c S

Blažitev posledic gospodarske krize na avtoprevozniško dejavnost

06.08.2009 Glavni cilj sprememb in dopolnitev Zakona o varnosti cestnega prometa (ZVCP-1) je vključiti take ukrepe, ki imajo neposredno takojšnje in vidne učinke na blažitev posledic gospodarske krize na avtoprevozniško dejavnost.

Pobudo za sprejetje gospodarskih ukrepov, ki bi pozitivno vplivali na nastale razmere v avtoprevozništvu, je dalo Združenje za promet pri GZS. Avtoprevozniki so med drugim izkazali potrebo po daljšem, enoletnem roku hrambe registrskih tablic ob odjavi vozila, saj nekateri svojih vozil v posameznem obdobju ne uporabljajo, to pa je posledica izgube naročil prevozov med gospodarsko krizo in s tem povezane nekonkurenčnosti slovenskih prevoznikov na mednarodnem trgu.

Z možnostjo hrambe registrskih tablic za daljše obdobje se bodo zmanjšali stroški lastnikov vozil pri ponovni registraciji vozila. Prevoznik bo lahko pri ponovni registraciji pridobil iste registrske tablice takoj ob oddaji vloge, kar bo zaradi hitrega postopka zmanjšalo njegove stroške, prav tako pa so na te tablice vezane tudi druge naprave in certifikati, ki bi jih prevoznik moral zamenjati, če bi za to isto vozilo dobil novo registrsko oznako. Ti stroški so lahko za prevoznika precej visoki oziroma bistveno višji od cene registrskih tablic. Poleg naštetega pa bodo prevozniki lahko ob odjavi vozila uveljavljali vračilo že plačanih obveznosti za registracijo vozila (197. člen).

Novela zakona prav tako izvzema vozila, ki prevažajo nevarno blago, od šestmesečnega opravljanja tehničnega pregleda. Za ta vozila se po novem določa, da prvi tehnični pregled opravijo eno leto po prvi registraciji, nato pa vsako leto (211. člen).

Poleg navedene spremembe, ki pomeni nujni ukrep za blažitev posledic gospodarske krize, je bilo nujno potrebno v zakonu jasneje opredeliti pojem voznika začetnika, saj so se v laični, pa tudi v strokovni javnosti zaradi ne dovolj natančne opredelitve pojma pojavljale različne razlage njegovega pomena, za voznike pa precejšnje posledice.

Spremenjena 66. točka 23. člena postavlja jasno in nedvoumno pravilo, da je voznik začetnik vsak voznik motornega vozila do dopolnjenega 21. leta starosti in dve leti od prve pridobitve vozniškega dovoljenja. Voznik pa se šteje za voznika začetnika tudi, če sicer že ima katero od kategorij AM, A1, B1, F ali G, pa pozneje pridobi kategorijo A2, A ali B. Posedovanje vozniškega dovoljenja in vožnja vozil kategorije AM, A1, B1, F ali G namreč ne zagotavljata pridobitve ustreznih izkušenj v cestnem prometu, saj se s temi vozili ni mogoče voziti na vseh vrstah cest (avtoceste, ceste rezervirane za motorna vozila, ...) ali je njihova konstrukcijsko določena hitrost ali moč motorja omejena.

Dosedanje besedilo zakona je navajalo, da za premike organiziranih kolon vojaških vozil, ki se izvajajo zaradi dejavnosti Slovenske vojske ali mednarodnih obveznosti in jih spremlja vojaška policija, ne veljajo določbe zakona o hitrosti vozil v organizirani koloni, načinu prevoza in številu oseb, ki se smejo prevažati na tovornih vozilih, in določbe o izrednih prevozih.

Novela zakona zdaj dodatno ureja izjeme pri prevozu števila oseb, ki se smejo prevažati v vojaških vozilih ali na njih, in kategoriji vozniškega dovoljenja, če se v ali na vojaškem vozilu, ki po konstrukciji in namenu lahko prevaža tovor, osebe ali oborožitev (posebna bojna vozila), poleg voznika vozi več kot osem oseb. Dopolnitve zakona so potrebne tudi zaradi spremenjenih potreb pri vožnji bojnih vozil, saj se z nakupom vozil SKOV 8 x 8 pojavlja neskladnost kategorij vozniškega dovoljenja.

Ena od nalog občinskih redarjev je tudi opravljanje nadzora nad prometom s samodejnimi merilnimi napravami za nadzor prometa, v katerih se prekrški slikovno dokumentirajo. To pomeni, da bodo redarji izrekali globe za kršitve prekoračitve dovoljene hitrosti v naselju. Glede na to, da se po zakonu za vse prekoračitve hitrosti v naselju, ki so večje od 10 km/h poleg globe izrekajo tudi kazenske točke, je potrebna sprememba tega stavka (14. člen). Pred to spremembo so redarji lahko izrekali le globe in opozorila, ne pa tudi stranskih sankcij kazenskih točk v cestnem prometu.

S to spremembo se občinskim redarjem omogoča izrekanje glob in kazenskih točk v cestnem prometu v hitrem postopku, tako kot to izvaja Policija. Glede na to, da je občinsko redarstvo pristojen prekrškovni organ, je bilo treba s to spremembo odpraviti ovire pri delu prekrškovnega organa.

Spremenjeni zakon začne veljati 11. avgusta 2009.

Pripravila: Marija Kremenšek


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.