V skladu z 21. členom Zakona o političnih strankah (ZPolS) je politična stranka lahko financirana iz naslednjih virov:
1. članarine,
2. prispevkov zasebnikov, pravnih in fizičnih oseb,
3. prihodkov od premoženja,
4. daril,
5. volil,
6. proračuna,
7. dobička iz dohodka podjetja katerega lastnik je stranka, ki pa sme opravljati le kulturno oziroma založniško dejavnost.
ZPolS določa tudi omejitve pri financiranju politične stranke in postavlja naslednje omejitve pri oblikovanju prihodkov stranke:
največ 20 % letnih prihodkov lahko sestavljajo prihodki iz naslova prihodkov od premoženja, daril, volil, proračuna in dobička podjetja v lasti stranke – eventuelni presežek prihodka iz tega naslova pa mora stranka nameniti dobrodelnim namenom.
vsi prispevki zasebnikov, pravnih in fizičnih oseb stranki ne smejo v skupnem znesku v enem letu presegati desetkratne povprečne mesečne plače na delavca v Republiki Sloveniji po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije za preteklo leto. Vsi prispevki iz tega naslova, ki presegajo trikratno povprečno mesečno plačo na delavca, pa morajo biti v letnem poročilu stranke navedeni z osnovnimi podatki (firma in sedežu ter ime pravne osebe ali fizične osebe ter višina skupnega letnega prispevka). Pravna oseba ali zasebnik, ki opravi storitev za stranko ali ji proda izdelek, mora vedno stranki izstaviti račun, ne glede na to, kdo je (ne)plačnik storitve ali izdelka. Zakon prepoveduje pridobivanje sredstev stranke iz prispevkov tujih zasebnikov, fizičnih in pravnih oseb, iz prihodkov od premoženja stranke iz tujine, iz volil in daril iz tujine oziroma vsakršno drugo pridobivanje sredstev ali opravljanje storitev za stranko iz tujine, razen če gre za članarine in prispevke strankinih članov.
do proračunskih sredstev so upravičene politične stranke, ki so na volitvah pridobile vsaj 1% vseh glasov volivcev v državi in sicer do 10% iz naslova proračunskih sredstev namenjenih financiranju političnih strank, do preostalih 90% sredstev pa sorazmerno s številom glasov volivcev, ki so jih dobile v vseh volilnih enotah.
Samostojni podjetniki in pravne osebe, ki donirajo politično stranko v denarju ali naravi si lahko s takšnim financiranjem zmanjšujejo davčno osnovo uveljavljanjem davčne olajšave v skladu z 66. členom Zakona o dohodnini (ZDoh-2) oziroma 59. členom Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2), vendar največ do zneska, ki je enak trikratni povprečni mesečni plači na zaposlenega pri davčnem zavezancu.
V skladu z 25. členom ZPolS pa političnih strank ne smejo financirati državni organi, organi samoupravnih lokalnih skupnosti, pravne osebe javnega prava, humanitarne organizacije, verske skupnosti, javna podjetja in gospodarske družbe, v katerih ima država ali samoupravna lokalna skupnost več kot 25% delež v kapitalu.
Politična stranka, ki deluje v nasprotju z navedenimi zakonskimi določbami se kaznuje s plačilom globe od 4.150 do 20.850 evrov, če:
pridobi sredstva ali drugo premoženjsko korist iz nedovoljenih virov,
če pridobi sredstva od iste pravne ali fizične osebe ter zasebnika v enem letu v višini, ki presegajo desetkratno povprečno mesečno plačo na delavca v Republiki Sloveniji po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije za preteklo leto.
Prav tako pa se kaznuje za prekršek pravna oseba javnega prava, humanitarna organizacija, verska skupnost, javno podjetje in gospodarska družba, v kateri ima država ali samoupravna lokalna skupnost več kot 25% delež v kapitalu in njene odvisne družbe, če financirajo stranko.
Pripravila: mag. Mojca Kunšek
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.