Zakon o upravnih taksah ureja področje plačevanja upravnih taks pri upravnih organih in nosilcih javnih pooblastil v upravnih in drugih javnopravnih zadevah, pri čemer upravne takse predstavljajo (delno) plačilo splošnih stroškov za dejanje oziroma dokument, ki ga upravni organ opravi oziroma izda na zahtevo stranke. Zadnje spremembe zakona se nanašajo predvsem na odpravo administrativnih ovir v zvezi s plačevanjem taks ter uvedbo enostavnejšega načina določanja takse, zakon pa je bil usklajen tudi z Zakonom o davčnem postopku (ZDavP-2).
Višina upravne takse se z novelo določa v evrih in ne več v točkah (6. člen), njihova višina pa je iz točk preračunana v evre skladno z zadnjo usklajeno vrednostjo točke. Odločba o spreminjanju višine upravnih taks skladno z rastjo cen (indeksiranje) je bila črtana, saj t.i. inflacijska klavzula v urejenih gospodarskih razmerah ni več potrebna. Vsakokratna sprememba taks bo tako lahko sprejeta le preko zakonodajnega postopka s spremembo zakona. Takse so opredeljene v taksni tarifi, ki je priloga zakona, in se je z zadnjimi spremembami in dopolnitvami v celoti nadomestila. S tem, ko je višina taks določena v absolutnem znesku, lahko uporabnik iz taksne tarife neposredno razbere svojo obveznost.
Kot sredstvo za plačilo upravne takse so bili ukinjeni upravni kolki, namesto njih pa so uporabnikom na voljo novi, modernejši in bolj praktični načini plačila takse. Od 1. septembra 2008 dalje tako plačilo upravnih taks s kolki ni več mogoče, ampak se le-te plačujejo v gotovini oziroma z elektronskim denarjem ali z drugimi veljavnimi plačilnimi instrumenti (8. člen). Zaradi črtanja upravnih kolkov so bile spremenjene tudi nekatere nadaljnje določbe zakona, ki so npr. določale poslovanje s kolki ipd.
Spremenjen 19. člen omogoča, da organ, ki vodi postopek, taksnemu zavezancu, ki ni plačal takse, izda plačilni nalog. Ta nalog velja kot odločba, s katero je zavezancu naloženo, da mora v 15 dneh od prejema naloga plačati dolžno takso, sicer pristojni organ nalogu potrdi izvršljivost in ga pošlje davčnemu organu v izvršitev. Sprememba je skladna z določbami Zakona o davčnem postopku, ki določa, da lahko davčni organ izterjuje nedavčne obveznosti le na podlagi ustreznega izvršilnega naslova, kot je odločba, sklep ali plačilni nalog s potrdilom o izvršljivosti.
Spremenjene so tudi določbe o oprostitvah plačila upravne takse. Takse ne bo več za dejanja in dokumente v primerih naravnih nesreč in v primerih, ki jih s sklepom določi Vlada RS, taksne pa ne plačajo tudi naročniki po zakonu o javnem naročanju, ki pridobivajo podatke iz uradnih evidenc (23. člen). V določenih zadevah so taks oproščena tudi društva za dokumente v zvezi z odobritvijo statusa društva, taks pa ni potrebno plačati tudi za dejanja in dokumente v zvezi z dostopom do informacij javnega značaja, v zvezi z uresničevanjem pravice do seznanitve z lastnimi podatki, v zvezi z letnimi povračili za uporabo cest, v zvezi s sklenitvijo zakonske zveze ali registracijo istospolne partnerske skupnosti.
Nova Taksna tarifa v celoti nadomešča staro, ki poleg že omenjene vrednosti točke v evrih prinaša tudi nekaj sprememb v tarifnih številkah.
Pripravila: Jasmina Cigrovski
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.