c S

Elektronski odvetnik

24.07.2017 "Najprej pobijmo vse odvetnike."
(Shakespeare, Henrik VI.)
"Svet brez odvetnikov - kako lepo bi bilo živeti v takem svetu, popolnem svetu!" Zagotovo bi lahko marsikoga slišali izreči to misel, vendar se je treba vprašati, ali bi bilo res tako. Menim, da v tem ne bi našli niti lepote niti popolnosti.

Zadnja leta smo priče številnim primerom in razpravam - in to se ne nanaša samo na našo stroko - o tem, kako stroji, roboti, aplikacije in drugi tehnološki čudeži čedalje bolj prevzemajo ali, ustrezneje rečeno, prodirajo na delovna področja, za katera si še pred kratkim nismo mogli niti predstavljati, da bi jih lahko zaupali strojem. Kot že rečeno, ne gre samo za pravno področje, saj lahko slišimo številne napovedi in že vidimo primere trenda v to smer tudi na drugih intenzivno intelektualnih področjih, kot je na primer medicina.

Ko premišljujem o tej temi, se mi postavljajo zlasti naslednja vprašanja: Kakšna je alternativa svetu brez odvetnikov? Kaos? Ali morda to, da odvetniško delo opravljajo roboti? V svetu, v katerem se težko znajdemo brez pametnih telefonov, pametnih televizorjev in drugih »pametnih« naprav, se nam zdijo na prvi in površen pogled odvetniki roboti realna možnost.

V državah zahodne Evrope in Severne Amerike so pravne storitve po zdravstvenih storitvah druga največja storitvena panoga, izobražene odvetnike pa čedalje pogosteje nadomešča nova tehnologija, pa ne le na področju izvršbe, na katerem poznamo tipizirane obrazce in podatke, ki jih je mogoče prilagoditi potrebam odvetnika, temveč tudi na drugih področjih odvetniške dejavnosti. Tako danes poznamo LawGeex, program, ki z umetno inteligenco vašo pogodbo primerja s tisoči drugih pogodb, ki jih hrani v svoji podatkovni bazi, in analizira vsak posamezni člen pogodbe ter ustvarja statistiko, kako pogosto se posamezna določba uporablja v istovrstnih pogodbah. Takih in podobnih programov, ki analizirajo podatke v postopkih skrbnih pregledov in na drugih odvetniških področjih, je danes vsak dan več. Eden najbolj znanih je DoNotPay. Gre za pogovorni bot (angl. chatbot), ki uporabniku prek pogovora (angl. chat) z njim zagotavlja pomoč. Ta »elektronski odvetnik« je začel delovati jeseni 2015. Programiran je za vlaganje pritožb proti globam za nepravilno parkiranje.

Britanski programer Joshua Browder je beta verzijo tega bota objavil septembra 2015. Še isti mesec je njegove storitve za pritožbo na globo za nepravilno parkiranje uporabilo 3.000 ljudi. Do februarja 2016 je količina vloženih pritožb dosegla vrednost treh milijonov ameriških dolarjev (približno 2,7 milijona evrov).

Nekaj mesecev pozneje je Browder objavil verzijo svojega bota tudi za New York. V samo nekaj mesecih po začetku delovanja se je bot uspešno pritožil na 160.000 od 250.000 izrečenih glob za nepravilno parkiranje v Londonu in New Yorku. To pomeni, da je dosegel 64-odstotno uspešnost. Skratka, danes lahko vsakdo, ki je v New Yorku ali Londonu oglobljen zaradi nepravilnega parkiranja, uporabi sistem DoNotPay. Temu »elektronskemu odvetniku« bo posameznik z odgovarjanjem na vprašanja pojasnil situacijo, bot pa bo na podlagi pridobljenih odgovorov napisal pritožbo.

ROSS - najnovejša oblika umetne inteligence, ki »bere z razumevanjem«


V ZDA se večina sodnih postopkov konča s poravnavo, deloma tudi zaradi drugačnega pravnega sistema, kot ga poznamo v Evropi. V ZDA pravni sistem deluje na podlagi precedensov, sodnikova pooblastila pa so drugačna, kot jih imajo njegovi kolegi in kolegice v Evropi. Zato je večina pravnih poslov reducirana na papirologijo, branje, izpolnjevanje in sestavljanje pogodb.

V Ameriki je odvetništvo eden najbolje plačanih poklicev, vendar je potrebna velika množica delovne sile, da bi lahko vsak dan obdelali določeno število pogodb, prošenj in tožb. Taka vrsta dela je za odvetniške pisarne draga in počasna, vendar to počasi postaja stvar preteklosti.

Andrew Arruda, izvršni direktor in soustanovitelj družbe Ross Intelligence, je sporočil, da je njegova družba razvila vrsto umetne inteligence, imenovano ROSS, katere glavna naloga bo pomagati odvetnikom in drugim pravnikom pri urejanju papirologije. ROSS uporablja računsko moč IBM-ovega superračunalnika Watson, s katero prečeše ogromne količine podatkov in se prek njih nauči, kako uporabnikom najbolje pomagati.

ROSS lahko namreč bere dokumente in razume pravni jezik, tako da postaja nadomestilo za »počasne in neučinkovite« ljudi pri administrativnih opravilih. Program ROSS porabi vsega nekaj sekund za opravilo, ki bi človeku vzelo nekaj ur. Tako pridemo do glavnega argumenta za odvetniške družbe - zmanjševanje stroškov, ki v preteklih nekaj stoletjih ni bilo mogoče. Rezultat uporabe superračunalnikov za olajšanje različnih opravil bi moralo biti znižanje cene odvetniških storitev, vendar pa bi bil lahko hkrati del pripravnikov in mlajših odvetnikov, ki so skrbeli zlasti za papirologijo, ob posel, saj so v primerjavi z računalniškim programom ROSS predragi in neučinkoviti.

Ena prvih odvetniških družb v ZDA, ki uporablja storitve robota, je BakerHosteler, pri kateri je ROSS zadolžen za postopke zaradi insolventnosti. Zaposleni vnašajo ukaze, ROSS pa po pravni podatkovni bazi išče relevantne odgovore. ROSS lahko prav tako čez noč pošlje opozorilo, če se je zaradi sodne odločbe kaj spremenilo. Tako eno najstarejših in najbolje plačanih del dobiva pomoč, vendar pa hkrati ne tudi tekmecev, saj je ne glede na to, da lahko ROSS morda pripravi pogodbo in najde relevantne precedense, še vedno odvetnik tisti, ki bo stranko na koncu zastopal pred sodiščem.

Danes velika večina trgovine poteka prek interneta. Internetna družba eBay, ki zagotavlja platformo za spletne dražbene storitve, je začela uporabljati svoj sistem za pritožbe - programsko opremo, ki na leto brez sodelovanja enega samega pravnika reši približno 60 milijonov sporov. Po podatkih, ki so na voljo, je to 40-krat več, kot je vseh pravdnih zadev pred vsemi sodišči Anglije in Walesa skupaj.

Nadaljevanje članka za naročnike >> Tonči Ravlić: Elektronski odvetnik


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.