c S

Novosti pri evidentiranju in obračunu DDV v letu 2008

21.01.2008 Konec leta 2007 je ponovno prinesel nekaj sprememb pri evidentiranju in obračunavanju davka na dodano vrednost (DDV), ki so se začele uporabljati v začetku letošnjega leta. Ker so novi, oziroma spremenjeni podzakonski akti, ki urejajo obračunavanje in evidentiranje DDV, prinesli precej vsebinskih in poročevalskih sprememb, naj prikažemo pregled bistvenih srememb, ki sta jih prinesla temeljna podzakonska akta.

Konec leta 2007 smo dobili spremenjena dva temeljna predpisa, ki sta pomembna za evidentiranje in obračunavanje DDV v letu 2008:

1. Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o izvajanju zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 120/07),

2. Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o vsebini, obliki, načinu in rokih za predložitev izpisa podatkov iz elektronsko vodenih poslovnih knjig in evidenc zavezanca za davek (Uradni list RS, št. 126/07).

Pravilnik o spremembah in dopolnitvah pravilnika o izvajanju zakona o davku na dodano vrednost uvaja vrsto vsebinskih sprememb in spremenjene obrazce DDV-O, Prilogo A k DDV-O, RP-O, DDV-P2 in DDV-P3.

Spremembe pri obrazcu DDV-O:

1. Oblika - spremenjena je struktura obrazca, saj podatke o dobavah in nabavah ne vnašamo več vzporedno, temveč zaporedno, temu ustrezno je spremenjeno tudi zaporedje in oštevilčenje po sklopih ter sama vsebina posameznih sklopov.

2. Dobave in storitve (I. sklop) – razvrstitev in vsebina prejšnje kategorije dobave je spremenjena – tako imamo zdaj pet kategorij (namesto prejšnjih sedmih), ki zajemajo naslednje spremembe:
- zaporedna številka 11 – dobave blaga in storitev zajema tudi vsebino prejšnje zaporedne številke 13 – oproščene in druge dobave s pravico do dobitka DDV, 14 – oproščene dobave brez pravice do odbitka DDV in 15 – dobave po 7., 8. in 15. členu ZDDV-1,
- zaporedna številka 12 – dobave blaga v druge države članice EU (prej zaporedna številka 17),
- zaporedno številko 13 - prodaja blaga na daljavo (prej večinoma pod zaporedno številko 12),
- zaporedno številko 14 – montaža in instaliranje blaga v drugi državi članici (nova kategorija)
- zaporedna številka 15 – oproščene dobave brez pravice do odbitka DDV (prej zaporedna številka 14).

3. Obračunani DDV (II. sklop) – prikaz obračunanega DDV je prikazan v šestih postavkah (iz prejšnjih sedmih), ki zajemajo naslednje spremembe:
- zaporedna številka 21 – obračuni DDV po stopnji 20% (prej zaporedna številka 32),
- zaporedna številka 22 – obračuni DDV po stopnji 8,5% (prej zaporedna številka 31),
- zaporedna številka 23 – obračuni DDV od pridobitev blaga iz drugih članic EU po stopnji 20% (prej zaporedna številka 37),
- zaporedna številka 24 – obračuni DDV od pridobitev blaga iz drugih članic EU po stopnji 8,5% (prej zaporedna številka 36),
- zaporedna številka 25 – obračunani DDV na podlagi samoobdavčitve kot prejemnik blaga in storitev (nova kategorija),
- zaporedna številka 26 – obračunani DDV na podlagi samoobdavčitve od uvoza.

4. Nabave blaga in storitev (III. sklop) – razvrstitev in vsebina prejšnje kategorije nabave je spremenjena – tako imamo zdaj pet kategorij (namesto prejšnjih sedmih), ki zajemajo naslednje spremembe:
- zaporedna številka 31 – nabave blaga in storitev, ki zajemajo tudi vsebino prejšnje zaporedne številke 21 in 22, če je carinski organ ali davčni zavezanec sam obračunal DDV,
- zaporedna številka 32 – pridobitve blaga iz drugih držav članic EU (prej zaporedna številka 26 in 27),
- zaporedna številka 33 – oproščene nabave in pridobitve (prej zaporedna številka 23),
- zaporedna številka 34 – nabavna vrednost nepremičnin (prej zaporedna številka 24),
- zaporedna številka 35 – nabavna vrednost drugih osnovnih sredstev (prej zaporedna številka 25).

5. Odbitek DDV (IV. sklop) – je zdaj skrčen na tri postavke (prej osem postavk), ki zajemajo naslednje:
- zaporedna številka 41 – odbitek DDV od nabav blaga in storitev, pridobitev iz drugih držav članic EU in od uvoza po stopnji 20%,
- zaporedna številka 42 – odbitek DDV od nabav blaga in storitev, pridobitev iz drugih držav članic EU in od uvoza po stopnji 8,5%,
- zaporedna številka 43 – odbitek DDV od pavšalnega nadomestila po stopnji 4%.

Spremembe pri obrazcu Priloga k obrazcu DDV-O:

1. Oblika - spremenjena je struktura obrazca, saj podatke ne vnašamo več vzporedno, temveč zaporedno, temu ustrezno je spremenjeno tudi zaporedje in oštevilčenje po sklopih ter sama vsebina posameznih sklopov.

2. Dobave po neplačanih računih, izdanih v tekočem obdobju (I. sklop) – razvrstitev in vsebina prejšnje kategorije dobave je spremenjena – tako imamo zdaj tri kategorije (namesto prejšnjih dveh), ki zajemajo le podatke o dobavah (ni več nabave) in naslednje spremembe:
a. zaporedna številka 11 – dobave blaga in storitev zajema vsebino prejšnje zaporedne številke 11 – obdavčene dobave
b. zaporedna številka 21 – obračunani neplačani DDV po stopnji 20% (prej zaporedna številka 32 in 34),
c. zaporedno številko 22 - obračunani neplačani DDV po stopnji 8,5% (prej zaporedna številka 31 in 33.

3. Dobave po računih, izdanih v predhodnih obdobjih, ki so plačani v tekočem obdobju (II. sklop) – prikaz obračunanega DDV je prikazan v treh postavkah (iz prejšnjih dveh), ki zajemajo naslednje spremembe:
a. zaporedna številka 11.a – dobave blaga in storitev (prej zaporedna številka 11.a),
b. zaporedna številka 21.a – obračunani plačani DDV po stopnji 20% (prej zaporedna številka 32.a in 34.a),
c. zaporedna številka 22.a – obračunani plačani DDV po stopnji 8,5% (prej zaporedna številka 31.a in 33.a).

4. Nabave po neplačanih računih, prejetih v tekočem obdobju (III. sklop) – kategorija nabave je na nova razčlenjena in samostojno prikazana:
a. zaporedna številka 31 – nabave blaga in storitev (prej zaporedna številka 21),
b. zaporedna številka 34 – nabave nepremičnin (nova samostojna postavka)
c. zaporedna številka 35 – nabave drugih osnovnih sredstev (nova samostojna postavka),
d. zaporedna številka 41 – odbitek neplačanega DDV po stopnji 20% (prej zaporedno številka 42),
e. zaporedna številka 42 – odbitek neplačanega DDV po stopnji 8,5% (prej zaporedna številka 41).

5. Nabave po računih, prejetih v predhodnih obdobjih, za katere so plačila izvršena v tekočem obdobju (IV. sklop) – skladno s III. Sklopom je kategorija nabave razčlenjena tudi v IV. sklopu:
a. zaporedna številka 31.a – nabave blaga in storitev (prej zaporedna številka 21.a),
b. zaporedna številka 34.a – nabave nepremičnin (nova samostojna postavka)
c. zaporedna številka 35.a – nabave drugih osnovnih sredstev (nova samostojna postavka),
d. zaporedna številka 41.a – odbitek neplačanega DDV po stopnji 20% (prej zaporedno številka 42.a),
e. zaporedna številka 42.a – odbitek neplačanega DDV po stopnji 8,5% (prej zaporedna številka 41.a).

Spremembe pri drugih obrazcih:

Medtem, ko se obrazca DDV-P2 in DDV-P3 tako rekoč nista spremenila, pa je nekaj sprememb pri obrazcu za rekapitulacijsko poročilo RP-O.

Vsebina obrazca RP-O se razen kakšne vejice ni spremenila. Spremenjena pa so navodila, ki so odraz sprememb pri temeljnih obračunskih obrazcih t.j. DDV-O in Prilogo A k obrazcu DDV-O, ki posebej več ne navajata tristranskih poslov. Ti so zajeti v obrazcu DDV-O že pod zaporedno številko 12 – dobave blaga v druge države članice EU, pri nabavah pa pod zaporedno številko 32 – pridobitve blaga iz drugih držav članic EU.

Medtem, ko pravilnik o izvajanju zakona o davku na dodano vrednost, poleg spremenjenih obrazcev, prinaša tudi nekaj vsebinskih sprememb, pa se določbe drugega pravilnika prilagajajo novim obrazcem za evidentiranje in obračunavanje DDV ter medletnim izpisom podatkov.

Tako Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o izvajanju zakona o davku na dodano vrednost (v nadaljevanju Pravilnik) prinaša naslednje spremembe:
spreminja se nekaj določb glede na spremembe poimenovanja evropskih direktiv, ki pobiranje davkov urejajo (1. in 47. člen Pravilnika),
prilagodijo se vse določbe, ki zajemajo poslovanje v tolarjih, na poslovanje v evrih,
spreminjajo in dopolnjujejo se označbe klasifikacije in tarifne oznake obdavčljive ali neobdavčljive dejavnosti (48. do 51. člen, 54. do 62. člen, 64. do 67. člen, 69. in 70. člen Pravilnika),
o vlogi za izdajo dovoljenja za davčno skladišče zdaj odloča carinski urad glede na sedež vložnika zahtevka in ne več glede na lokacijo davčnega skladišča (89. člen),
dopolni se 97. člen o vsebini računa pri dobavi blaga v davčno skladišče med postopkom davčnega skladiščenja, saj mora biti iz njega razvidna davčna osnova, sestavljena iz vrednosti blaga od zadnje dobave, povečana za stroške storitev, ki bile izvedene na samem blagu po opravljeni zadnji dobavi in znesek obračunanega DDV,
zaradi spremenjenih obrazcev se spremenijo njihovi opisi, priloge in 113. člen,
črtan je 145. člen, kar pomeni, da davčnemu zavezancu, ki dobavlja blago oziroma storitve na podlagi vnaprejšnjega plačila (naročnine, najemnine, članarine ipd.) ni treba več izdati računa zadnji dan obdobja, na katerega se plačilo nanaša, oziroma do zadnjega delovnega dne naslednjega meseca po preteku davčnega obdobja, na katerega se plačilo nanaša, oziroma se davčni zavezanec glede izdaje računa vseh predplačil sklicuje na 144. člen ZDDV-1.

Z upoštevanjem sprememb Pravilnika o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o vsebini, obliki, načinu in rokih za predložitev izpisa podatkov iz elektronsko vodenih poslovnih knjig in evidenc zavezanca za davek, pa se davčnim zavezancem odslej omogoča, da:
davčni zavezanci uporabljajo predpisane datoteke tudi kot svoje davčne evidence po 85. členu Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1), saj podatki v datotekah po predlagani spremembi vsebujejo vse predpisane zakonske podatke;
davčni zavezanci uporabljajo predpisane datoteke kot podlago za sestavo davčnega obračuna (Obrazec DDV-O in obrazec RP-O), saj podatki v datotekah po predlagani spremembi vsebujejo vse podatke za sestavo davčnega obračuna;
davčni organ lahko izvaja učinkovit nadzor nad obračunavanjem in plačevanjem DDV s svojim programom ACL, saj bodo podatki, ki jih zahteva v postopku davčnega nadzora usklajeni z davčnim obračunom DDV.

Prav tako pa omenjeni Pravilnik določa tudi vsebino tekočih oziroma medletnih izpisov iz elektronskih knjig davčnih zavezancev, ki zajemajo:
izpis podatkov pretečenega tromesečja, šestmesečja ali devetmesečja, če davčni zavezanec na zahtevo davčnega organa predlaga izpis podatkov glavne knjige v tekočem koledarskem ali poslovnem letu,
izpis podatkov tistih davčnih obdobij koledarskega leta, za katera so že bili predloženi davčni obračuni davčnemu organu, če davčni zavezanec na zahtevo davčnega organa predlaga izpis podatkov o odbitnem DDV v tekočem koledarskem letu ali o obračunanem DDV v tekočem koledarskem letu.

Navedene spremembe tako zahtevajo od davčnih zavezancev:
vzpostavitev novih evidenc,
omogočiti povezljivost spremljanja dogodkov med prejšnjimi in novimi evidencami,
večji davčni nadzor,
enotno spremljanje dogodkov na vseh ravneh.

Pripravila: mag. Mojca Kunšek

Več vsebin s finančega in davčnega področja najdete na portalu FinD.


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.