Novela zakona uvaja ustrezno pravno podlago za tehnično že omogočen elektronski postopek plačila in preverjanja plačila sodne takse v postopku izvršbe na podlagi verodostojne listine ter zagotovitev ustrezne pravne podlage za hitrejši in specifičen postopek v primerih, ko sodna taksa za predlog za izvršbo in za sklep o izvršbi ni plačana, v skladu s predpisi, ki urejajo sodne takse pa bi morala biti, ker predstavlja procesno predpostavko. Avtomatiziran postopek naj bi pripomogel h poenostavitvi in pospešitvi izvršilnega postopka, kakor tudi k razbremenitvi oseb, ki se s postopkom ukvarjajo, učinkovitejšemu in hitrejšemu načinu obdelave predlogov za izvršbo na podlagi verodostojne listine in izdaje sklepov o izvršbi.
Z novim 40.a členom se ureja način plačila sodne takse za predlog in sklep o izvršbi, način preverjanja plačila sodne takse ter posledice, ki nastanejo za zavezanca, ki ne plača sodne takse. Če sodna taksa za predlog za izvršbo na podlagi verodostojne listine, ki ni poslan po elektronski poti, in za sklep o izvršbi ob nastanku taksne obveznosti ni plačana ali ni plačana z navedbo sklicne številke, ravna sodišče s takšnim predlogom kot z nepopolno vlogo in pošlje zavezancu zahtevo, da v osmih dneh od njenega prejema plača sodno takso. Za nepravočasno plačilo sodne takse se šteje tudi, če taksni zavezanec ne plača sodne takse z uporabo sklicne številke, navedene v zahtevi. Kadar je predlog za izvršbo poslan po elektronski poti, zavezancu ni treba prilagati dokazil o plačilu sodne takse.
V drugih primerih nastanka taksne obveznosti, npr. v primeru pritožbe, predloga za odlog ipd, mora zavezanec plačati takso po prejemu naloga, ki mu ga bo poslalo sodišče. Pri tem mora navesti sklicno številko, ki jo sodišče navede v nalogu. Če zavezanec takse ne plača v roku ali če je ne plača z uporabo sklicne številke, se sodna taksa prisilno izterja po določbah Zakona o sodnih taksah (ZST).
Kot izključno krajevno pristojno sodišče za odločanje o predlogih za izvršbo na podlagi verodostojne listine je v 40.c členu določeno Okrajno sodišče v Ljubljani. Prav tako ni več določeno, da je za razveljavitev potrdila o izvršljivosti odločbe pristojno sodišče, ki vodi izvršilni postopek, temveč lahko skladno z Uredbo št. 805/2004 o uvedbi evropskega naloga za izvršbo nespornih zahtevkov to stori pristojen organ, ki je potrdilo izdal.
Plačilo sodne takse je procesna predpostavka za vložitev ugovora zoper sklep o izvršbi na podlagi verodostojne listine (61.a člen), pri tem pa mora zavezanec navesti sklicno številko, ki je navedena v sklepu o izvršbi. Če sodna taksa za ugovor ne bo plačana, bo nastala fikcija umika ugovora. Vendar je treba poudariti, da bo stranka - dolžnik v pravnem pouku v odločbi sodišča prve stopnje (v sklepu o izvršbi) med drugim opozorjena tudi na posledice neplačila sodne takse.
Navedene spremembe se bodo začele uporabljati z dnem, ko bodo sprejeti ustrezni pravni akti na podlagi ZIZ-a in sicer obrazci za predlog za izvršbo ter nasprotno izvršbo. Časovni zamik uveljavitve nove ureditve naj bi preprečil, da bi lahko nastale težko popravljive posledice za delovanje države, saj se spremembe nanašajo na učinkovito delovanje Centralnega oddelka za izvršbo na podlagi verodostojne listine, ki predstavlja kar 80 % celotnega pripada izvršilnih zadev.
Ker v praksi prihaja do dogovarjanj ponudnikov o sprejemu ponudbe oziroma se postopka javne dražbe udeležujejo tudi ponudniki, ki potem kupnine v roku, določenem v odredbi o prodaji, ne položijo, je za kupca, kateremu je sodišče s sklepom nepremičnino domaknilo, po novem predvidena sankcija, da mu sodišče že položene varščine ne vrne, če v roku določenem v odredbi o prodaji ne položi kupnine (191. člen).
Pripravila: Jasmina Cigrovski
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.