, ki v letu 2010 znaša 692 evrov bruto.

Podaljšan je ukrep iz leta 2009, ki določa, da javnim uslužbencem in funkcionarjem tudi v letu 2010 ne pripada del plače za redno delovno uspešnost.

Iz leta 2009 se ohranja za leto 2010 tudi ureditev glede delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela. 8. člen ZIUZGK določa, da del plače javnega uslužbenca iz naslova povečanega obsega dela, ki se ne opravi iz naslova in sredstev posebnega projekta, lahko v obdobju veljavnosti zakona, znaša največ 20 odstotkov osnovne plače, skupna višina dela plače za povečan obseg dela pa lahko znaša največ 30 odstotkov osnovne plače. Za izplačilo delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela pri opravljanju rednih delovnih nalog lahko uporabniki proračunov v navedenem obdobju porabijo največ 60 odstotkov sredstev iz prihrankov, ki so določeni za ta namen v 22.d členu ZSPJS, to so sredstva iz prihrankov sredstev za plače, ki nastanejo zaradi odsotnosti javnih uslužbencev ali nezasedenih delovnih mest.

Direktorjem v javnem sektorju se lahko izplača del plače za delovno uspešnost iz naslova povečanega obsega dela največ v višini 10 odstotkov njihove osnovne plače.

Določbe ZIUZGK imajo določen čas veljavnosti od 1. januarja do 31. decembra 2010.

Pripravila: Marija Kremenšek


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.