c S

Letno poročilo za leto 2007

04.03.2008 Pri izdelavi in oddaji letnega poročila je pomembno, da poznamo temeljne pravne podlage, roke in zahteve glede obsega letnega poročila, v odvisnosti od velikosti in statusa gospodarskega subjekta, kot tudi novosti letnega poročila za leto 2007 za različne vrste gospodarskih subjektov.

Temelje izdelave letnega poročila najdemo v določbi 54. člena Zakona o gospodarskih družbah (ZGD-1), ki določa, da morajo družbe in podjetniki voditi poslovne knjige in jih enkrat letno zaključiti v skladu z določbami ZGD-1 in računovodskimi standardi, ne glede ali uporabljajo slovenske računovodske standarde (SRS) ali mednarodne standarde računovodskega poročanja (MSRP/ MRS) ter na podlagi zaključenih poslovnih knjig za vsako poslovno leto sestaviti letno poročilo.

58. člen ZGD-1 dodatno določa, da morajo vsi gospodarski subjekti letno poročilo zaradi javne objave predložiti Agenciji za javnopravne evidence in storitve (v nadaljevanju AJPES) in sicer:
         v treh mesecih po koncu poslovnega leta oddajo letno poročilo majhne družbe in podjetniki, ter letnemu poročilu predložijo tudi predlog razporeditve dobička ali obravnavanja izgube,
         v osmih mesecih po koncu poslovnega leta pa oddajo letna poročila srednje in velike družbe, ter družbe zavezane konsolidaciji računovodskih izkazov skupaj z revizorjevim poročilom.

Bistveni parameter pri oddaji letnega poročila in zavezanosti za revizijo je, ne glede na status družbe, velikost družbe.

Tako, v skladu z 55. členom ZGD-1, razmejujemo družbe na velike, srednje, male in mikro družbe glede na višino prihodkov, aktive in števila zaposlenih, po naslednjih razredih:
1)         mikro družbe – če je povprečno število zaposlenih manjše od 10, čisti prihodki od prodaje nižji od 2 milijonov evrov in velikost aktive nižja od 2 milijonov evrov,
2)         majhne družbe – če je povprečno število zaposlenih manjše od 50, čisti prihodki od prodaje nižji od 7,3 milijona evrov in aktiva nižja od 3,65 milijona evrov,
3)         srednje družbe – če je povprečno število zaposlenih nižje od 250, čisti prihodki od prodaje nižji od 29,2 milijona evrov in aktiva nižja od 14,6 milijona evrov,
4)         velike družbe – če je povprečno število zaposlenih višje od 250, čisti prihodki od prodaje višji od 29,2 milijona evrov in velikost aktive višja od 14,6 milijona evrov.

Navedena določila veljajo tako za gospodarske družbe in podjetnike, kot tudi za zadruge. Pri tem zakon določa, da so vse srednje in velike družbe zavezane reviziji in uvršča med velike družbe, ne glede na parametre, tudi vse banke in zavarovalnice.

Posebnost pri določanju velikosti najdemo pri društvih, pri katerih je mejnik za določanje zavezanosti za revizijo, v skladu s 27. členom Zakona o društvih (ZDru-1), določen v višini 834.585 evrov prihodkov ali odhodkov v minulem koledarskem letu. Vsa društva, ki so imela navedeni obseg prihodkov ali odhodkov so zavezana reviziji računovodskih izkazov, od tega pa je tudi odvisna oddaja letnega poročila.

Pri oddaji letnega poročila pa veljajo tudi druge posebnosti. Tako velja, da:
         letnega poročila ni potrebno oddati samostojnim podjetnikom, ki vodijo poslovne knjige z upoštevanjem normiranih odhodkov,

         družbe in podjetniki, ki so pred postopkom likvidacije ali stečaja, izdelajo bilanco stanja in izkaz poslovnega izida zadnji dan pred začetkom tega postopka.

Navodila za oddajo letnega poročila so bila doslej objavljena v takoimenovanih metodoloških navodilih za oddajo letnih poročil različnih gospodarskih subjektov, ki jih vsako leto AJPES objavi v Uradnem listu skupaj z obrazci, šifranti in tehničnimi navodili za pravilno in pravočasno oddajo letnih poročil. Letos so bila navodila za oddajo letnega poročila objavljena v Uradnem listu št. 7/2008, z dne 24.1.2008, in sicer:

        Navodilo o predložitvi letnih poročil društev,
         Navodilo o predložitvi letnih poročil in drugih podatkov gospodarskih družb, zadrug in samostojnih podjetnikov posameznikov,
         Navodilo o predložitvi letnih poročil nepridobitnih organizacij – pravnih oseb zasebnega prava.

Skupno vsem navodilom je, da:
         se letna poročila in obrazci, ki jih zavezanci ob tem izpolnijo pišejo v evrih brez stotinov, pri čemer je potrebno preračunati vrednosti računovodskih izkazov iz preteklega obdobja iz tolarjev v evre,
         se letno poročilo odda pri pristojni izpostavi AJPES – torej na tistem območju, kjer ima gospodarski subjekt sedež poslovanja,
         se letno poročilo za državno statistiko lahko odda le elektronsko, kar je letošnja novost,
         vsi gospodarski subjekti (razen društva in osebne družbe ter podjetniki, ki so šele začeli poslovati) izpolnijo obveznost objave letnega poročila s predložitvijo vseh delov letnega poročila in plačilom stroškov objave po letni tarifi AJPES skupaj z DDV, ki jo plačajo pred oddajo letnega poročila.

V skladu z 58. členom in 59. členom ZGD-1, gospodarski subjekti namreč oddajo letno poročilo za dva namena:
1.         za državno statistiko,
2.         za javno objavo.

Zakon in navodila omogočajo, da lahko majhni gospodarski subjekti in samostojni podjetniki oddajo letno poročilo za oba namena hkrati z hkratno oddajo obrazca IZJAVA, hkrati pa predpisujejo kdaj in katere obrazce ter vsebine je potrebno posameznim gospodarskim subjektom oddati.

Tudi letos je omogočeno, da se letno poročilo bodisi za davčne, bodisi statistične namene izdela in dostavi samo enkrat:
         Tako lahko gospodarske družbe in zadruge, v skladu s 358. členom Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2) predložijo Davčni upravi Republike Slovenije (DURS) davčni obračun brez priložene bilance stanja, izkaza poslovnega izida in izkaza bilančnega dobička/bilančne izgube (Priloga 3 obrazca za obračun davka od dohodka pravnih oseb DDPO), če so te podatke predložile AJPES, kar tudi v davčnem obračunu izrecno navedejo.
         Podobno lahko tudi samostojni podjetniki, v skladu z 297. členom ZDavP-2 predložijo DURS davčni obračun brez priložene bilance stanja in izkaza poslovnega izida (Priloga 3 in Priloga 4 davčnega obračuna akontacije dohodnine od dohodka iz dejavnosti DOHDEJ št.18), če so te podatke predložili AJPES, kar v davčnem obračunu izrecno navedejo.

Računalniški programi za vnos, kontrolo in pošiljanje podatkov iz letnih poročil, kot tudi program za določitev oz. izračun velikosti gospodarskega subjekta, so tudi letos na voljo na spletni strani AJPES v rubriki Program za vnos in vsebujejo tudi vsa navodila za ravnanje s programi. Gospodarske družbe, zadruge in samostojni podjetniki, ki ne razpolagajo z ustrezno računalniško opremo za elektronsko posredovanje podatkov, pa imajo možnost vnosa podatkov letnih poročil v krajevno pristojnih izpostavah AJPES.

Srednje veliki in veliki gospodarski subjekti, ki so zavezani reviziji ali konsolidaciji računovodskih izkazov, pa morajo za namene javne objave izdelati letno poročilo v širšem obsegu in ga skupaj z revizorjevim poročilom posredovati AJPES do konca meseca avgusta.

Letno poročilo teh gospodarskih subjektov je sestavljeno najmanj iz:
1)         Poslovnega poročila
2)         Računovodskega poročila.

Poslovno poročilo ponavadi obsega:
         Splošne podatke o družbi in skupini,
         Poročilo nadzornega sveta in predlog sklepov skupščini,
         Analizo poslovanja,
         Poročilo o trajnostnem razvoju, ki zajema poročilo ravnanja v okolju in v zvezi z okoljem,
         Poročilu o ukrepih za varovanje pred tveganji,
         Vizijo in razvojne cilje.

Računovodsko poročilo, pa zajema najmanj:
         Računovodske izkaze kot so bilanca stanja, izkaz poslovnega izida, izkaz denarnih tokov, izkaz gibanja kapitala,
         Pojasnila in razkritja k izkazom.

Pri izdelavi letnega poročila je pomembno, da le-to predstavlja verodostojen prikaz poslovanja družbe in jasno vizijo vodstva, saj je vsebina letnega poročila pomembna ne le zaradi zakonskih določb, temveč je to tudi osebna izkaznica podjetja in temeljni dokument pri komuniciranju z vsemi deležniki (angl. »stakeholders«), oz. zainteresirano poslovno javnostjo (banke, dobavitelji, kupci, drugi).

Pripravila: mag. Mojca Kunšek

Več podobnih vsebin najdete na portalu FinD - Finance in Davki.


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.