c S

Uredba o sodnem registru

25.01.2008 1. februarja se je začela uporabljati Uredba o sodnem registru, s katero so natančno urejeni vpisi v sodni register, listine, ki se predlagajo v elektronski obliki, način opravljanja vpisov in vročanje, zagotavljanje javnosti zbirke listin itd.

Sodni register je javna knjiga, namenjena vpisu in objavi podatkov o pravno pomembnih dejstvih glede družb in drugih subjektov. Področje sodnega registra ureja Zakon o sodnem registru (ZSReg), poleg njega pa predstavlja pomemben pravni vir tudi Zakon o gospodarskih družbah (ZGD-1), saj so ravno pravne osebe oziroma njihove pravnoorganizacijske oblike poslovno najpomembnejši subjekti vpisa. ZSReg kot primarni pravni vir ureja publicitetne učinke vpisov, postopek vpisa v sodni register ter upravljanje sodnega registra in dostop do podatkov, vpisanih v sodni register. Nova uredba na podlagi 45. člena ZSReg določa pravila v zvezi:

- s predlogi za vpis v sodni register,
- z listinami, ki se predložijo v elektronski obliki,
- z načinom opravljanja vpisov in vročanja v elektronski obliki,
- z načinom objave vpisov in objave predložitve listin,
- z vodenjem informatizirane glavne knjige in informatizirane zbirke listin,
- z načinom objave prevodov podatkov in listin,
- z načinom zagotavljanja javnosti podatkov, vpisanih v informatizirano glavno knjigo,
- z načinom zagotavljanja javnosti vsebine zbirke listin ter
- z načinom vložitve zahteve za izpise.

V okviru splošnih določb, v katerih so najprej skladno z že omenjenima zakonoma ter Zakonom o poslovnem registru Slovenije (ZPRS-1) in Zakonom o elektronskem poslovanju in elektronskem podpisu (ZEPEP) opredeljeni izrazi, ki so uporabljeni v uredbi, je v 6. členu izpostavljeno elektronsko podpisovanje, ki je v tesni povezavi z ureditvijo elektronskega predloga za vpis.

- elektronski predlog

Pri novi ureditvi elektronskih predlogov za vpis sledi uredba ureditvi po ZSReg in s tem evropski ureditvi (področje je usklajeno s t.i. Prvo publicitetno direktivo). Po novem morajo biti vse družbene pogodbe in statuti objavljeni v elektronski obliki, zato se v elektronski obliki vlagajo tudi predlogi za vpis. Teh je več vrst (8. člen), sestavi pa jih bodisi notar, bodisi spletna točka VEM (portal eVEM). Vstopna točka sestavi elektronski predlog za ustanovitev tako, da vnese ustrezne podatke, ki mu jih posreduje subjekt vpisa. Tak predlog, skupaj z elektronskimi listinami, vstopna točka pošlje aplikaciji PRS. Šteje se, da ja predlog vložen, ko je uspešno oddan.

Agencija za javnopravne evidence in storitve (AJPES) z uporabo aplikacije PRS preveri tehnične pravilnost elektronskega predloga in če ta nima tehničnih napak, ga pošlje registrskemu sodišču, v nasprotnem primeru pa o napaki obvesti vstopno točko, ki jo mora odpraviti v treh delovnih dneh po prejemu obvestila (12. člen).

- pisni predlog

Pisni predlog za vpis se mora vložiti na obrazcih, ki so priloga uredbe, pri čemer ni treba uporabiti vnaprej natisnjenega obrazca, temveč mora biti vsebina posameznih rubrik v predlogu in njihovo zaporedje enaka vsebini obrazca. Uredba posebej določa nekatere predloge za vpis ter obrazce, na katerih se morajo ti predložiti (npr. za vpis nameravane firme, za vpis ustanovitve, za vpis spremembe podatkov itd.) ter način izpolnitve obrazca.

Registrsko sodišče pisni predlog in priložene listine vnese na portal eVEM tako, da jih pretvori v elektronsko obliko, nato pa vse podatke pošlje sistemu PRS (17. člen). Postopek prejema predloga za vpis s strani agencije je v primeru pisnega enak kot pri vložitvi elektronskega predloga.

- elektronske listine

Zakon o sodnem registru določa, da mora predlagatelj pri vpisu v register predložiti listine v elektronski obliki (28.a člen), ter določa vrste listin, ki se morajo predložiti v taki obliki (glej tudi 20. in 21. člen uredbe). Uredba to opredelitev nadgrajuje, ter določa sestavo elektronske listine (listina mora biti sestavljena iz podatkov v predpisani XML strukturi) in način pretvorbe pisne listine v elektronsko.

- opravljanje vpisov, vročanje in objava vpisov

Vpisovanje v sodni register opravlja AJPES na podlagi posredovanega izvirnika sklepa sodišča o dovolitvi vpisa. Sklep, s katerim odloči sodišče o zahtevkih za vpis v sodni register, se izda v elektronski obliki in sicer se sklep podpiše z varnim elektronskim podpisom, hkrati pa se izpiše tudi pisni odpravek sklepa, ki mora biti opremljen z oznako, da gre za pisni odpravek (25. člen). Sklep o vpisu se torej lahko vroča elektronsko oziroma pisno.

Ko Agencija prejme sklep preko sistema PRS, izvede vpise v register v skladu s 35.a členom ZSReg in o tem obvesti registrsko sodišče (23. člen). Agencija mora prav tako javno objaviti vpis v sodni register v roku dveh delovnih dneh po vpisu, objava pa mora biti brezplačno dostopna na spletnih strani agencije še eno leto po dnevu objave (tako se uresničuje načelo javnosti sodnega registra - 43. člen).

V 8. poglavju je urejeno tudi vprašanje objave prevoda podatkov, vpisanih v sodni register, ter listin, ki so vključene v bazo.

- vodenje informatizirane glavne knjige in zbirke listin

Centralno informatizirano bazo sodnega registra sestavljajo informatizirana glavna knjiga ter informatizirana zbirka listin (44. člen ZSReg).

Z uredbo je določeno vodenje glavne knjige in sicer se v njej vodijo podatki o posameznem subjektu vpisa, ki morajo biti organizirani po podatkovnih sklopih. Sem sodijo osnovni podatki o subjektu, družbenikih, zastopnikih, članih organa nadzora, spremembah družbene pogodbe, skupščinski sklepi in drugo (razno). Prav tako je določen način vključitve elektronske listine in sklepa v zbirko listin, ter vodenje elektronske zbirke listin. Tako vodenje glavne knjige kot zbirke listin mora omogočati enostaven dostop do podatkov in sicer do podatkov informatizirane glavne knjige preko matične ali davčne številke ter firme, do elektronskih listin pa po opravilni številki zadeve ter po matični številki subjekta.

Pripravila: Jasmina Cigrovski


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.