c S

Kdaj je podan razlog za izključitev po določbi točke b) četrtega odstavka 75. člena ZJN-3?

21.08.2017 V praksi se lahko zgodi, da naročnik pri preverjanju izpolnjevanja pogojev za priznanje sposobnosti in razlogov za izključitev z vpogledom v e-Dosje pridobi informacije, da posamezni ponudnik ne izpolnjuje pogojev za priznanje sposobnosti in/ali izpolnjuje razloge za izključitev. Kaj naj naročniki v tem primeru storijo?

Naj se zanesejo na podatke, ki jih pridobijo v e-Dosjeju, ali naj pridobijo dodatno pojasnilo od pristojnega organa, ki vodi evidenco, ali celo od ponudnika, na katerega se informacije v e-Dosjeju nanašajo? In kako naj ravnajo naročniki, če ugotovijo, da je obstoj razloga za izključitev podan zaradi napačne razlage tega razloga s strani pristojnega organa, ki vodi evidenco, na primer v primeru razloga za izključitev po določbi b) četrtega odstavka 75. člena Zakona o javnem naročanju (ZJN-3)

V praksi se je namreč že zgodilo, da je Inšpektorat RS za delo, ki je pristojni organ Republike Slovenije za vodenje evidence o izrečenih globah zaradi prekrška v zvezi s plačilom za delo, zaradi napačne razlage razloga za izključitev v e-Dosjeju evidentiral napačne podatke o (ne)obstoju razloga za izključitev po določbi točke b) četrtega odstavka 75. člena ZJN-3.

Splošno o razlogih za izključitev in pogojih za priznanje sposobnosti

ZJN-3 elemente, ki jih naročnik določi kot vstopne kriterije za to, da je določenemu ponudniku priznana sposobnost za izvedbo javnega naročila, deli na razloge za izključitev in pogoje za priznanje sposobnosti. Razlogi za izključitev se nanašajo na osnovno sposobnost ponudnikov, pogoji pa se nanašajo na ustreznost za opravljanje poklicne dejavnosti ali ekonomski in finančni položaj ponudnika ali njegovo tehnično in strokovno sposobnost. Razlogom za izključitev in pogojem za priznanje sposobnosti je skupno to, da morajo biti v celoti (ne)izpolnjeni, če želi ponudnik oddati dopustno ponudbo.

Vprašanje neobstoja razlogov za izključitev in izpolnjevanja pogojev za priznanje sposobnosti je treba presojati z vidika 29. točke prvega odstavka 2. člena ZJN-3, ki določa, da je dopustna ponudba tista, ki jo predloži ponudnik, za katerega ne obstajajo razlogi za izključitev in ki izpolnjuje pogoje za sodelovanje, katerega ponudba ustreza potrebam in zahtevam naročnika, določenim v tehničnih specifikacijah in v dokumentaciji v zvezi z oddajo javnega naročila, ki je prispela pravočasno in pri njej ni dokazano nedovoljeno dogovarjanje ali korupcija, naročnik pa je tudi ni ocenil za neobičajno nizko in cena ne presega zagotovljenih sredstev naročnika. V skladu s prvim odstavkom 89. člena ZJN-3 (pregled in ocenjevanje ponudb ter način oddaje javnega naročila) naročnik odda javno naročilo na podlagi meril, potem ko preveri, da sta izpolnjena naslednja pogoja: a) ponudba je skladna z naročnikovimi zahtevami in pogoji ter b) pri ponudniku ne obstajajo razlogi za izključitev.

ZJN-3 v prvem, drugem in četrtem odstavku 75. člena ZJN-3 določa obvezne (obligatorne) razloge za izključitev, ki jih vsi naročniki s splošnega področja morajo vključiti v dokumentacijo v zvezi z oddajo javnega naročila in morajo preverjati njihovo izpolnjevanje.

Ali se naročnik lahko sklicuje na podatke iz e-Dosjeja?

Naročnik je dolžan v postopku javnega naročanja, še zlasti pri preverjanju razlogov za izključitev, ki imajo za posledico izključitev ponudbe, ugotavljati resnično dejansko stanje in sklicevanje naročnika na podatke iz e-Dosjeja, če ti ne odražajo resničnega dejanskega stanja, ni utemeljeno.

E-Dosje je skrajšano ime za enotni informacijski sistem, ki je urejen v odstavkih od devetega do dvanajstega 77. člena ZJN-3. Enotni informacijski sistem je zbirka podatkov o ponudnikih in njihovih ponudbah ter ga vodi ministrstvo, pristojno za javna naročila. V enotnem informacijskem sistemu se podatki zbirajo, obdelujejo in shranjujejo za potrebe postopkov javnega naročanja, naročniki pa jih uporabijo za preveritev ponudb v skladu z 89. členom ZJN-3.

Že samo pojmovanje pove, da je e-Dosje le informativne narave in ni uradni dokument, ki bi potrjeval oziroma odražal resnično dejansko stanje. Iz tega razloga se naročnikom, da bi se izognili neutemeljeni izločitvi ponudnikov, svetuje, da vselej, kadar iz e-Dosjeja izhaja, da je pri ponudniku podan (katerikoli) razlog za izključitev, preverijo, na kateri podlagi je v e-Dosjeju informativno evidentiran podani razlog za izključitev.

Kadar na primer iz e-Dosjeja izhaja, da je pri ponudniku podan razlog za izključitev po določbi točke b) četrtega odstavka 75. člena ZJN-3, se od skrbnega naročnika pričakuje, da pri Inšpektoratu RS za delo, ki je pristojni organ za evidentiranje prekrškov v zvezi s plačilom za delo, preveri, na kateri podlagi je pri ponudniku podan razlog za izključitev po določbi točke b) četrtega odstavka 75. člena ZJN-3, oziroma da vsaj pozove ponudnika, pri katerem je na podlagi poizvedbe v e-Dosjeju ugotovil obstoj razloga za izključitev, k pojasnilu v zvezi z ugotovljenim razlogom za izključitev ponudnika ...

Nadaljevanje članka za naročnike >> Maja Prebil:  Kdaj je podan razlog za izključitev po določbi točke b) četrtega odstavka 75. člena ZJN-3?, ali na portalu Pravna praksa, 2017, št. 27.


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.