c S

Pregled evropske zakonodaje v mesecu marcu 2009

31.03.2009

Zadnja leta potekajo intenzivne priprave za posodobitev in poenostavitev okvira prava družb v Evropski Skupnosti. Tako je že leta 2001 bila ustanovljena skupina strokovnjakov za gospodarsko pravo, 2003 pa sprejet akcijski načrt za modernizacijo gospodarskega prava in krepitev kapitalskega trga v razširjeni Uniji. Eden temeljnih namenov je bil povečati konvergenco nacionalnih zakonikov o upravljanju podjetij in sicer preko Evropskega foruma za upravljanje podjetij. Slednji je konec marca izrazil potrebo po ureditvi plač direktorjev. Načela pri določanju višine plač naj bi se določila z evropsko direktivo, države članice pa bi tako oblikovane rešitve morale prenesti v nacionalno zakonodajo. Načela, kot jih predlaga forum, so:

- višina variabilnega dela plač mora biti sorazmerna glede na celotno plačo;

- variabilni del plače naj bi bil odvisen od realne rasti podjetja in ustvarjanja premoženja;

- delnice ali delež, ki pripadejo direktorju na podlagi dolgoročnega načrta nagrajevanja, naj bi ta dobil le za tisti čas, v katerem bi izpolnil določene poslovne pogoje;

- odpravnina naj bi bila omejena na višino dvakratnika povprečne letne plače in se ne bi izplačala v primeru slabega dela direktorja.

Zaradi večjih sprememb je bila objavljena kodificirana različica Uredbe št. 169/2009 o uporabi konkurenčnih pravil za železniški in cestni promet ter promet po celinskih plovnih poteh. Konkurenčna pravila za promet te vrste so del skupne prometne politike in splošne ekonomske politike, pri katerih se morajo upoštevati tudi posebne značilnosti prometa. Uredba se nanaša na sporazume, sklepe in usklajena ravnanja, katerih cilj ali posledica je določanje prevoznih tarif in pogojev, omejevanje ali nadzor ponudbe prevoznih storitev in druge zlorabe prevladujočega položaja na trgu prevoznih storitev.

Sredi marca je začela veljati spremenjena Direktiva št. 94/19/ES o sistemih zajamčenih vlog glede stopnje kritja in rokov za izplačilo, namen katere je ponovno vzpostaviti zaupanje in pravilno delovanje finančnega sektorja. Direktiva povišuje stopnjo kritja vlog na najmanj 50.000 evrov ter v primeru nerazpoložljivosti vlog kritje celotnih vlog istega vlagatelja v višini 100.000 evrov, navedena zneska pa se lahko prilagodita zaradi inflacije (skladno z indeksacijo cen življenjskih potrebščin). Nova je tudi obveznost držav članic, da zagotovijo, da kreditne institucije svojim dejanskim in morebitnim vlagateljem posredujejo potrebne informacije o tem, v kateri sistem zajamčenih vlog znotraj Skupnosti je včlanjena kreditna institucija in njene podružnice. Vlagatelje morajo prav tako seznaniti z določili sistema zajamčenih vlog ali drugimi ukrepi.

Direktiva št. 2009/12/ES o letaliških pristojbinah določa skupen ovir za urejanje letaliških pristojbin in pri tem sledi načelom nediskriminacije ter preprečevanja izkrivljanja konkurence. Države članice morajo sprejeti ustrezne zakone in druge predpise najkasneje do 15. marca 2011.

Komisija ES je z Uredbo št. 244/2009 posegla na področje varstva okolja, saj določa zahteve za okoljsko primerno zasnovo neusmerjenih svetil v gospodinjstvu. Uredba se nanaša na razsvetljavo prostorov v gospodinjstvu z nadomeščanjem ali dopolnjevanjem naravne svetlobe z umetno svetlobo z namenom zmanjšanja porabe energije in emisije živega srebra. Uredba spodbuja k izvajanju Direktive št. 2002/96/ES o odpadni električni in elektronski opremi zaradi zmanjšanja tveganja, ki nastane ob naključnem razbitju kompaktnih fluorescenčnih sijalk, predvsem pa je poudarjena izdelava takšnih sijalk, ki imajo manjšo porabo električne energije (t.i. varčne žarnice). Določena so časovna obdobja - faze, v okviru katerih se morajo izvesti zastavljeni cilji, prva faza pa se mora pričeti izvajati s 1. septembrom 2009. S tem dnem se morajo s trga umakniti najbolj potratne žarnice z močjo 100 vatov ali več, do septembra 2016 pa bo sledilo še pet faz uvajanja okoljsko primernih zasnov za svetila.

Objavljeno je bilo kodificirano besedilo Uredbe št. 40/94 o blagovni znamki Skupnosti. Gre za posebno oznako blaga ali storitev, ki je registrirano skladno z uredbo ter ima na celotnem območju Skupnosti enak učinek: ne more se registrirati, prenesti, odpovedati ali biti predmet odločitve, ki razveljavlja pravice imetnika ali ugotavlja njeno ničnost, niti njena uporaba ne more biti prepovedana, razen za celotno območje Skupnosti.

Pripravila: mag. Jasmina Cigrovski


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.