Zakon o splošnem upravnem postopku je eden od temeljnih procesnih zakonov v Sloveniji, po njem pa morajo postopati vsi upravni in drugi organi, kadar v upravnih zadevah odločajo o pravicah, obveznostih ali pravnih koristih fizičnih in pravnih oseb. Prav zaradi osnovnega cilja zakona, da ščiti pravice in koristi strank nasproti državnim organom, je potrebno, da je upravni postopek hiter in učinkovit, h čemer tudi teži novela zakona.
V splošnem upravnem postopku se prvič uveljavlja institut odpovedi pravici do pritožbe, ki je eden od razlogov, da postane odločba prve stopnje izvršljiva (224. člen). Namen odpovedi pravice do pritožbe je omogočiti stranki hitrejšo uporabo materialne pravice, ki jo je uveljavila v postopku. Če se bodo pravici do pritožbe odpovedale vse stranke, ki so udeležene v postopku, bo odločba postala dokončna, ko se pritožbi odpove zadnja stranka. Možna je odpoved pravici le glede posamezne točke izreka oziroma glede vsebinsko ločljivih delov izreka. Stranke se lahko odpovedo pravici z izjavo volje, dano ustno na zapisnik ali pisno (224.a člen).
Na področju elektronskega poslovanja so bile dopolnjene določbe o elektronskem vročanju. Organ vroča po elektronski poti, če stranka pošlje vlogo za začetek postopka v elektronski obliki oziroma če izrecno izrazi takšno zahtevo, skladno z novelo pa organ opravi elektronsko vročitev, tudi ko lahko zanesljivo ugotovi, da ima stranka odprt varni elektronski predal (83. člen).
V nadaljevanju je natančneje opredeljen način vročanja po elektronski poti ter nastanek pravne posledice v primeru elektronske vročitve: vročitev velja za opravljeno z dnem, ko naslovnik prevzame dokument, če pa dokumenta ne prevzame v 15 dneh od dneva, ko je bilo sporočilo puščeno v varnem elektronskem predalu, velja vročitev za opravljeno z dnem preteka tega roka. Informacijski sistem za sprejem vlog, vročanje in obveščanje v tem primeru pošlje dokument v varen elektronski predal naslovnika in organu elektronsko sporočilo, da dokument ni bil prevzet v zakonitem roku (86. člen).
Druge spremembe na področju vročanja so tudi natančneje določen čas vročanja: medtem ko se vroča ob delovnikih od 6. do 20. ure, se lahko vročanje po elektronski poti opravi kadarkoli. Spremembe na področju osebnega vročanja prinašajo tudi natančnejšo opredelitev, kje lahko vročevalec pusti sporočilo o neuspešni vročitvi, ter obveznost, da mora pisno sporočilo o neuspešni vročitvi vsebovati tudi obvestilo o posledicah fiktivne vročitve (87. člen), hkrati pa je bilo poenostavljeno vročanje dokumentov pooblaščencem strank v upravnem postopku (89. člen) ter spremenjeno vročanje z javnim naznanilom (94. člen).
Skladno z novelo Zakona o prijavi prebivališča (ZPPreb) je bil dopolnjen ZUP v delu, ki določa obveznost posameznika, da ob prijavi ali odjavi stalnega oziroma začasnega prebivališča ali spremembe naslova stanovanja določi naslov za vročanje (96.a člen).
V zakon je bila dodana pravna podlaga, ki bo organom v upravnem postopku omogočila pridobitev oziroma obdelavo osebnih podatkov od katerega koli upravljalca osebnih podatkov. Če ti razpolagajo s podatki, ki so potrebni za ugotovitev dejstev v zvezi z vodenjem in odločanjem v upravnem postopku, so dolžni na podlagi obrazložene zahteve organa brezplačno, najkasneje v roku 15 dni, posredovati zahtevane podatke. Zahteva mora vsebovati navedbo zahtevanih podatkov, pravno podlago za posredovanje, namen njihove uporabe in številko upravne zadeve (34.a člen).
Spremenjene so bile tudi določbe o vodenju upravnega postopka (31. člen), ki ga lahko vodi in v njem odloča oseba, ki izpolnjuje pogoje glede izobrazbe in strokovnega izpita iz upravnega postopka, ki jih predpiše vlada, ministrstvo za javno upravo pa vodi evidenco opravljanja izpitov. Spremenjene so bile prav tako določbe o izločitvi uradnih oseb v upravnem postopku (38. člen), vabljenju med 20. in 6. uro (72. člen), zvišali pa so se tudi zneski glob, saj takšni, kot so veljali do sedaj, pogosto niso dosegli svojega namena.
Pripravila: Jasmina Cigrovski
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.