c S

Vodenje računov proračunskih uporabnikov bo odslej enotno

01.09.2008 Konec julija sta začela veljati novelirana pravilnika o vodenju računov proračunskih uporabnikov, ki dokončno vzpostavljata pregled nad gotovinskimi in negotovinskimi plačilnimi transakcijami proračunskih uporabnikov tako preko sistema EZR kot preko Banke Slovenije.

V skladu z določbami Pravilnika o vodenju registra neposrednih in posrednih uporabnikov državnega in občinskih proračunov ter postopkih odpiranja in zapiranja računov (v nadaljevanju Pravilnik), ki velja od konca prejšnjega leta, je bil pri Upravi Republike Slovenije za javna plačila (v nadaljevanju UJP) vzpostavljen register neposrednih in posrednih uporabnikov državnega in občinskih proračunov, proračunov, zakladnic in nadzornikov transakcij javnofinančnih prihodkov (v nadaljevanju register).

Pri tem je imetnik računa ali podračuna proračunski uporabnik, ki sredstva računa vodi v svoji poslovni knjigi. Prejemnik sredstev pa je proračunski uporabnik, kateremu bodo sredstva obveznih dajatev in drugih javnofinančnih prihodkov razporejena.

UJP vodi register kot enotno, z drugimi evidencami povezano, informatizirano bazo podatkov, ki je zbir podatkov o proračunskih uporabnikih, proračunih in zakladnicah, računih proračunskih uporabnikov, podatkih za obveščanje proračunskih uporabnikov in drugih podatkov, povezanih s proračunskimi uporabniki, proračuni in zakladnicami, o katerih se vodijo uradne evidence pri drugih državnih organih.

Na podlagi 4. člena Pravilnika tak register zagotavlja:
                 izvajanje plačilnega prometa proračunskih uporabnikov,
                 poročanje o prihodkih in odhodkih, prejemkih in izdatkih ter premoženju in upravljanju z likvidnostjo proračunskih uporabnikov,
                 podatke za register transakcijskih računov pri Banki Slovenije,
                 obveščanje proračunskih uporabnikov in
                 izvrševanje drugih nalog določenih s predpisi.

Vsebino registra tako sestavljajo:
                1.         podatki o proračunskih uporabnikih, proračunih in zakladnicah,
                2.         podatki o računih,
                3.         podatki potrebni za obveščanje o stanju in prometu na računih.

UJP vodi register na podlagi podatkov, predloženih s strani proračunskih uporabnikov oziroma njihovih ustanoviteljev in na podlagi podatkov iz drugih registrov in evidenc in na način, da je zagotovljeno trajno spremljanje vseh vpisov v register (zgodovina podatkov). Podatki morajo biti zagotovljeni najkasneje v 10 dneh po vzpostavitvi delovanja proračuna oziroma najkasneje v 10 dneh po sklenitvi pogodbe z Banko Slovenije o vodenju enotnega zakladniškega računa (v nadaljevanju EZR). UJP je dolžna preverjati pravilnost predloženih podatkov ter zagotovljati pravilno in pravočasno vpisovanje podatkov ter evidentiranje vseh sprememb v register.

Ustanovitelj ali zakoniti zastopnik organa ali pravne osebe, ki želi pridobiti status proračunskega uporabnika, mora najpozneje v petih delovnih dneh od ustanovitve oziroma od vpisa v primarni ali drug register vložiti vlogo za vpis v register proračunskih uporabnikov pri UJP. Če so izpolnjeni pogoji, UJP izda sklep o vključitvi v register, ki ga posreduje proračunskemu uporabniku, ustanovitelju in organizacijskemu delu Ministrstva za finance, ki upravlja likvidnost sistema EZR države oziroma občini. V primeru nepopolne vloge UJP pozove vložnika, da v roku petih delovnih dni dopolni vlogo. Če vložnik vloge ne dopolni v določenem roku, UJP vlogo s sklepom zavrže, oziroma opravi vpis v register, kljub nepopolni vlogi, če je tak vpis v register v javnem interesu in če so izpolnjeni pogoji iz predpisa, ki ureja merila za določitev neposrednih in posrednih uporabnikov državnega in občinskih proračunov.

Proračunski uporabnik, ki je pridobil status proračunskega uporabnika in je predhodno posloval prek enega ali več računov pri poslovnih bankah, je dolžan v roku 30 dni po vročitvi sklepa zapreti vse račune v poslovnih bankah.

Prav tako je naloga UJP, da v skladu s 15. členom Pravilnika, izvede postopek izključitve proračunskega uporabnika iz registra bodisi na podlagi vloge bodisi po uradni dolžnosti in izda sklep o zavrnitvi vloge za izključitev ali sklep o izključitvi iz registra, ki ga posreduje proračunskemu uporabniku, ustanovitelju in organizacijskemu delu Ministrstva za finance, ki upravlja likvidnost sistema EZR države, oziroma občini.

Pravna oseba, ki je izgubila status proračunskega uporabnika je dolžna v roku 30 dni od vročitve sklepa o izključitvi iz registra zapreti vse podračune pri UJP v skladu s tem pravilnikom. Po preteku 30 dni od vročitve sklepa pravni osebi UJP ne sprejme več nobenega plačilnega navodila v breme teh podračunov, razen plačilnega navodila za prenos denarnih sredstev na transakcijski račun pri poslovni banki, oziroma na podračun pravnega naslednika, in sicer le, če na dan izvršitve tega plačilnega navodila razpolaga tudi s predloženo zahtevo za zaprtje računov pri UJP.

Proračunski uporabnik, za katerega je register primarni register, je dolžan UJP obvestiti o statusnih in drugih spremembah (pripojitve, razdružitve) najkasneje v 5 delovnih dneh po nastanku spremembe, v nasprotnem primeru podatke pridobi UJP po uradni dolžnosti.

V skladu z 20. členom Pravilnika mora proračunski uporabnik UJP predložiti seznam deponiranih podpisov oseb, ki so pooblaščene za podpisovanje plačilnih navodil in obvestiti UJP o vseh spremembah računa, podpisnikov, načina podpisovanja, sedeža, imena, zastopnika, pravnoorganizacijske oblike ali žiga. Podatki iz registra so javni in dostopni vsem organom državne in občinske uprave, vsem proračunskim uporabnikom in ostalim poslovnim subjektom v skladi z namenom, ki izrazijo ob izkazanem interesu.

Pri odpiranju računa mora UJP predložiti vso potrebno dokumentacijo. V skladu z novim 22. členom Pravilnika mora zahtevek za odprtje računa vsebovati podatek o imetniku in podatke o računovodji, s katerim bo UJP usklajeval stanja sredstev računa. V primeru, ko proračunski uporabnik predloži zahtevek za odprtje podračuna za plačevanje obveznih dajatev in drugih javnofinančnih prihodkov, pa mora zahtevek vsebovati tudi podatek o prejemniku sredstev. Prav tako Pravilnik določa postopke odpiranja in zapiranja:
                 zakladniškega podračuna,
                 podračuna proračunskega uporabnika,
                 podračuna za poslovanje z novimi plačilnimi instrumenti,
                 podračunov za plačevanje obveznih dajatev in drugih javnofinančnih prihodkov,
                 stečajnega in likvidacijskega podračuna,
                 gotovinskega računa,
                 posebnega namenskega transakcijskega računa.

V skladu s 4. členom Pravilnika o načinu in postopku vodenja računov neposrednih in posrednih uporabnikov državnega in občinskih proračunov pri Upravi Republike Slovenije za javna plačila se podračuni vodijo v domači valuti ter v tujih valutah, pri čemer vse negotovinske transakcije tečejo preko EZR, gotovinski dvigi in pologi pa preko Banke Slovenije. Pri tem proračunski uporabnik prosto razpolaga s sredstvi na podračunu, razen v delu, ki izhaja iz izdanih sklepov oziroma odločb v skladu s predpisi o izvršbi in zavarovanju.

V skladu z 9. členom slednjega pravilnika sme proračunski uporabnik UJP predložiti plačilno navodilo v višini kritja na podračunu na dan zahtevane izvršitve navodila, sicer UJP plačilno navodilo zavrne. Za vodenje računov UJP obračunava stroške po ceniku Banke Slovenije, s katerimi direktno premeni račun proračunskega uporabnika.

UJP vsak dan obvešča proračunskega uporabnika o spremembah in stanju na podračunu z izpiskom o prometu in stanju na podračunu vsak delovni dan, ko je nastala sprememba v stanju sredstev na podračunu. Banka Slovenije je zadolžena, da o vseh prometih proračunskega uporabnika izven sistema EZR obvešča UJP. UJP izpisek o prometu in stanju vključi v bazo podatkov plačilnega prometa, nato pa izpisek posreduje proračunskemu uporabniku na enak način, kot ga obvešča pri vodenju podračuna.

Pripravila: mag. Mojca Kunšek

Več podobnih vsebin najdete na portalu FinD - Finance in Davki.


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.