c S

ZPPDej nadomešča dobrih 30 let star zakon

15.10.2016 Veljati je začel nov Zakon o pogrebni in pokopališki dejavnosti (ZPPDej), ki ureja vse zadeve, povezane z upravljanjem ter urejanjem pokopališč, vključno z zagotavljanjem 24-urne dežurne službe (pokopališka dejavnost), ter prevoz, pripravo in upepelitev pokojnika ter pripravo in izvedbo pogreba (pogrebna dejavnost). Nov zakon razveljavlja star predpis iz leta 1984, katerega ureditev ni bila več primerna za današnje razmere, saj so se njegove določbe razlagale različno, ter nadomešča zastarelo zakonodajo skladno z evropskimi smernicami.

Ena večjih novosti ZPPDej je prepustitev nekaterih pogrebnih dejavnosti trgu. Sicer se 24 urna dežurna služba še vedno izvaja kot obvezna občinska gospodarska javna služba, kot tržno dejavnost pa lahko pravne ali fizične osebe izvajajo: prevoz pokojnika (ki ga ne zagotavlja 24-urna dežurna služba), pripravo pokojnika, upepelitev pokojnika in pripravo ter izvedbo pogreba (5. člen). Zakon v nadaljevanju natančno opredeljuje izvajalca pogrebne dejavnosti (6. člen) ter pogoje za opravljanje te dejavnosti (7. člen). Pri tem tržno izvajanje teh pogrebnih dejavnosti sledi enotnim pogojem za izvajanje storitev, s spremenjenim konceptom pa naj bi se odpravil monopol nad izvajanjem te dejavnosti, kar naj bi prispevalo k večji konkurenci in kakovosti storitev na tem področju, posledično pa se pričakuje tudi vpliv na cene.

Občina mora z odlokom predpisati pokopališki red, v katerem določi izvajanje pogrebne in pokopališke dejavnosti. Pokopališki redi bodo morali natančno določati način zagotavljanja 24-urne dežurne službe, način izvajanja pogrebne slovesnosti, kakšen je osnovni obseg pogreba ter način in čas pokopa kot tudi način pokopa, če je plačnik občina ter možnost pokopa zunaj pokopališča. Občina bo prav tako morala določiti pokopališča, ki morajo imeti mrliške vežice, ter določiti ravnanje s pokojnikom do pokopa v krajih, kjer na pokopališčih ni mrliške vežice. Dobrodošla novost je tudi obveza, da morajo občine v pokopališkem redu opredeliti tudi okvirne tehnične normative za grobove, enotni cenik uporabe pokopališča, pokopaliških objektov in naprav ter druge pokopališke infrastrukture ter zagotoviti enakopravno obravnavo kamnosekov, vrtnarjev in drugih izvajalcev storitev na pokopališču (4. člen).

Pokopališka dejavnost se izvaja kot občinska javna služba, obsega pa: upravljanje pokopališč, kar pomeni zagotavljanje urejenosti pokopališča, izvajanje investicij in investicijskega vzdrževanja, oddajo grobov v najem, vodenje evidenc ter izdajanje soglasij v zvezi s posegi na območju pokopališč.

Urejanje pokopališč obsega zgraditev ali razširitev obstoječega pokopališča, pokopaliških objektov in naprav ter druge pokopališke infrastrukture, razdelitev pokopališča na posamezne zvrsti grobov ter opustitev pokopališča.

Z zakonom je v 4. poglavju določen tudi nadzor nad skladnostjo predpisov občin in njihovega izvajanja ter nadzora nad izvajanjem pogrebne in pokopališke dejavnosti. Tako nadzor nad izvajanjem pogrebne in pokopališke dejavnosti ter nadzor nad izvajanjem občinskih predpisov, sprejetih na podlagi ZPPDej, izvaja občina. Tržni inšpektorat je pristojen za nadzor nad izpolnjevanjem pogojev za opravljanje pogrebne dejavnosti, inšpektorat za zdravje pa izvaja nadzor nad opravljanjem prevoza pokojnika čez mejo Slovenije v skladu z določbami zakona, ki ureja nalezljive bolezni in sicer o prevozu posmrtnih ostankov.

Zakon izrecno opredeljuje načelo pietete (2. člen), čisto na novo je določena pravica do izbire izvajalca pogrebnih storitev, prenovljena je vzpostavitev evidenc in registrov (23. člen in naslednji), na področju vrst pokopov pa se uvaja novost, in sicer pokop ali upepelitev mrtvega ploda (20. člen).

Pripravila: mag. Jasmina Potrč


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.